Approaching the descriptor Evidence Based Nursing from a complex perspective

Main Article Content

Joel Medrano-Mariscal http://orcid.org/0000-0002-5928-6088

Keywords

Evidence-based nursing, Subject headings, Information services

Abstract

In this essay an approach is made to the Descriptors in Health Sciences (DeCS) from a perspective of the complexity paradigm, as an approach path was determined to define the DeCS, to define the descriptor Nursing Based on Evidence (EBE) and The term Advanced Practice Nursing (EPA). Later, we delineated what in complex thinking is called self-eco-organization and within that framework we propose the DeCS as a message in the complexity of ethical-émic communication. The interrelation of the transdiscipline of EBE was explained, and by way of conclusion a brief reflection was made on the subsumption of language in general and controlled language in particular, in a global environment.

Abstract 195 | PDF (Spanish) Downloads 115 HTML (Spanish) Downloads 108

References

Sobre BIREME. Sao Paolo, Brasil: BIREME. Organización Panamericana de la Salud; 2016. Disponible en: http://www.paho.org/bireme

 

Descriptores en Ciencias de la Salud. BIREME. Sao Paolo, Brasil: BIREME. Organización Panamericana de la Salud; 2016. Disponible en: http://decs.bvs.br/E/decsweb2016.htm

 

Morín E. Manual de iniciación pedagógica al pensamiento complejo. México: Corporación para el desarrollo COMPLEXUS; 2002. 194 p. Disponible en: http://www.edgarmorin.org/libros-sin-costo/89-manual-de-iniciacion-pedagogica-de-pensamiento-complejo.html

 

Morín E. El Método. Vol. 1. Multiversidad Mundo Real Edgar Morín; 1977. Available from: http://www.edgarmorin.org/libros-sin-costo/81-edgar-morin-el-metodo-i.html

 

Pérez-Soza M. Taller de Análisis de la Realidad. México: Universidad Pedagógica Nacional; 2013.

 

Domínguez-Alonso E, Zacea E. Sistema de salud de Cuba. Salud pública de Mexico. 2011;53(Suppl 2):168-76.

 

Dietz G. Hacia una etnografía doblemente reflexiva: Una propuesta desde la antropología de la interculturalidad. AIBR Revista de Antropología Iberoamericana. 2011;6(1):3-26. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=62321332002

 

Alcolea-Cosín MT, Oter-Quintana C, Martín-García Á. Enfermería Basada en la Evidencia. Orígenes y fundamentos para una práctica enfermera basada en la evidencia. NURE Investigación. 2011;52:1-7. Disponible en: http://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/538

 

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). Alfabetización informacional. Programa Información para Todos. París, Francia: UNESCO; 2016 Disponible en: http://www.unesco.org/new/es/communication-and-information/intergovernmental-programmes/information-for-all-programme-ifap/priorities/information-literacy/

 

Vidal-Ledo M, Fernández-Valdés M de las M, Zayas-Mujica R, Paredes-Esponda E. Alfabetización Informacional. Educación Médica Superior. 2016;30(4). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/924/452

 

Torres-Arreola L del P, Peralta-Pedrero ML, Viniegra-Osorio A, Valenzuela-Flores AA, Echevarría-Zuno S, Sandoval-Castellanos FJ. Desarrollo de guías de práctica clínica en el Instituto Mexicano del Seguro Social. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2010;48(6):661-72.

 

López-Morales AB, Torres-Arreola LP, Viniegra-Osorio A, Dávila-Torres J, González-Izquierdo JDJ. Desarrollo de guías de práctica clínica de enfermería en el Instituto Mexicano del Seguro Social. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2013;21(3):121-8. Disponible en:http://revistaenfermeria.imss.gob.mx/editorial/index.php/revista_enfermeria/article/view/155/243

 

Bulechek G, Butcher H, McCloskey Dochterman J. Clasificación de Intervenciones de enfermería (NIC). 5ª Edición. Madrid; Mosby; 2009.

 

Quevedo-Pacheco N. Alfabetización informacional: Aspectos esenciales. Lima, Perú: Consorcio de Universidades; 2014.

 

García-Pozo A, Moro-Tejedor MN, Medina-Torres M. Evaluación y dimensiones que definen el clima y la satisfacción laboral en el personal de enfermería. Revista de Calidad Asistencial. 2010;25(4):207-14.

 

Echeverría-Martínez J, Dávila-Torres J. Enfermería. México: Editorial Alfil; 2013. 176 p. Disponible en: http://cvoed.imss.gob.mx/COED/home/normativos/DPM/archivos/coleccionmedicinadeexcelencia/25 Enfermería-Interiores.pdf

 

Pereira-Chaves JM. Consideraciones básicas del pensamiento complejo de Edgar Morin, en la educación. Revista Electrónica Educare. 2010;XIV(1):67-75. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194114419007

 

Viniegra-Velázquez L. El reduccionismo científico y el control de las conciencias. Parte I. Boletín Médico del Hospital Infantil de México. 2014;71(4):252-7.

 

Viniegra-Velázquez L. El reduccionismo científico y el control de las conciencias. Parte II. Boletín Médico del Hospital Infantil de México. 2014;71(5):323-8.

 

Kohan N. Nuestro Marx. Rebelión. 2011. 463 p. Disponible en: http://www.rebelion.org/docs/119826.pdf

 

Marx K. El Capital. Libro I, capítulo VI (inédito): Resultados del proceso inmediato de producción. 16 reimp. México: Siglo XXI; 2009.Disponible en: http://www.socialismo-chileno.org/febrero/Biblioteca/Marx/Capitulo_VI.pdf

 

Portelli H. Gramsci y el bloque histórico. 4ª ed. México: Siglo XXI; 1977. Disponible en: http://www.socialismo-chileno.org/febrero/Biblioteca/portelli.pdf