Using the CAL to evaluate the performance of management nursing staff

Authors

  • María Elena Luján-López <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital General de Zona No. 1, Tepic, Nayarit</p>
  • María de los Ángeles Martínez-Corona <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital General de Zona No. 1, Tepic, Nayarit</p>

Keywords:

Education based on competitions, Performance, Nursing, Labor atmosphere

Abstract

Introduction: Management nursing staff an important key within the health care system. Its responsibility is to organize and manage the different activities of the clinical nursing personnel. To accomplish it, the staff requires a set of aptitudes in order to create a labor environment proper for the nursing professional development.

Objective: To evaluate the performance of management nursing staff through the perception of its subordinates, related to labor environment, a research was made with 5 nursing managers, 17 professional nurses and 5 assigned nursing aids at an emergency room from an acute general hospital.

Results: The performance of  management nursing staff improved on satisfactory way although not statistically (p=0.21). In the removal of the performance by indicator the satisfaction was significant (p=0.005).

Discussion: Using the CAL comes close to the reality of labor environment, and on indirect way, allows to infer what management nursing staff really does and how it is done trough an external valuation.

Author Biographies

  • María Elena Luján-López, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital General de Zona No. 1, Tepic, Nayarit</p>

    Lic. Enfermería

  • María de los Ángeles Martínez-Corona, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital General de Zona No. 1, Tepic, Nayarit</p>

    Lic. Enfermería

References

Balderas ML. Administración de los servicios de enfermería. 3ra. ed. México: 1995:17-19. 

 

Instituto Mexicano del Seguro Social. Descripción del puesto enfermera jefe de piso. Manual de organización del departamento de enfermería, Dirección Regional Occidente IMSS, p: 60-61. 

 

Pérez SA. Administración de los servicios de salud en enfermería. 1ra. ed. México: 1992; p.47 

 

Marriner A. Manual para administración de enfermería. 2da. ed. México: 1988. p:168. 

 

Moreno SA, Viniegra VL. Capacitación y desempeño laboral parte I. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc, 1999; 7(1):21-25. 

 

Simón AD. La dirección de los servicios de enfermería. En: Administración de los servicios de salud en enfermería. Centro Interamericano de  Estudios de Seguridad Social. OPS 1992; p: 253-258.

 

Moreno SA, Viniegra VL. Capacitación y desempeño laboral en enfermería. Parte II, Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 1999;7(2):77-81

 

Cisneros GM. Análisis de la supervisión de la jefe de piso. Memoria VI Reunión Nacional de Investigación en Enfermería IMSS. México: 1999.

 

Martínez PS. Conceptualización de liderazgo por el personal de enfermería. Memoria VII Foro Nacional de Investigación de Enfermería, México: 2000

 

Verdín LR. Cumplimiento de la actividades de la enfermera jefe de piso. Memoria VII Foro Nacional de Investigación en Enfermería. México: 2000.

 

Chávez HM, Álvarez MM, García PM, Villa CS. Satisfacción laboral en Médicos y enfermeras. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 1996;34(3):253-256.

 

López LR, Frías HA, Rivera JL, Escobedo SV, col. Diseño de una estructura curricular por competencias. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2001;39(2):145-156.

 

Cabrera Pivaral, CE y col. Ambiente de trabajo en una unidad médica familiar. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 1994,32:543-548.

 

Viniegra VL. El camino de la crítica y la educación. En: Materiales para una crítica de la educación. 1ª edición. México: Programas educativos IMSS. 1999;1-19.

Downloads

Published

2019-01-08

Issue

Section

Experiencias de la Práctica