Nursing attitude faced with the administrative process of rotation in hospital services

Authors

  • Rafaela Gracia-Martínez <p>Instituto Mexicano del Seguro Social,&nbsp;Centro M&eacute;dico Nacional Siglo XXI,&nbsp;Hospital de Especialidades. Distrito Federal</p><p>&nbsp;</p>
  • Juana Mendoza-López <p>Instituto Mexicano del Seguro Social,&nbsp;Centro M&eacute;dico Nacional Siglo XXI,&nbsp;Hospital de Especialidades. Distrito Federal</p>
  • María Ofelia Acosta-Rivas <p>Instituto Mexicano del Seguro Social,&nbsp;Centro M&eacute;dico Nacional Siglo XXI,&nbsp;Hospital de Especialidades. Distrito Federal</p>

Keywords:

Nursing, Attitude, Management

Abstract

Introduction: For long time the nursing personnel have been made frequently rotations of turns and services, this process has received relative attention, because the changes are made without evaluation of nurses clinic competence. This is very important to situate the best personnel in the best places; it is necessary to emphasize to give their the appropriate job's induction course.

Objective: To identify the attitude of the nursing personnel to the rotation of services and its influence in the attention to the patient.

Material and methods: A transversal, observational and descriptive study was realized. Nursing personnel at Hospital de Especialidades del Centro Médico Nacional Siglo XXI was the universe study. From 15 to 19 march 1999 a questionnaire was applied to 268 nurses, this number corresponds to 34.8% of the total nursing staff. We worked with an instrument with 48 items, 26 were Likert modificated. The rotation personnel, attitude of nursing personnel to the rotation and the implications of the nursing attention were the variables analyzed.

Results: 87% of the population in study preferred stay in the administrative process, 28% did not like the frequency of the rotation, 7% was bother with the necessity to be integrated to new teams work, 28% have more mistakes in a service in which is not of their liking and 37% wanted the rotation every 2 years.

Conclusion: It is very important to identify the favorable opinion expressed by the nurses in the rotation allowed to have more abilities and skills. Also to identify the work time and experience in a service allowed to compare Patricia Benner theory.

 

Author Biographies

  • Rafaela Gracia-Martínez, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social,&nbsp;Centro M&eacute;dico Nacional Siglo XXI,&nbsp;Hospital de Especialidades. Distrito Federal</p><p>&nbsp;</p>

    Enfermera

  • Juana Mendoza-López, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social,&nbsp;Centro M&eacute;dico Nacional Siglo XXI,&nbsp;Hospital de Especialidades. Distrito Federal</p>

    Enfermera

  • María Ofelia Acosta-Rivas, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social,&nbsp;Centro M&eacute;dico Nacional Siglo XXI,&nbsp;Hospital de Especialidades. Distrito Federal</p>

    Enfermera

References

Alpuing LJ. Estabilidad del yo y comportamiento individual. En: Compendio de psicología social para el curso post básico de enfermería en administración y docencia. Jefatura de Servicios de Personal y Desarrollo de la Subdirección General Administrativa. IMSS México, 1992.

 

Artacoz L, Moncada S. Organización del trabajo, satisfacción laboral y salud mental en trabajadores. Centro de salud laboral. Instituto Municipal de la Salud. Barcelona; Disponible en: nodo ix.apc.org/ mujeresred/salud-caps-a.htm.

 

Benner P. Práctica progresiva en enfermería 1ª ed. Grijalbo. Barcelona: 1987.

 

Bernal LB. Influencia de la organización del servicio de enfermería en la rotación del personal que labora en el Instituto Nacional de Cardiología. Tesis de licenciatura en enfermería ENEO. UNAM: 1994.

 

Donabedian A. Continuidad y cambio en la búsqueda de la calidad. Salud Pública. México: 1993.

 

Gasca R. Calidad de la atención en los servicios de salud. Centro de investigación en servicios de salud INSP. No. 14 Salvia: 1997. 

 

Gramsci Antonio. Introducción a la filosofía de la Práxis. Premia Editora: 1979. 

 

Huber Diane. Liderazgo y administración en enfermería.1a Edición 1999 Edit. Mc Graw-Hill Interamericana. México: 1999. 

 

Ibarra PG. Integración y organización de los recursos humanos de enfermería en administración de los servicios de salud. CIES IMSS. México 1992.

 

Jürgen Habermas. Teoría y Práxis. Estudios de filosofía social. 1ª Ed. México, 1993.

 

Mora FJ. Diccionario de filofofía. Madrid: 1979.

 

Perrodin MC. Supervisión de los servicios de enfermería. Interamericana. México: 1982.

 

Ramírez EML. Las actitudes del personal de enfermería y la atención de los pacientes infectocontagiosos en el Hospital Central Sur de Alta Especialidad PEMEX. Tesis. México: 1994.

 

Reyes PA. Administración moderna. Limusa, Noriega Editores. México: 1992.

 

Sánchez-Vázquez A. Teoría y práxis. Grijalbo 1969.

 

Sánchez-Vázquez J. Ética. Grijalbo. 1969.

 

Schlesinger LA y col. Informe especial de la calidad en las empresas de servicios (parte III), el ciclo del fracaso. Harvard Business Review: 1992 -2

 

Selye Hans. Third Anual report on stress. Montreal: 1953.

 

Simms LM. Administración de servicios de enfermería. 1ª edición. Edit. Interamericana. México: 1986.

 

Stephen P Robbins. Comportamiento Organizacional Edit. PHH.

 

William JM Jr. Administración de personal en instituciones hospitalarias. Limusa S,A. México: 1983.

 

Downloads

Published

2019-01-08

Issue

Section

Experiencias de la Práctica