Professional training; determining factor in the professional performance of high quality nursing

Main Article Content

Liliana Gutiérrez-Meléndez

Keywords

Staff Development, Nursing Education, Nursing Assessment, Educational Measurement, Quality Health Care, Nursing Staff

Abstract

The socioeconomic changes of our countries, framed in some cases by the financial crises of the health sector, due to the lack and inadequate allocation of economic resources, absence and lack of human and professional capital, mismanagement and diversion of resources at the same time, the growing number of consumers who demand better medical and hospital services, and the increase in new technologies, have shown the quality of care and professional performance in the health sector.

Abstract 0 | PDF (Spanish) Downloads 0

References

Bellier JP. Competences, formation, et employabilité. Ginebra: OIT, 1997.

 

Donabedian Avedis. Garantía de calidad ¿Quién es el responsable? Calidad de la Atención en Salud 1996:3(1-2):7-11

 

Ross AG, Zeballos JL, Infante A. La calidad y la reforma del sector de la salud en América Latina y el Caribe. Rev Panam Salud Pública. 2000;8(1-2):93-98.

 

Ruelas Barajas E. Sobre la garantía de la calidad: conceptos, acciones y reflexiones. Gac Med Mex.1994;130(4):218226.

 

American National Standards Instituto. Generic guidelines for auditing of quality systems ANSI/ASQC  Q1-1986. Milwaukee: ASQC Quality Press, 1986.

 

National Health Service. Department of Health. Clinicaln Audit in the NHS. London, Department of Health. 1996.

 

Donabedian A. La calidad de la atención médica: definición y métodos de evaluación. México: La Prensa Médica Mexicana,1984.

 

Rooney A. van Ostenberg P. Licenciatura, acreditación y certificación: enfoques para la evaluación y administración de calidad en los servicios de salud. Bethesda: Center for Human Services 1999.

[En línea] http://www.qaproject.org/pubs/PDFs/AccredSpanish.pdf [Consultado 28/08/08]

 

CIESS/OPS. Administración de los servicios de salud de enfermería. 1992, México.

 

Paganini JM, De Moraes Novaes H. (ed.). La garantía de calidad: acreditación de hospitales para América Latina y el Caribe. Washington, D.C.: OPS, 1992.

 

Rodríguez Uribe W. Conferencia: sistemas de garantía de calidad de los servicios de salud en el Instituto de Seguros Sociales de Colombia. En: Seminario Subregional de Acreditación de Hospitales. Río de Janeiro, 1995.

 

CONOCER. Reglas generales y específicas de los sistemas normalizados y de certificación de competencia laboral. México, CONOCER, 1996.