Two educational strategies in patients with intermittent peritoneal dialysis
Keywords:
Education, Intermittent peritoneal dialysisAbstract
The effect of two educational stra-tegies that tend to increase the clinical competence of the nurse who treats patients with intermittent peritoneal dialysis are compared in this work. A quasiexperimental study was performed in two groups. In one group the usual expository type strategy was utilized (ETS). In the other group an experimental strategy that promotes participation (SPP) was used. Basal and end measurements were taken to all participants using an instrument especially designed for that purpose. Basal measurements allowed us to observe the similarity of both groups with respect to the three indicators used to measure clinical competency. There were significant increments in both groups: ETS from 34.0 to 42.8 ( p < 0.05) and SPP from 31.8 to 39.8 ( p < 0.01), with no difference between both groups after the educational interventions. The effectiveness of both strategies was similar. Several considerations are made concerning the difficulties confronted by an educational strategy that seeks to promote student participation.
References
Viniegra L. Hacia una redefinición del papel de la universidad en la sociedad actual. México: Revista de la Coordinación de Estudios de Posgrado, UNAM 1990;19:49-61.
Nérici I. Metodología de la enseñanza. Traducción María Celia Eguibar. 4ª edición. México: Kapelusz; 1990. p. 1-19,160-164, 248-451.
Viniegra L. ¿Qué significa la resolución de un problema clínico? Rev Invest Clin 1981;33:151-159.
Viniegra L. Cómo acercarse a la medicina. México: Limusa; 1991. p. 222.
Su HL, Abascal MA, Martínez OG, Sorina ML. Aspectos epidemiológicos de los pacientes en diálisis en el Instituto Mexicano del Seguro Social. Memorias de la Segunda Reunión Nacional de Investigación Médica, Oaxtepec, Morelos, 10-13 de noviembre de 1993 (resumen 91).
Thomas KG, McGillis G, Pinson G. Effect of an educational intervention on nurses’ knowledge of a peritoneal dialysis cycler. USA: ANNA J 1993;20:144-146.
Viniegra L. Comparación de la utilidad de dos tipos de exámenes teóricos para evaluar el aprendizaje clínico. Rev Invest Clin 1982; 34:73-78.
Pérez PR, Viniegra L. Método para calcular la distribución de las calificaciones esperadas por azar en un examen del tipo falso, verdadero y no sé. Rev Invest Clin 1989;41:375-379.
Downie NM, Heath RW. Métodos estadísticos aplicados. Traducción Mei Mei Alicia Chu P. 5ª edición. México: Harla; 1986. p. 380.
Bisquerra R. Investigación experimental. En: Métodos de investigación educativa. Guía práctica. España: CEAC; 1989. p. 165-166.
Siegel S, Castellan J. Estadística no paramétrica. Aplicada a las ciencias de la conducta. 4ª edición. México: Trillas; 1995. p. 437.
Espinosa P y Viniegra L. Efecto de una estrategia educativa sobre la habilidad para la lectura crítica en estudiantes de medicina. Rev Invest Clin 1994;46:447-456.