Critical reading in nursing students: effects of an educational strategy

Authors

  • Reyna Matus-Miranda <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Coordinaci&oacute;n de Educaci&oacute;n M&eacute;dica, Divisi&oacute;n de Formaci&oacute;n de Personal para Atenci&oacute;n de la Salud. Ciudad de M&eacute;xico</p>
  • Félix Arturo Leyva-González <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Delegaci&oacute;n Veracruz Norte. Unidad de Medicina Familiar N&ordm; 10. Xalapa, Veracruz</p>
  • Leonardo Viniegra-Velázquez <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Coordinaci&oacute;n de Educaci&oacute;n M&eacute;dica. Ciudad de M&eacute;xico</p>

Keywords:

Education, Nursing, Nursing Education Research, Educational Measurement, Educational Technology, Social Dominance, Reading

Abstract

Purpose: To validate the of an educative participation promoting strategy in baccalaureate nursing and obstetrics students, about the development of theoretic education texts' critical reading in the nursing education subject.

Materials and methods: A quasiexperimental study was performed. The population consisted of two "natural" seventh semester groups of baccalaureate nursing students. The experimental group (GE) consisted of 22 students in which an educative strategy was applied that pretended to promote students' participation; the control group (GC) consisted of 17 students where a habitual strategy was applied. The former was based on individual homeworks (out of class) and class work in discussion and debate groups as well as plenary sessions. The latter was in the traditional way to work by teacher and students. A previously elaborated and validated instrument was used to calculate the advance degree in critical reading.

Results: Significant differences, statistically significant were found in the basal score of both groups in favor of the control group in the studied indexes: comprehension: GC= 21, GE =-4; interpretation GC= 8 and GE= -14; p<0.0001 in both cases. GC showed no differences after the intervention; however, GE did show significant charges. Comparing both groups after the interventions statistically significant were not found in the studied capacities (both groups equaled). 

Discussion: The role of the teacher was essential to deploy the necessary resources to advance and develop the potential richness of the students submitted to the educational strategy.

 

Author Biographies

  • Reyna Matus-Miranda, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Coordinaci&oacute;n de Educaci&oacute;n M&eacute;dica, Divisi&oacute;n de Formaci&oacute;n de Personal para Atenci&oacute;n de la Salud. Ciudad de M&eacute;xico</p>

    Maestra

  • Félix Arturo Leyva-González, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Delegaci&oacute;n Veracruz Norte. Unidad de Medicina Familiar N&ordm; 10. Xalapa, Veracruz</p>

    Doctor

  • Leonardo Viniegra-Velázquez, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Coordinaci&oacute;n de Educaci&oacute;n M&eacute;dica. Ciudad de M&eacute;xico</p>

    Doctor

References

Gimeno-Sacristán J. La pedagogía por objetivos: obsesión por la eficiencia. Madrid: Morata; 1986. p 16.

 

Freire P. Educación y participación comunitaria en: Nuevas perspectivas críticas en educación. España: Paidos Ecuador; 1997. p 89.

 

Escuela Nacional de Enfermería y Obstetricia-UNAM. Plan de estudios de la licenciatura en enfermería y obstetricia. México; 1993. p 25-27.

 

Viniegra VL. El camino de la crítica. En: Materiales para una crítica de la educación. México: IMSS; 1999. p 22.

 

Viniegra VL, Ponce de León S, Calva J, Vargas F. La capacidad de crítica en investigación clínica en un grupo de residentes de Medicina Interna III. Rev Invest Clin: 1986;38: 83-87. 

 

Espinosa AP, Viniegra VL. Efectos de una estrategia educativa sobre la habilidad para la lectura crítica en estudiantes de medicina. Rev Invest Clin 1996;46: 447-456.

 

Cobos AH, Espinosa AP. Comparación de dos estrategias educativas en la lectura crítica de médicos residentes. Rev Invest Clin 1996; 48: 43-46. 

 

Méndez DI, Olvera SR, Viniegra VL, Espinosa AP. Dos estrategias educativas en el manejo de pacientes con diálisis peritoneal intermitente. Rev Enferm del IMSS. 1999; 1: 7-14. 

 

Pérez-Padilla y Viniegra. Método para calcular la distribución de las calificaciones esperadas por azar en un examen tipo falso, verdadero y no sé. Rev Invest Clin. 1989; 41:375-79.

 

Downie NM, Heath RW. Métodos estadísticos aplicados. México: Harla; 1986. p 380.  

 

Campebell D, Stanley J. Diseños experimentales y cuasiexperimentales en la investigación social. Buenos Aires; Amorrotu. 1990. p 158.

 

Nérici I. Metodología de la enseñanza. México; Kapeluz. 1990. p 1-19, 160-164. 13. Siegel S, Castellan J. Estadística no paramétrica, aplicada a las ciencias de la conducta. México; Trillas; 1995. p 437.

 

Siegel S, Castellan J, Estadística no paramétrica, aplicada a las ciencias de la conducta. México; Trillas; 1995. p 437.

 

Flecha R. Las nuevas desigualdades educativas. En: Nuevas perspectivas críticas en educación. España: Paidos Ecuador; 1997. p 77.

 

González CR, Viniegra VL. Comparación de dos intervenciones educativas en la formación de médicos residentes . Rev Invest Clin 1999;51: 351-360.

 

González CR, Viniegra VL. La orientación del aprendizaje en la especialidad de pediatría. Rev Invest Clin 1999; 51: 227-33.

Downloads

Published

2019-02-14

Issue

Section

Investigación