Factors related to the development of curricular scientific research projects made by the nursing staff

Authors

  • Leticia López-López <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital de Gineco-Pediatr&iacute;a No.31, Subjefatura de Enfermer&iacute;a, Mexicali,Baja California</p><p>&nbsp;</p> http://orcid.org/0000-0001-7764-4697
  • María Elena Haro-Acosta <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Coordinaci&oacute;n de Planeaci&oacute;n y Enlace Institucional, Coordinaci&oacute;n Auxiliar de Investigaci&oacute;n en Salud, Mexicali, Baja California</p> http://orcid.org/0000-0002-0388-8215
  • Angélica María Martínez-Contreras <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital General de Zona No.30, Coordinaci&oacute;n de Educaci&oacute;n e Investigaci&oacute;n en Salud. Mexicali, Baja California</p> http://orcid.org/0000-0002-2955-3587
  • Juan José Vaca-Ruíz <p>Centro Universitario de Tijuana, Campus Mexicali, Baja California</p> http://orcid.org/0000-0001-6855-3435

Keywords:

Research, Nursing Research, Research Design, Research Support as Topic

Abstract

Introduction: It is unavoidable to review the status of nursing research, concerning the  conditions and difficulties          that this activity entails for nursing professionals.  

Objective: To identify the factors relate to the development of curricular scientific research projects by the nursing staff from a third level hospital of the  Instituto Mexicano del  Seguro Social (IMSS).    

Methods: Cross-sectional descriptive study which included a random simple of  177 nurses. A questionnaire designed   for the study and structured   with 25 questions was administered; it had a Cronbach's alpha of 0.772. Qualitative variables were analyzed with percentages and frequencies and quantitative variables with measures of central tendency and dispersion. The factor analysis was carried out with chi-square test.     

Results: Mean age   was 41±7.91 years. The school level of staff was technical in 46.9% and undergraduate in 46.3%. 15.3% has done research projects; despite the fact that 5.6%  of staff believe  that they almost always dedicate time to do research,      4.5% have financial support in their work area to carry it out and 4% have published. It was significant  the  relationship between those who carry out research with the time they take to develop it (p < 0.05), as well as with the publication of articles (p<0.05).           

Conclusion: The development of curricular scientific research projects by nurses is related to the time they spend on it and the publication of articles.

Author Biography

  • Leticia López-López, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital de Gineco-Pediatr&iacute;a No.31, Subjefatura de Enfermer&iacute;a, Mexicali,Baja California</p><p>&nbsp;</p>

    Actualmente estoy en el servicio de enseñanza y desarrollo actividades de coordinadora de cursos de Enfermería. A partir del 16 de febrero me cambié de unidad al hospital general de zona no. 30, a un interinato de plaza N41 de subjefa de enfermería en educación  

References

Orellana-Y A, Sanhueza-A O. Competencia en investigación en enfermería. Cienc. enferm. [Internet]. 2011; 17(2):9-17. DOI http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95532011000200002 Disponible en https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S071795532011000200002&lng=es       

 

Consejo Internacional de Enfermeras. Resolver la desigualdad: aumentar el acceso y equidad [Internet]. Ginebra: Consejo Internacional de Enfermeras; 2011. Disponible en http:// www.salvadorpostigo.com/downloads/Resolver%20la%20 desigualdad.pdf

 

Norma Oficial Mexicana NOM-019-SSA3-2013. Para la práctica de enfermería en el Sistema Nacional de Salud. México, Distrito Federal: Diario Oficial de la Federación; 2 de septiembre de 2013. Disponible en https://www.cndh.org.mx/DocTR/2016/JUR/A70/01/JUR20170331NOR41.pdf

 

Mompart MP,   Rivas E. Hacia la transferencia del conocimiento enfermero: contribuciones y desafíos. Rev. iberoam.   educ. investi. Enferm. 2016; 6(2):74-82. Disponible en https://www.enfermeria21.com/revistas/aladefe/articulo/205/hacia-la-transferencia-del-conocimiento-enfermero-contribuciones-y-desafios/

 

Ortuño-Soriano I, Posada-Moreno P, Fernández-del Palacio E.   Actitud y motivación frente a la investigación en un nuevo marco de oportunidad para los profesionales de enfermería.    Index Enferm    [Internet]. 2013; 22(3):132-6. DOI http://dx. doi.org/10.4321/S1132-12962013000200004. Disponible en http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000200004

 

Quintana-Zavala MO, Paravic-Klijn T. Internacionalización de la Educación en Enfermería y sus desafíos. Enferm. glob.[Internet]. 2011;10(24):200-9. DOI http://dx.doi.org/10.4321/ S169561412011000400017. Disponible en http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412011000400017      

 

Gibbons LK. La  investigación en enfermería: un campo interdisciplinario. Educ Med Salud.1980; 14(1):76-94. Disponible en http://hist.library.paho.org/Spanish/EMS/5595.pdf

 

Zárate-Grajales RA. La investigación: un desafío para la  enfermería en la Región de las    Américas. Enferm. univ. 2012; 9(4):4-8. Disponible en http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-7063201200040 0001

 

Cadena-Estrada JC, Olvera-Arreola SS, Teniza-Noguez D, López-Flores L. Factores que influyen en el profesional de enfermería de una institución de tercer nivel para desarrollar investigación. Inquietudes. 2014; 48:28-37. Disponible en https://www.sspa.juntadeandalucia.es/servicioandaluzdesalud/chjaen/files/pdf/1409223469.pdf

 

Bernal-Celestino RJ, Rodríguez-Almagro JJ, Lagos-Pantoja E, Cabezas-Vallejo L, Domínguez-Alonso MT, Moreno-Chocano C. Investigación en Enfermería: Nuevos horizontes. Apunt Cienc. 2012;2 (2):3-5. Disponible en http://apuntes.hgucr.es/2012/ 09/12/investigacion-en-enfermeria-nuevos-horizontes/

 

Moreno-Nava M, Galván-Flores GM. La investigación en el desarrollo profesional de Enfermería. Rev Enferm Inst  Mex Seguro Soc. 2011; 19 (2):61-2. Disponible en http://revistaenfermeria.imss.gob.mx/editorial/index.php/revista_enfermeria/article/view/437/447

 

Díaz-Heredia LP, Bueno-Robles LS, Mejía-Rojas ME, López L. Investigación de enfermería: una caracterización              en dos publicaciones latinoamericanas. Av. enferm. 2011; 29(2):285-93.Disponible en https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/35823/37090

Downloads

Published

2019-12-29

Issue

Section

Investigación