Utility of teacher performance evaluation
Keywords:
Evaluation, Nursing education, Faculty performanceAbstract
Introduction: the purpose of the evaluation is to improve the educational process and the faculty, under the observation of the four basic attributes, among which the utility attribute is.
Objective: to determine if the faculty performance evaluation that takes place at the Escuela de Enfermeria del Instituto Mexicano del Seguro Social is of benefit to improve the educational process.
Methodology: a descriptive study, in which 140 evaluations to 17 professors were done during the January to July 2000; the formats used were the mandatory from the central division and as a golden standard, the norms and craters established by the Joint Committee on Standards for Educational Evaluation, that suggestes in its utility attribute, five standards: constructive orientation (CO), define usage's (DU), evaluations credibility (EC), functional reports (FR), follow up and impact (FI).
Results: DU, the top grades of the individual faculty performance were granted in the 2nd and 8th semester to full time professors and in the 4th and 6th semester to part time professors, where the 100% of them exceeded 80 points. EC, matched with the reported results. FR, the 50% of those results were presented at time at the end of the semester to the full time professors and the surveys were kept for 6 months. CO and FI, there were no evidence.
Conclusions: the faculty performance evaluation exceeds the indicator marked by the central division that is from 8 up, however, this evaluation does not help to improve the educational process, since weaknesses on constructive orientation, pertinent information and follow up were observed.
References
Gisper C. Evaluación e Investigación. En: Enciclopedia General de Educación, Edit. Océano Tomo 2. Barcelona España 1999; p. 530,551, 557- 584.
Livas GI. Análisis e interpretación de los resultados de la evaluación educativa. Trillas 7ª Reimpresión. DF, México 1999; p. 5,7,11-14,1930, 43,44.
Docente. Enfoques innovadores para el diseño de un curso. Trillas ITESM universidad virtual 2ª. Edición. DF, México 1999; p. 127-150.
Díaz BF, Hernández GR. Constructivismo y evaluación psicoeducati
va. En: estrategias docentes para un aprendizaje significativo, una interpretación constructivista. McGrawHill, 2a. DF, México 1999: p. 179-188, 201-207.
López FB, Hinojosa KE. Evaluación del aprendizaje, alternativas y nuevos desarrollos e. Trillas ITESM Universidad Virtual. Preedición. DF, México 2000; p. 16-47.
Venturelli J. Educación médica, nuevos enfoques, metas y métodos OPS, OMS, serie Paltex salud y sociedad año 2000 No. 5, Ontario, Canadá 1997: p. 154-179.
Mc.Kenna B, Nevo D, Stufflebeam D. Thomas R. Guía profesional para la mejora de los sistemas de evaluación del profesorado, Ediciones Mensajero. España 1998; p. 13-17.
Rueda BM, Díaz BF. (compiladores) Evaluación de la docencia, perspectivas actuales. Paidos Educador. 1ª. Edición. DF, México 2000; p. 13, 16-21, 41-43, 44-48.
Gutiérrez SR. La evaluación del profesor. Introducción a la didáctica. Editorial Esfinge. DF, México 1999: p.p.220.
Castro PE, Castelán SI, Rodríguez RB, Torres JA. La evaluación como moduladora del proceso E-A, Revista Mexicana de Pedagogía 200 (XI). p. 1,2, I-X.
Reátegui CN. Nuevos enfoques en evaluación, Segundo seminario virtual de temas en educación. Pontificia Universidad Católica del Perú, Facultad y Departamento de Educación 1998; p. 1-7 en http:// www.pucp.edu.pe/ (temas/enfoque.html.)
Escamilla A. La evaluación del aprendizaje y de la enseñanza en el aula. España 1995; p. 2-17.
Cordera A, García PE. Educación y evaluación educativa 1ª. Parte. Revista Directivo Médico; (3): 25-28, 17, 35, 51-60.
Proyecto Académico de la Escuela de Enfermería del Instituto Mexicano del Seguro Social para incorporar la carrera de Licenciatura en enfermería a la Universidad Autónoma de Nuevo León. Nuevo León, México. 1996.
Lineamiento Normativo General para la Formación de Personal de Enfermería y Técnico del área de la Salud, para la Atención de la Salud del Instituto Mexicano del Seguro Social.