Aptitude for critical reading of theoretical texts about History of Nursing by bachelor nursing students

Authors

  • Elvia Blanco-Soto <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Centro Médico Nacional, Hospital de Especialidades No.1. Obregón, Sonora</p>
  • Francisca Lazo-Javalera <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Centro Médico Nacional, Hospital de Especialidades No.1. Obregón, Sonora</p>
  • Reyna Matus-Miranda <p>Instituto mexicano del seguro Social, Coordinación de Educación en Salud,&nbsp;Coordinación de Programas de Estudios de Enfermería. Distrito Federal</p>

Keywords:

Nursing Education, Critical Reading

Abstract

Introduction: During years, it has been accepted an educational conceptualization which does not distinguish between training and teaching, as a matter of fact, the developed knowledge of the student is supposed to be built on the base of memorizing, repetition, and making tasks.

Objective: To compare the effect of an educational strategy that promotes the participation in the development of aptitude for critical reading of theoretical texts regarding nursing history, and an educational habitual strategy.

Methodology: Two educational strategies were implemented; the first that promotes participation was implemented in an experimental group of 20 students, and the educational habitual strategy in a control group of 21 students. The intervention consisted on classroom and extra classroom activities on the dynamic of debate and discussion. Habitual education was based on didacticism and educational technology. Comprehension and interpretation were evaluated as indicators of aptitude for critical reading through an instrument designed and validated by an expert’s consensus (IC=0.90).

Results: In both groups, the ability to comprehend and interpret theoretical texts is similar on the basal measurement. Right after of the educational strategies, it was observed a raise, discretely toward experimental group. In this group, the proportion of students were distributed within medium, high, and very high grade after intervention. The change expected regarding aptitude for critical reading was significant in 9 students from the experimental group.

Discussion: The obtained results are similar to the others studies that showed the strategy’s potentiality which promote the participation and raise on the level of ability for critical reading.

Author Biographies

  • Elvia Blanco-Soto, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Centro Médico Nacional, Hospital de Especialidades No.1. Obregón, Sonora</p>

    Licenciada en Enfermería

  • Francisca Lazo-Javalera, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Centro Médico Nacional, Hospital de Especialidades No.1. Obregón, Sonora</p>

    Licenciada en Enfermería

  • Reyna Matus-Miranda, <p>Instituto mexicano del seguro Social, Coordinación de Educación en Salud,&nbsp;Coordinación de Programas de Estudios de Enfermería. Distrito Federal</p>

    Maestra en Ciencias de la Educación

References

Moreno A. Waldegg G. La Epistemología constructivista y la didáctica de las ciencias ¿Coincidencia o complementariedad? Rev. Enseñanza de las ciencias. 1998;16(3):421-429.

 

Rubio DS. La profesionalización de enfermería un reto hacia el futuro. En: Memorias 50 aniversario de la Escuela de Enfermería CMN Siglo XXI, México: IMSS:1997.

 

Viniegra VL. Replanteamiento de la función de la escuela. En: Educación y crítica. México: 2002;5-110.

 

Viniegra VL. El camino de la crítica y la educación. Rev Invest Clin. 1996;(48):139-58.

 

Viniegra VL. La crítica aptitud olvidada por la educación. En: La Crítica. México: 2000;1-26.

 

Freire P. La importancia de leer y el proceso de liberación. México Siglo XXI. 1999

 

Viniegra VL, Espinosa AP. Lectura crítica en grupos escogidos de estu- diantes de medicina. Rev Invest Clin. 1994;(46): 407-415.

 

Espinosa AP, Viniegra VL. Efecto de una estrategia educativa sobre la lectura crítica de estudiantes de medicina. En: La investigación en la educación. México: 2000;111-148.

 

Sabido, Viniegra, Espinosa y Nava. Evaluación de una estrategia educativa para desarrollar la lectura crítica en médicos de primer nivel de atención. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 1997;35(1):49-53.

 

Matus MR, Leyva G. Viniegra VL. Lectura crítica en estudiantes de enfermería: efecto de una estrategia educativa. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2002;(2):67-72.

 

Nigthingale F. Notas sobre enfermería. Qué es y que no es. México: 1991.

 

Escuela Nacional de Enfermería y Obstetricia UNAM. Material Bibliográfico para la asignatura Historia de la Enfermería en México. México;1998.

 

Kérouac S. El pensamiento Enfermero. México:1996.

 

Martínez Benítez. Sociología de una profesión el caso de enfermería. México: 1993.

 

Downie NM, Heath RW. Métodos estadísticos aplicados. México: 1973.

 

Pérez-Padilla JR, Viniegra VL. Método para calcular la distribución de las calificaciones esperadas por efecto del azar en un examen de tipo falso, verdadero y no sé. Rev Invest Clin. 1989;(4):375-379.

 

Siegel S, Castellan J. Estadística no paramétrica aplicada a las ciencias de la conducta. México: 1995.

 

Downloads

Published

2019-01-03

Issue

Section

Investigación