Clinical aptitudes in students of post-technical pediatric nursing courses

Authors

  • Rebeca Domínguez-Díaz <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital de Pediatría Centro Médico Nacional de Occidente</p>
  • Laura Margarita Castellanos-Partida <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Escuela de Enfermería. Guadalajara, Jalisco</p>
  • Patricia Atzimba Espinosa-Alarcón <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Coordinación de Investigación en Salud.</p>

Keywords:

Clinical Competence, Pediatric Nursing

Abstract

Introduction: One of the objectives from the educational research is to know the results of the edifying process as in the Post-technical Pediatric Nursing Course from Instituto Mexicano del Seguro Social (IMSS). This approach was done under a participative focus of education.

Objective: To estimate the level of development of clinical aptitudes in students from Post-technical Pediatric Nursing Course from IMSS.

Methodology: Descriptive, transversal, and comparative study with 62 students. An instrument was validated with clinical cases to explore the development of clinical aptitudes in students who were taking care of pediatric patients.

Results: It was not found any statistically significant difference among the three courses took place. The level of development of clinical aptitudes in students resulted from too low to low. Indicators with less dominance were nursing assessment and diagnostic integration.

Conclusions: The course is not alike to have an influence over an acceptable development of clinical aptitudes in students who care pediatric patients. Suggestions are made to improve the way to get close to the practical and theoretical contents during the Posttechnical Pediatric Nursing Course.

Author Biographies

  • Rebeca Domínguez-Díaz, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital de Pediatría Centro Médico Nacional de Occidente</p>

    Licenciada en Enfermería

  • Laura Margarita Castellanos-Partida, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Escuela de Enfermería. Guadalajara, Jalisco</p>

    Licenciada en Enfermería

  • Patricia Atzimba Espinosa-Alarcón, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Coordinación de Investigación en Salud.</p>

    Maestra en Educación

References

Viniegra VL. Educación y crítica: el proceso de elaboración del conocimiento. México: Paidós, 2002

 

Viniegra VL, Jiménez JL, Pérez-Padilla JR. El desafío de la evaluación de la competencia clínica. Rev Invest Clin. 1991; 43(1):87-98

 

Viniegra VL, Jiménez JL. Nuevas aproximaciones a la medición de la competencia clínica. Rev Invest Clin. 1992; 44(2): 269-275

 

Méndez-Domínguez I, Olvera-Santamaría R, Viniegra-Velázquez L y Espinosa-Alarcón P. Dos estrategias educativas en el manejo de pacientes con diálisis peritoneal intermitente. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 1999; 7(1):7-14

 

Jiménez VM, González CR. Competencia clínica de enfermeras en la atención quirúrgica. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2002; 8(2):75-80

 

Downie NM. Métodos estadísticos aplicados. México: Harla, 1973

 

Siegel S, Castellan J. Estadística no paramétrica: Aplicada a las ciencias de la conducta. México: Trillas, 1995

 

Pérez-Padilla, JR, Viniegra VL. Método para calcular la distribución de las calificaciones esperadas por azar en un examen del tipo falso, verdadero y no sé. Rev Invest Clin. 1989; 41(4):375- 379

 

Viniegra VL. Hacia una redefinición del papel de la universidad en la sociedad actual. OMNIA, 1990, 19(19): 49-61

 

Esquivel RR, Matus MR. Habilidades clínicas complejas en estudiantes de enfermería. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2000; 8(2):81-86

 

García NM, Matus MR. Aptitud clínica en estudiantes de enfermería ante situaciones clínicas complejas. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2002; 10(3):131-136

 

Viniegra VL. La crítica: aptitud olvidada por la educación: vislumbres en el lado opaco de la medicina. México: IMSS; 2000

 

Rodríguez SB. Proceso Enfermero. Aplicación actual. 2a ed. México: Ediciones Cuellar; 2001

 

Viniegra VL, Aguilar ME. Hacia otra concepción del currículo: un camino alternativo para la formación de docentes-investigadores. México: IMSS; 1999

Downloads

Published

2019-01-03

Issue

Section

Investigación