Elaboration and validation of a measure instrument in an educational environment

Authors

  • Norma Refugio López-Lares <p>Instituto Mexicano del Seguro Social,&nbsp;Escuela de Enfermer&iacute;a, Hermosillo, Sonora.</p>
  • Reyna Matus-Miranda <p>Universidad Nacional Aut&oacute;noma de M&eacute;xico,&nbsp;Escuela Nacional de Enfermer&iacute;a y Obstetricia. Ciudad de M&eacute;xico</p>

Keywords:

Nursing education, Environment, Teaching, Educational Measurement, Instrument Validation

Abstract

Introduction: The ethical responsibility of the educational labor depends on knowing when to act with responsibility and having the certainty that the formation of the young hood is hold in the instructors’ hands; the professors, who inside of the classrooms are in charge of the authority, which must be exerted in a democratic way, allow the creation of certain environments whether they facilitate or not the construction of knowledge in alumni.

Objective: To construct and validate and instrument that explores the students perceptions regarding how much the educational environment where they are immersed is favorable or not for the construction of their knowledge.

Methodology: A self-applied instrument for students was constructed and validated; in that, 5 indicators of the prevalent
circumstances or conditions in their educational environment were included. To validate them, is was necessary to do two rounds from experts, until gather up a consensus (five out of five or four out of five) on a hundred statements prearranged by pairs. The instrument was implemented as a pilot within six groups of students from different semester-levels in a nursing school.

Results: The confidence of the instrument with the KuderRichardson test obtained a score of 0.90 and to compare indicators through a test and re-test (Test of U of Mann Whitney), in none of them resulted any statistically significant difference, which supports the consistency of the instrument.

Discussion: According to the results, the instrument allowed the students achieving to discriminate a
favorable environment to elaborate knowledge from another that is not. The instrument gathers the attributes of confidence level and validity to keep using it in the characterization of educational environments.

Author Biographies

  • Norma Refugio López-Lares, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social,&nbsp;Escuela de Enfermer&iacute;a, Hermosillo, Sonora.</p>

    Meastra en Educación

  • Reyna Matus-Miranda, <p>Universidad Nacional Aut&oacute;noma de M&eacute;xico,&nbsp;Escuela Nacional de Enfermer&iacute;a y Obstetricia. Ciudad de M&eacute;xico</p>

    Maestra en Educación

References

Viniegra-Velázquez L. Una nueva estrategia para la educación médica de posgrado. Parte I. Rev Invest Clin. 1990:42(2):150-6.

 

Freire P. La naturaleza política de la educación: cultura, poder y liberación. Barcelona: Siglo XXI, 1990.

 

Gramsci  A. La alternativa pedagógica.México: Fontamara, 2001.

 

González CR, Viniegra VL. Comparación de dos microambientes educativosen el desarrollo de la aptitud para la discusión y el debate. En: La investigación en la educación. Papel de la teoría y de la observación. México: IMSS, 1999.

 

Gimeno-Sacristán J. Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata, 2002.

 

Gómez-Jara FA. Sociología. México: Porrúa. 2004.

 

Pesqueira Leal J. Mediación: menores en riesgo e infractores en el contexto de la seguridad pública en México: Universidad de Sonora: Instituto de Mediación de México, S.C., 2005.

 

Freire P. Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. México: Siglo XXI, 1999.

 

Hernández-García GC, Aguilar-Mejía E. Condiciones del ambiente académico laboral en la formación de estudiantes de enfermería. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2003;11(3):125-132.

 

Moreno Sánchez AR, Viniegra VL. Capacitación y desempeño laboral en enfermería laboral en enfermería. Parte I. Desarrollo de un instrumento de medición del ambiente medición del ambiente laboral. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc 1999;7(1):21-25.

 

Moreno-Sánchez AR, Viniegra VL. Capacitación y desempeño laboral en en- fermería laboral en enfermería. Parte II. Efecto de la capacitación en el desempeño de laboral de la jefa de piso. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 1999;7(2):77-81.

 

Roa-Venegas JM, Moreno-Moreno M, Vacas-Díaz C. Valoración realizada por alumnos de E.S.O. acerca del comportamiento docente de sus profesores. Rev Cien Educ. 2001;(185):89-101.

 

Delgado-Chinchilla C. El impacto del docente en el proceso de aprendizaje de los estudiantes. Revista de Educación de la Universidad de Costa Rica. 2000;24(2):45-59.

 

Reyes-Sánchez O. Modelo integral de enseñanza aprendizaje del nivel licenciatura. Semillero de ideas: Revista de Ciencias Sociales. 2000;8(29).

 

Díaz FP. Equidad y teorías de autocumplimiento en la escuela. Desarrollo académico. 2001;(24).

 

Toledo Morales P. Estilos docentes y ambientes de aprendizajes. Comunidad Educativa.1999; (258):30-35.

 

Anastasi A. Tests psicológicos. 7a ed. Mexico: Prentice Hall,1998.

 

Edwards AL. Relationship between probability of endorsement and social desirability scale value for a set of 2,824 personality statements. J Appl Psychol. 1966;50(3):238-9.

 

Aguilar ME, Viniegra VL. Una Mirada al proceso educativo primera parte: Construcción y validación de instrumentos de observación. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 1998.

 

Aguilar ME, Viniegra VL.  Una mirada del proceso educativo. La postura del profesor ante la educación y su práctica docente. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 1997;27(3):33-71.

Downloads

Published

2018-08-16

Issue

Section

Investigación