Complex clinical skills in nursing students
Keywords:
Clinic skills, Nurse practitioners, Nursing education research, Nursing education postbasicAbstract
Introduction: the intensive care nursing course is development of complex clinic skills in students. The objective is identifying the development of certain degree of complex clinic ability, in the clinical practice of intensive care nursing course. The intensive care nursing course has two steps: theoretical and practice. The first one has as proposal to get the curriculum contents. In the second the students develop skills for critical ill patient whole care. Due to lack of interaction with the patient since the beginning of the course, at the end of process students aren't reflexioning about critical care patient and its care.
Material and method: longitudinal study, 57 students population from three groups, under the taking-part learning perspective a123 questions instrument was built, they all explore three clinical ability indicators, it was applied in three moments: beginning, middle and finish of the clinical practice. Outcome shows that clinical practice get a low complex clinic ability development.
Results: the grade of domains of clinical skills in the student were at the begin and at the end with in the scale low and very low with 44% and 33% respectivily.
Discussion: the authors make stand out of a different instrument exploring something else that recall and try to face students with real situation like those they will find in their professional practice.
References
Giroux H. La superación de objetivos de la conducta y humanísticos, en los profesores como intelectuales. México: Paidós; 1990 p. 92.
Viniegra VL. El progreso y la educación, un replanteamiento del papel de la escuela. En: Materiales para una crítica de la educación. México 1999:124-127
Lineamiento Normativo General para la formación de personal técnico y de enfermería (Anexo 14) . México: IMSS; 1997. p. 99-104
Giroux H. La superación de objetivos de la conducta y humanísticos. Citado por Viniegra VL, Jiménez J, Pérez-Padilla JL. El desafío de la evaluación de la competencia clínica. Rev Invest Clin 1991; 33: 95.
Sacristán G. La pedagogía por objetivos En: Obsesión por la eficacia. Madrid: Morata; 1990. p. 14-19.
Sabido MC, Viniegra VL. Competencia y desempeño en la evaluación del médico. Estudio con pacientes diabéticos en el primer nivel de atención. En: Rev Invest Clin.
Viniegra VL, Jiménez J. Nuevas aproximaciones a la medición de competencia clínica. Rev Inves Clin. México 1993; 44:269-275
Jiménez M, González C. Competencia clínica en la atención del paciente quirúrgico de enfermeras en servicio social. (Comunicación personal) 1998.
Viniegra VL, Jiménez J, Pérez-Padilla JL. El desafío de la evaluación de la competencia clínica. Rev Invest Clin. 1991; 33: 87-98
Méndez I, Espinoza P, Viniegra VL. Dos estrategias educativas en el manejo del paciente con diálisis peritoneal intermitente. Rev Enferm IMSS 1999. 1(7):7-14
Pérez PR, Viniegra VL. Método para calcular la distribución de las calificaciones esperadas por azar en examen del tipo falso, verdadero y no sé. Rev Invest Cl 1989. 41:375-379
Siegel S, Castelam J. Estadística no paramétrica aplicada a las ciencias de la conducta. Cuarta edición. México: Trillas; 1995. p.437.