Empathy on the relationship betweeen nurse and patient: patterns of knoweledge perspective of Barbara Carper

Authors

  • Isamar Daniela Enrìquez-Quintero <p>Universidad de Guanajuato, Divisi&oacute;n de Ciencias de la Salud e Ingenier&iacute;as, Maestr&iacute;a en Ciencias de Enfermer&iacute;a. Celaya, Guanajuato</p> http://orcid.org/0000-0002-5369-8348
  • Manuel Antonio Lòpez-Cisneros <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital General de Zona con Unidad de Medicina familiar No. 4, Servicio de Quir&oacute;fano. Ciudad del Carmen, Campeche.</p> http://orcid.org/0000-0002-9384-5752
  • Marìa Gloria Calixto -Olalde <p>Universidad de Guanajuato, Divisi&oacute;n de Ciencias de la Salud e Ingenier&iacute;as, Coordinaci&oacute;n del Programa de Doctorado en Ciencias de Enfermer&iacute;a. Celaya, Guanajuato.</p> http://orcid.org/0000-0002-3798-4096

Keywords:

Empathy, Knowledge, Nursing, Narration

Abstract

People seek through interpersonal relationships, acceptance and belonging to peers, a process that involves the exchange of ideas, thoughts and feelings that identifies them as an important part of a context. Barbara Carper establishes four patterns of knowledge that allow classifying, clarifying, exploring and analyzing the different situations in which the discipline develops, thus favoring the implementation of holistic care. The personal pattern is visualized in the present narrative when the nurse through the self-knowledge seeks the identification of the real needs of the adolescent with the exploration of reliable information. The empirical pattern is addressed at the moment in which the nurse through her scientific knowledge and experience seeks to meet the needs of the adolescent and newborn in a bio psychosocial way. The aesthetic pattern is presented when the nurse shows empathy with the adolescent, making her feel person and mother at the same time and finally the ethical knowledge is identified at the moment where despite the nurse learns from sources not direct the situation of the patient, does not make any judgment or criticism without first looking for the correct information about what the adolescent was living. Nursing narrative through the functional patterns of Barbara Carper allows the identification of health phenomena present in clinical practice and as a consequence the development of skills, assessing attitudes and skills in caring for people.

Author Biographies

  • Isamar Daniela Enrìquez-Quintero, <p>Universidad de Guanajuato, Divisi&oacute;n de Ciencias de la Salud e Ingenier&iacute;as, Maestr&iacute;a en Ciencias de Enfermer&iacute;a. Celaya, Guanajuato</p>

     

    Estudiante de Maestría en Ciencias de Enfermería. División de Ciencias de la Salud e Ingenierías. Universidad de Guanajuato

  • Manuel Antonio Lòpez-Cisneros, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital General de Zona con Unidad de Medicina familiar No. 4, Servicio de Quir&oacute;fano. Ciudad del Carmen, Campeche.</p>

    Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad Autónoma del Carmen. Gestor del Programa Educativo de la Licenciatura en Enfermería y Profesor Investigador de Tiempo Completo

  • Marìa Gloria Calixto -Olalde, <p>Universidad de Guanajuato, Divisi&oacute;n de Ciencias de la Salud e Ingenier&iacute;as, Coordinaci&oacute;n del Programa de Doctorado en Ciencias de Enfermer&iacute;a. Celaya, Guanajuato.</p>

    Coordinadora del Programa de Doctorado en Ciencias de Enfermería. División de Ciencias de la Salud e Ingenierías. Universidad de Guanajuato

References

González-Suárez E. Conocimiento y evolución de la humanidad. ACIMED. 2004;12(2):1-2. Disponible en: http:// scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352004000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es

 

Real Academia Española. Empatía. REA. [Consultado el 21 de junio de 2018]. Disponible en: http://dle.rae.es/srv/ search?m=30&w=empat%C3%ADa

 

Moser DK, Chung ML, McKinley S, Riegel B, An K, Cherrington C. Critical care nursing practice regarding patient anxiety assessment and management. Intensive Crit Care Nurs. 2003;19(5):276-288. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14516757

 

Sánchez-Rueda G. Las emociones en la práctica enfermera. [Tesis doctoral]. Barcelona, España: Universitat Autónoma de Barcelona; 2013. Disponible en: https://www.tdx.cat/ bitstream/handle/10803/284050/gsr1de1.pdf?sequence=1

 

Carper B. Fundamental patterns of knowing in nursing. Michigan, EUA: University Microfilms; 1978.

