Childcare center. Child growth and development
DOI:
https://doi.org/10.24875/REIMSS.M21000028Keywords:
Schools, Nursery, Growth and Development, Child Development, Language Development, Nutrition AssessmentAbstract
Introduction: The incorporation of women into the economically active sector has changed the patterns of children development and childcare.
Objective: Determine the impact that a childcare center may have on the growth and development of children.
Methods: Before and after cohort design in childcare center, using the information gathered in the clinical file, by personnel in charge of watching the children. Unexposed group, children upon entering the childcare center (from 43 days to 24 months of age); exposed group, the same children after leaving the childcare center (from 31 months to 48 months of age). Intervention included feeding and pedagogical program to stimulate psychosocial, language, motor and cognitive development. The sample size was 154 files. Assessment of nutritional status (World Health Organization tables for weight for height) and psychosocial, language, motor and cognitive development (Child Development Assessment instrument) was performed.Paired t, Wilcoxon and McNemar were used.
Results: Nutritional condition was not modified (p = 0.837). After visiting the childcare center, the development of children was statistically significant in the psychosocial (p = 0.000), language (p = 0.000), motor (p = 0.000) and cognitive (p = 0.000) areas.
Conclusion: The children in childcare centers undergoing a program of development, evolve favorably in the psychosocial, language, motor, and cognitive areas.
References
Instituto Mexicano del Seguro Social. Inscripción a guarderías del IMSS. México, 2019. Disponible en: http://www.imss.gob.mx/tramites/imss01006
Leiva-Gómez S. Organización social del cuidado en Bolivia y Chile: Estado y cuidadanía. Revista Austral de Ciencias Sociales. 2015; 28: 61-81. Disponible en: http://revistas.uach.cl/pdf/racs/n28/art04.pdf
Pinazo- Hernandis S, Lluna J. Menores criados por sus abuelas. Mejora de la pautas de cuidado a menores en acogimiento familiar en familia extensa a través de un programa de intervención psicoeducativo. Revista sobre la Infancia y la Adolescencia. 2011;[S.l.]1:14-34. Disponible en: https://polipapers.upv.es/index.php/reinad/article/view/834 doi:https://doi.org/10.4995/reinad.2011.834
Instituto Mexicano del Seguro Social. Norma para la operación del servicio de guardería. México; 2018. Disponible en: http://siag.imss.gob.mx/instalacionsiag/Guarderias/Normas/Archivos/2018/Normas/3000-001-018-Norma-Operacion-Guarderias.pdf
Núñez-Rocha GM, Meléndez-Buitrón MA, Salinas-Martínez AM, De la Garza-Casas YE, Garza-Elizondo ME, Villarreal-Ríos E .Guarderías infantiles, un espacio para la vigilancia alimentaria y nutricional. Rev Invest Clin. 2010;62(1):54-62. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/revinvcli/nn-2010/nn101h.pdf
Instituto Mexicano del Seguro Social. Procedimiento de pedagogía del servicio de guardería de prestación indirecta. México, 2018. Disponible en: http://siag.imss.gob.mx/instalacionsiag/Guarderias/Normas/Archivos/2018/Indirecta/Pedagogia/PedagogiaPI.pdf
Organización Mundial de la Salud. Patrones de crecimiento infantil. Ginebra, Suiza. Disponible en: https://www.who.int/childgrowth/standards/es/
Instituto Mexicano del Seguro Social. Formatos del procedimiento de pedagogía del servicio de guardería de prestación indirecta. México, 2018. Disponible en: http://siag.imss.gob.mx/instalacionsiag/Guarderias/Normas/normas.htm
Instituto Mexicano del Seguro Social. Procedimiento de alimentación del servicio de guardería de prestación indirecta. México, 2018. Disponible en: http://siag.imss.gob.mx/instalacionsiag/Guarderias/Normas/Archivos/2018/Indirecta/Alimentacion/AlimentacionPI.pdf
Instituto Mexicano del Seguro Social. Formatos del manual para apoyo terapéutico. México, 2018. Disponible en: http://siag.imss.gob.mx/instalacionsiag/Guarderias/Normas/normas.htm
International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, 10th Revision. World Health Organization, 2010. Disponible en: https://www.who.int/classifications/icd/ICD10Volume2_en_2010.pdf
Centro de Estudios Sociales y de Opinión Publica, Guarderías/estancias infantiles en México, Información estadística, carpeta temática. México, 2016.Disponible en: http://www5.diputados.gob.mx/index.php/camara/Centros-de-Estudio/CESOP/Estudios-e-Investigaciones/Carpetas-Informativas/Carpeta-No.-53-Guarderias-estancias-infantiles-en-Mexico.-Informacion-estadistica
Álvarez-Villaseñor AS, George-Flores V. Sobrepeso y obesidad en niños de guarderías. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2014;52(6):606-9. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/imss/im-2014/im146b.pdf
Rizzoli-Córdoba A, Vargas-Carrillo LI, Vásquez-Ríos JR, Reyes-Morales H, Villasís-Keever MA, O’Shea-Cuevas G, Aceves-Villagrán D, et al. Asociación entre el tiempo de permanencia en el Programa de Estancias Infantiles para niños en situación de pobreza y el nivel de desarrollo infantil. Bol. Med Hosp Infant Mex. 2017;74(2):98-106. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/bmim/v74n2/1665-1146-bmim-74-02-00098.pdf
Seiquer I, Haro A, Cabrera-Vique C, Muñoz-Hoyos A, Galdó G. Evaluación nutricional de los menús servidos en las escuelas infantiles municipales de Granada. An Pediatr. 2016;85(4):197-203. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1695403315003008
Álvarez-Núñez BJ. Factores de riesgo maternos relacionados con el estado nutricional en niños de guarderías en México. Revista CES Salud Pública. 2015;6(1):84-88. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/406042
Flores-Aguilar JM. Efectividad del programa de estimulación temprana en el desarrollo psicomotor de niños de 0 a 3 años. Revista “Ciencia y Tecnología”. 2013;9(4):101-17. Disponible en: http://revistas.unitru.edu.pe/index.php/PGM/article/view/426/363
Osorio E, Torres-Sánchez L, Hernández MC, López-Carrillo L, Schnaas L. Estimulación en el hogar y desarrollo motor en niños mexicanos de 36 meses. Salud Pública Mex. 2010;52(1):14-22. Disponible en: https://www.scielosp.org/pdf/spm/2010.v52n1/14-22/es