Factors related to the development of curricular scientific research projects made by the nursing staff
Keywords:
Research, Nursing Research, Research Design, Research Support as TopicAbstract
Introduction: It is unavoidable to review the status of nursing research, concerning the conditions and difficulties that this activity entails for nursing professionals.
Objective: To identify the factors relate to the development of curricular scientific research projects by the nursing staff from a third level hospital of the Instituto Mexicano del Seguro Social (IMSS).
Methods: Cross-sectional descriptive study which included a random simple of 177 nurses. A questionnaire designed for the study and structured with 25 questions was administered; it had a Cronbach's alpha of 0.772. Qualitative variables were analyzed with percentages and frequencies and quantitative variables with measures of central tendency and dispersion. The factor analysis was carried out with chi-square test.
Results: Mean age was 41±7.91 years. The school level of staff was technical in 46.9% and undergraduate in 46.3%. 15.3% has done research projects; despite the fact that 5.6% of staff believe that they almost always dedicate time to do research, 4.5% have financial support in their work area to carry it out and 4% have published. It was significant the relationship between those who carry out research with the time they take to develop it (p < 0.05), as well as with the publication of articles (p<0.05).
Conclusion: The development of curricular scientific research projects by nurses is related to the time they spend on it and the publication of articles.
References
Orellana-Y A, Sanhueza-A O. Competencia en investigación en enfermería. Cienc. enferm. [Internet]. 2011; 17(2):9-17. DOI http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95532011000200002 Disponible en https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S071795532011000200002&lng=es
Consejo Internacional de Enfermeras. Resolver la desigualdad: aumentar el acceso y equidad [Internet]. Ginebra: Consejo Internacional de Enfermeras; 2011. Disponible en http:// www.salvadorpostigo.com/downloads/Resolver%20la%20 desigualdad.pdf
Norma Oficial Mexicana NOM-019-SSA3-2013. Para la práctica de enfermería en el Sistema Nacional de Salud. México, Distrito Federal: Diario Oficial de la Federación; 2 de septiembre de 2013. Disponible en https://www.cndh.org.mx/DocTR/2016/JUR/A70/01/JUR20170331NOR41.pdf
Mompart MP, Rivas E. Hacia la transferencia del conocimiento enfermero: contribuciones y desafíos. Rev. iberoam. educ. investi. Enferm. 2016; 6(2):74-82. Disponible en https://www.enfermeria21.com/revistas/aladefe/articulo/205/hacia-la-transferencia-del-conocimiento-enfermero-contribuciones-y-desafios/
Ortuño-Soriano I, Posada-Moreno P, Fernández-del Palacio E. Actitud y motivación frente a la investigación en un nuevo marco de oportunidad para los profesionales de enfermería. Index Enferm [Internet]. 2013; 22(3):132-6. DOI http://dx. doi.org/10.4321/S1132-12962013000200004. Disponible en http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962013000200004
Quintana-Zavala MO, Paravic-Klijn T. Internacionalización de la Educación en Enfermería y sus desafíos. Enferm. glob.[Internet]. 2011;10(24):200-9. DOI http://dx.doi.org/10.4321/ S169561412011000400017. Disponible en http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412011000400017
Gibbons LK. La investigación en enfermería: un campo interdisciplinario. Educ Med Salud.1980; 14(1):76-94. Disponible en http://hist.library.paho.org/Spanish/EMS/5595.pdf
Zárate-Grajales RA. La investigación: un desafío para la enfermería en la Región de las Américas. Enferm. univ. 2012; 9(4):4-8. Disponible en http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-7063201200040 0001
Cadena-Estrada JC, Olvera-Arreola SS, Teniza-Noguez D, López-Flores L. Factores que influyen en el profesional de enfermería de una institución de tercer nivel para desarrollar investigación. Inquietudes. 2014; 48:28-37. Disponible en https://www.sspa.juntadeandalucia.es/servicioandaluzdesalud/chjaen/files/pdf/1409223469.pdf
Bernal-Celestino RJ, Rodríguez-Almagro JJ, Lagos-Pantoja E, Cabezas-Vallejo L, Domínguez-Alonso MT, Moreno-Chocano C. Investigación en Enfermería: Nuevos horizontes. Apunt Cienc. 2012;2 (2):3-5. Disponible en http://apuntes.hgucr.es/2012/ 09/12/investigacion-en-enfermeria-nuevos-horizontes/
Moreno-Nava M, Galván-Flores GM. La investigación en el desarrollo profesional de Enfermería. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2011; 19 (2):61-2. Disponible en http://revistaenfermeria.imss.gob.mx/editorial/index.php/revista_enfermeria/article/view/437/447
Díaz-Heredia LP, Bueno-Robles LS, Mejía-Rojas ME, López L. Investigación de enfermería: una caracterización en dos publicaciones latinoamericanas. Av. enferm. 2011; 29(2):285-93.Disponible en https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/35823/37090