Clinical competence of nurses in surgical care

Authors

  • María Marcela Jiménez-Vázquez <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital General de Zona No. 8. C&oacute;rdoba, Veracruz</p>
  • Roberto Palemón González-Cobos <p>Instituto Mexicano del Seguro Social,&nbsp;Centro M&eacute;dico Nacional Siglo XXI,&nbsp;Coordinaci&oacute;n de Investigaci&oacute;n M&eacute;dica. Ciudad de M&eacute;xico</p><p>&nbsp;</p>

Keywords:

Educative research, Nursing, Clinical competence

Abstract

A transverse research was made and its main purpose was to identify the stage of clinic competition among nursers in social service in view of surgical patient. Therefore, two generations and two academic levels were compared. In a perspective of profit learning. A measurement test of multiple options (truefalse) was elaborated. Eight real clinical cases were included and these were evaluated with 140 sentences (true-false) that explore signs relationed to the clinic competition. Validation and confidence of the test were carried out. The population was integrated by 37 assistants of the generation of 1997 and by 45 assistants of the generation of 1998. From the whole generation, twenty of them corresponded to the technical level and sixty two to the bachelor´s degree. The outcomes show that there is not any difference in clinic competition between passants who finish their bachelor´s degree vs. who start their social service. Neither exits a difference between passants of a technical level or the bachelor´s degree. In the whole research population, the predominant grades were "low" and "lower". Likewise, several considerations about obstacles for the development of clinic competition were discussed.

References

Viniegra L. Una nueva estrategia para la educación médica de posgrado. Parte III. Rev Inv Clín 1990; 42:321-35.  

 

Viniegra L. El camino de la crítica y la educación. Rev Inv  Clín 1996; 48: 139-58. 

 

Viniegra L. El progreso en medicina. Rev Inv Clin 1994; 46:149-56. 

 

Viniegra L, Jiménez J. Nuevas aproximaciones a la medición de la competencia clínica. Rev Inv Clín 1992; 44:269-75. 

 

Viniegra L, Ponce de León S, Lisker R. Efecto de la práctica clínica sobre los resultados de los exámenes de opción múltiple. Rev Inv Clín 1981; 33:313-17. 

 

Viniegra L, García H, Briceño A, Carrillo R, Gómez L, Herrera M. Utilidad comparativa de dos tipos de exámenes empleados con fines selectivos. Rev Inv Clín 1985; 37:253-56.  

 

Viniegra L, Jiménez J, Pérez-Padilla R. El desafío de la evaluación de la competencia clínica. Rev Invest Clin 1991; 33:87-98. 

 

Ary D, Jacobs Ch, Razavieh A. Introducción a la investigación pedagógica. México: Mc Graw Hill, 1996.

 

Siegel S, Castellan J. Estadística no paramétrica aplicada a las ciencias de la conducta. México: Trillas, 1995.

 

Pérez-Padilla R, Viniegra L. Método para calcular la distribución de las calificaciones esperadas por azar en un examen del tipo verdadero, falso y no sé. Rev Inv Clín 1989; 41:375-9.

 

Viniegra L. El Progreso y la educación, segunda parte. Un replanteamiento del papal de la escuela. En: Materiales para una critica de la educación. Primera edición. México: Instituto Mexicano del Seguro Social; 1999.

 

Guiscafre H,  et al. Evaluación de una estrategia dirigida a los médicos familiares para incrementar el uso de la hidratación oral y disminuir el de antimicrobianos y dietas restrictivas. Arch. Invest. Méd. 1998; 19: 395.

 

Andalón, S. Competencia clínica y conducta prescriptiva del médico familiar en infecciones respiratorias agudas en menores de cinco años. Efecto de una estrategia educativa. Rev. Med. IMSS 1997; 35 (4) : 295-302.

 

Cobos H, Espinosa P, Viniegra L. Comparación de dos estrategias educativas en la lectura crítica de médicos residentes. Rev Invest Clin 1996; 48:431-6.

 

Espinosa P, Viniegra L. Efecto de una estrategia educativa sobre la lectura crítica de estudiantes de medicina. Rev Invest Clin 1994; 46:447-56.

 

González R, Viniegra L. Comparación de dos intervenciones educativas en la formación de médicos residentes. Aceptado para publicación en Rev Invest Clin 1999; 51 (6).

Downloads

Published

2019-04-03

Issue

Section

Investigación