 

Rubio-Acuña M, Arias-Burgos M. Fenomenología y conocimiento disciplinar de enfermería. Revista Cubana de Enfermería. 2013;29(3):191-198. Disponible en: http:// scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192013000300005

 

Duran de Villalobos MM. Marco epistemológico de la enfermería. Aquichan. 2002;2(1):7-18. Disponible en: http://aquichan.unisabana.edu.co/index.php/aquichan/article/view/17/34

 

Jacobs-Kramer M, Chinn P. Perspectives on Knowing: A Model of Nursing Knowledge. Scholarly Inquiry for Nursing Practice: An International Journal. 1988;2(2): 129-138

 

Martínez PM. Arte y ciencia de la enfermería. Revista Médica Electrónica. 2008;30(1) Disponible en: http:// www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/481/html

 

Hernández D. Una experiencia fundamental para mejorar el arte y la ciencia de cuidar. Revista Ciencia y Cuidado. 2013;10(1):59-66. Disponible en: https://dialnet.unirioja. es/servlet/articulo?codigo=4454847

 

Bautista-Espinel G. Conocimiento e importancia en los estudiantes de enfermería sobre el consentimiento informado en actos del cuidado de enfermería. Investigación en Enfermería: Imagen y Desarrollo. 2015; 17(2):1-17. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/ 1452/145239088003.pdf

 

Kunyk D, Olson JK. Clarification of conceptualizations of empathy. J Adv Nurs. 2001;35(3):317-325. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11489011

 

Hojat M. Empatía en el cuidado del paciente: antecedentes, desarrollo, medición y resultados. México, D.F.: El Manual Moderno; 2012.

 

Reynolds W, Scott P, Austin W. Nursing, empathy and perception of the moral. J Adv Nurs. 2000;32(1):235-242. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ 10886456.

 

Yu J, Kirk M. Measurement of empathy in nursing research: systematic review. J Adv Nurs. 2017;64(5):440-454. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19146512

 

Teding -Van Berkhout E, Malouff J. The efficacy of empathy training: a meta-analysis of randomized controlled trials. J Couns Psychol. 2017;63(1):32-41. Disponible en: https:// www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26191979

 

Kandler HM, Hyde RW. Changes in Empathy in Student Nurses During the Psychiatric Affiliation. Nursing Research. 1953;1(2): 3-35. Disponible en: https://journals.lww.com/ nursingresearchonline/Citation/1953/06000/Changes_in_ Empathy_in_Student_Nurses_During_the.6.aspx

 

Reynolds W, Scott P, Austin W. Nursing, empathy and perception of the moral. Journal of Advanced Nursing. 2000; 32(1):235-242. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih. gov/pubmed/10886456

 

Hojat M, Vergare M, Maxwell K, Brainard G, Herrine SK, Isenberg GA, et al. The Devil is in the Third Year: A Longitudinal Study of Erosion of Empathy in Medical School. Academic Medicine. 2009;84(9):1182-1191. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19707055

 

Mercer SW, MacPherson H.  Practitioner empathy, patient enablement and health outcomes: A prospective study of acupuncture patients. Patient Education and Counseling. 2006;63(1):239-245. Disponible en: https://www.ncbi.nlm. nih.gov/pubmed/16455221

 

Shapiro J. Walking a mile in their patients’ shoes: empathy and othering in medical students’ education. Philosophy, Ethics, and Humanities in Medicine. 2008;3(10):1-11. Disponible en: https://peh-med.biomedcentral.com/articles/10.1186/1747-5341-3-10

 

González-Serna JM, Romero-Serrano R, Morillo-Martín MS, Alarcón-Fernández JM. Descenso de empatía en estudiantes de enfermería y análisis de posibles factores implicados. Psicología Educativa. 2014;20(1):53-60. Disponible en: https://www. sciencedirect.com/science/article/pii/S1135755X14000086

 

Nunes P, Williams S, Sa B, Stevenson K. A study of empathy decline in students from five health disciplines during their first year of training. International Journal of Medical Education. 2010;2:12-17. Disponible en: https://www. ijme.net/archive/2/empathy-decline-in-first-year-students

Downloads

Published

2020-03-19

Issue

Section

Experiencias de la Práctica