Theoretical proposal of evaluation in Competency Based Education
Keywords:
Education, evaluation, Competency based education, Learning- teaching processAbstract
The evaluation is the analysis and interpretation of information that is carried out in a formative, integral and participative way for the feedback of the teaching-learning process. It also determines the academic quality of the teacher, participant and the acquisition of different types of skills. In the concept evaluation of learning, two terms are related: evaluation and learning, the latter being the main object of study. During the evaluation process declarative (semantic), procedural and attitudinal knowledge are manifested. Competency-based education (EBC) represents a modification of the educational model, through which the ability to learn to learn is developed, therefore the evaluation system must necessarily be modified. Since the development of a competency can only be qualified through performance, it is necessary to gather enough evidence during the construction process of meaningful learning, as a progressive activity, which can only be evaluated qualitatively.
References
Sacristán J. La evaluación del proceso enseñanza-aprendizaje. En: Galli A. Evaluación Educacional. Programa de formación docente pedagógica Modulo. 5 OPS. Washington, DC, E.U.A; 1992. p. 43.
Galli A, Castro C. Evaluación del desempeño I. Programa de formación docente pedagógica. Modulo 6-7. OPS. Washington, DC. E.U.A; 1992; p. 5.
Malpica JC. El punto de vista pedagógico. En: Argüelles A. (Compilador). Competencia laboral y educación basada en normas de competencia. México: Limusa 1996; p. 125-40.
Díaz-Barriga AF. Constructivismo y aprendizaje significativo. En: Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: México; McGraw Hill; 1998. p 13-28.
Venturelli J. Modernización de la educación médica: ¿Ilusiones inútiles o necesidad imperiosa? En: Venturelli J Educación Médica: Nuevos efoques metas y métodos. Washington, DC: OPS; 1997.
López-Ledesma R. Diseño de una estructura curricular por competencias. Rev Med IMSS 2001; 39. 145-56.
Díaz-Barriga F. Hernández-Rojas G. Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México; McGraw Hill; 1998, 205, 208-10.
Sarabia B. El aprendizaje y la evaluación de las actitudes. En: DíazBarriga. Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. McGraw Hill; 1998. p 24.
Medina M, Verdejo A. Evaluación del aprendizaje estudiantil. Puerto Rico: ed, Isla Negra; 1999. p 24-5.
Belmonte-Nieto M. Atención a la diversidad. En: López-Frías B. Evaluación del aprendizaje. México; 2001. p 27.
López-Frías BS, Hinojosa Kleen EM. Evaluación del aprendizaje. México: Trillas; 2001, p. 21, 33.
Gonzi A, Athanason J. Evaluación. En: Argüelles A. (Compilador). Competencias laborales y educación basada en normas de competencias. México; Limusa 1996. p 284-7.