Education based on skills. Is knowledge necessary to health personnel?

Main Article Content

María Cristina Rodríguez
Alejandra Aguilar-Ortuño
María de los Ángeles Jiménez-Hernández
Susana Pérez-Moreno

Keywords

Education based on competitions, Knowledge, Personnel for health services

Abstract

Introduction: the impact of the economic globalization is reflected in the educational change with the challenge of transforming the way to form individuals with the necessary elements to live in a competitive society. The objective of this study is to identify the personnel's of health knowledge on the Based Education in Competitions (E.B.C.).

Material and methods: it was a descriptive traverse and prospective study, in the period of the 22 at August 25 the 2000. Data were gathered through an instrument structured especially for the study, it was applied in the different shifts.

Results: of a total of 446 surveys 64% corresponds to the infirm arly personnel and 36% to the medical personnel, of these solely 7.4%, he/she has knowledge of the educational pattern based on competitions, 44% of the doctors non relatives has partial knowledge of the pattern and the infirmary personnel in 29.1%.

Discussion and conclusions: it was found that ignorance of the pattern exists, and that the personnel leans more for the knowledge that for making, the being or cohabiting, being these the pillars of the E.B.C.

Abstract 7 | PDF (Spanish) Downloads 0

References

Guzmán JC. Modelos Curriculares de la Educación Basada en Competencias. D.F México. Departamento de publicaciones de la Facultad de Psicología de la Unam. 1998; 17-18.

 

Universidad Tecnológica de Sydney. Perspectivas internacionales de la educación basada en competencias. Australia 1994 (unidad de promoción de aseguramiento de la calidad educativa. Educación basada en normas de  competencia).

 

Lifshitz A. Tendencias de la educación médica. Gac Med Mex 1997; Vol.133 no. 1: 28-29.

 

Consejo de Normatización y Certificación de Competencia Laboral. Competencia laboral. México D.F; 1997; Vol. 1.

 

Morton Philipe. La concepción pedagógica de los sistemas de aprendizaje multimedia interactivos. Perfiles educativos 1996; 72:49-57.

 

Nacional Financiera. Proyecto de Modernización de la EducaciónTécnica y la Capacitación (PMETYC). Informe de Actividades realizadas, 1995-1998.

 

Miklos Tomás. Educación basada en competencias; 97.05.29 Mecanograma no publicado.

 

Argüelles Antonio. Competencia Laboral y Educación Basada en Normas de Competencia. Limusa; 1996.

 

Progama Integral de la Calidad IMSS. Curso/taller sobre las tendencias actuales de la educación médica.1999. Ene 18-29; IMSS. México, D.F. p. 1-12.

 

Moreno. Vinculación Educación Empleo y el Presidente 1995-2000. Perfiles educativos.1996; 72:3-8.

 

Villareal-Canseco T. Didáctica General. 14a. ed. México: Nueva Biblioteca Pedagógica; 1985.

 

Pansza-González M. Fundamentos de la Didáctica; Tomo 1. 9 a. ed. México: Gernica. 1999; p. 48-61.

 

Malpica JMC. El punto de vista pedagógico en: Argüelles A. Competencia Laboral y Educación Basada en Normas de Competencia 3ra. Reimp. México: Limusa editores; 1997; p. 125.

 

Gómez S. Enrique. Cambios en el mundo del trabajo. Desafíos para la formación de técnicos en salud; IMSS. Mecanograma no publicado.