Approaching to critical reading of theoretical nursing texts. Elaboration and validation of an instrument
Keywords:
Nursing Education, Reading, Aptitude, Knowledge, Educational Measurement, Critical readingAbstract
Introduction: Developing aptitudes to facilitate the pathway toward the learning process and the elaboration of knowledge in students of baccalaureate in nursing is basic for their formation, among those, the critical reading of theoretical texts. In order to consider these attributes in the learning process, a special emphasis on the way in which the instruments of evaluation are built is required. These instruments need to be close to the objective reality of the evaluation.
Objetive: To construct and validate an instrument that allows identifying the way how baccalaureates in nursing students
approach to theoretical sources of information during their formation process.
Methodology: An instrument of critical reading of theoretical texts was constructed and validated, after a reviewing and
analysis by a group of experts in critical reading. The instrument was integrated by 86 items and was applied to a pilot group (students in the level of the seventh semester of baccalaureate in nursing).
Results: The internal consistency was determined through the Kuder-Richardson test, number 21, and coming out score of 0.96.
Discussion: Construction and validity process for an instrument need to be survillace on its epistemology development
and reinforcement in order to get a posture with coherence, pertinence and congruence as a part of evaluation on the educative process.
References
Álvarez-Méndez JM. Evaluar para conocer, examinar para excluir. Madrid: Morata, 2005.
Viniegra VL. Educación y crítica: el proceso de elaboración del conocimiento. México: Piados, 2002.
Ary D. Investigación Pedagógica. México: Interamericana, 1998.
Kerlinger NF, Lee HB. Investigación del comportamiento. 4a ed. México: Mc Graw-Hill Interamericana, 2002.
Saint-Onge M. Yo explico, pero ellos ¿Aprenden? Bilbao: Mensajero, 2005.
Antología de teorías y modelos para la atención de enfermería.SUA-UMAM. México UNAM, 2004.
Viniegra VL. El desafío de la educación en el IMSS: cómo constituirse en la avanzada de la superación institucional. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2005;43(4):305-321.
Viniegra VL. La investigación en la educación. Papel de la teoría y de la Observación. México: IMSS. 2000.pp.323-332.
Viniegra VL, Aguilar ME. El proceso del conocimiento.En: Hacia otra concepción del currículo.México: IMSS,1999.pp.63-72.
Ann M. Teorías y Modelos de Enfermería. 4a ed. Barcelona: Mosby-Doyma. 1998:pp.227-242,300-332, 364-374.
Anastasi A, Urbina S. Test psicológicos. México: Prentice Hall, 1998.
Pérez-Padilla R, Viniegra LV. Método para calcular la distribución de las calificaciones esperadas por azar en un examen tipo falso, verdadero, no se. Rev Invest Clin. 1989;41:375-379.
Valencia SL, Gaña EB, Aguilar ME. Acercamiento a la lectura critica en estudiantes de enfermería a través de una estrategia educativa participativa. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2007;15(2):73-78.
Marfil SRM, Aguilar ME. Desarrollo de aptitud para la lectura crítica de textos Teóricos de Atención Primaria a la Salud. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2005;13(2):71-76.
Salazar RA, García PP. Habilidad para lectura crítica de artículos de investigación en alumnos de licenciatura de enfermería. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2006;14(1):41-46.