Curriculum elements of the nursing degree
Keywords:
Education, Curriculum, NurseringAbstract
The objective of this article is to present the conformation of the basic, theoretical-conceptual elements that sustain the curricular design of the School of Nursing of the Autonomous University of Morelos -level of degree-. It is based on the real possibility of participation of the graduates in the field of competence placing the professional practice in the social context and identifying the scenarios and tasks of nursing in each one of them. The nurse-patient and health-disease relationships are proposed as fundamental in the different situations that a patient or group lives. The intervention strategies that are configured in nursing care guide the selection and organization of contents and the structure of the curriculum; the pedagogical supports of the curricular proposal are outlined, the demands that this poses to the teachers and the sociocultural structure where the subject unfolds, recognizing that each singular context requires an adequate theorization in which the theoretical-conceptual models offer elements for understand the concrete reality where the subject develops and acts.
References
Alba, A. de. Curriculum, crisis, mito y perspectivas. México: UNAM; 1991.
Arnaz, J. A. La Planeación Curricular, México: Trillas; 1985.
Bab, P. Retos y perspectivas de la enfermería. Mecanograma. México: Congreso ENEO-UNAM; 1993.
Bases para el proyecto de reestructuración del Sistema Nacional de Enfermería. México: Trillas; 1994.
FENAFEE. (1996) Evaluación de la educación en enfermería en México. Mecanograma.
Martínez M, Latapí P, Hernández I. Rodríguez J. Sociología de una profesión. Segunda edición. México: Nuevo Mar; 1993.
Díaz, F. Aproximaciones metodológicas del diseño curricular. México: Trillas; 1992.
Eibenzchultz, C. Proceso salud-enfermedad. México: UAM Xochimilco; 1990.
Hidalgo JL. El Aprendizaje Operatorio. México: Casa de la Cultura del Maestro Mexicano; 1992.
Hidalgo JL. Investigación Educativa. Una estrategia constructivista. México: Paradigmas ediciones; 1992.
Laurel AC, Ortega ME. El impacto del TLC en el sector Salud. Documento de trabajo. México: Fundación Friedrich Ebert; 1995.
Marrufo M, Gutiérrez C. Aplicación de la metodología de análisis prospectivo en la carrera de enfermería en la UAEM. En: Seminario sobre problemas y necesidades de la formación docente. México: UAEM; 1991.
Touraine A. Los movimientos sociales. En: ensayos de teoría social. Galván, F. Compilador. México: UAP-UAM Azcapotzalco; 1986