pproaching to critical reading in nursing students through a participative educational strategy

Authors

  • Lorena Valencia-Sauceda <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Escuela de Enfermería. Hermosillo, Sonora,</p>
  • Beatriz Gaña-Eretzá <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Centro de Investigación Educativa y Formación Docente, Centro Médico La Raza. Ciudad de M&eacute;xico</p>
  • Estela Aguilar-Mejía <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Coordinación de Educación en Salud. Centro Médico Nacional Siglo XXI. Ciudad de M&eacute;xico</p>

Keywords:

Nursing education, Critical reading

Abstract

Introduction: Nursing schools should develop in their alumni aptitudes toward critical reading that give a reflective aptitude in their daily performance.

Objective: To compare two educational strategies in nursing students: first the traditional, and second, the one that promotes participation for developing aptitudes for critical reading of nursing texts.

Methodology: A cuasiexperimental study was performed in two groups of first-semester students of a baccalaureate in nursing program. An experimental group (EG) was integrated by 33 students to whom a strategy promoting their participation was applied; and a control group (CG) was integrated by 27 students with whom a traditional strategy was performed. The first one consisted on extra class individual tasks and discussion sessions. The second one was performed in habitual way (presentation). A previously validated instrument was used to estimate the degree of advance in the readings.

Results: In the basal measurement of both groups there was not significant evidence on studied indicators. There was advance in that of interpretation over that of comprehension. In the EG p<0.000 and in the CG p< 0.011. The significant difference was in favor of the indicator comprehension over the indicator inter- pretation.

Conclusions: The role of nursing schools is fundamental to nursing students develop aptitudes for critical reading through educational strategies that promote their participation.

Author Biographies

  • Lorena Valencia-Sauceda, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Escuela de Enfermería. Hermosillo, Sonora,</p>

    Licenciada en Enfermería

  • Beatriz Gaña-Eretzá, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Centro de Investigación Educativa y Formación Docente, Centro Médico La Raza. Ciudad de M&eacute;xico</p>

    Maestra en Ciencias de la Educación

  • Estela Aguilar-Mejía, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Coordinación de Educación en Salud. Centro Médico Nacional Siglo XXI. Ciudad de M&eacute;xico</p>

    Doctora en Ciencias de la Educación

References

Carnoy M. Escuela y sociedad En: La educación como imperialismo cultural. 10a ed. México. p. 12-38.

 

Salomón M. Panorama de las principales corrientes de interpretación de la educación como fenómeno social. Perfiles Educativos. 1980;8:3-24.

 

Viniegra-Velázquez L, Aguilar-Mejía E. Un camino alternativo para la formación de investigadores. En: Hacia otra concepción del currículo. México: IMSS, 1999. p. 2-24.

 

Viniegra-Velázquez L. Materiales para una crítica de la educación. En: El camino de la crítica y la educación. México: IMSS, 1999. p. 1-48.

 

Lifshitz GA, Santamaría GS, Juárez-Díaz GN. Sobre la capacitación y el desarrollo para el personal de salud en el IMSS. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 1993; 31(3):227-31.

 

García-Mangas JA, Viniegra-Velázquez L. Habilidad de lectura en médicos familiares. Rev Invest Clin. 1996; 48(5):373-6.

 

Insfran-Sánchez M, Viniegra-Velázquez L. La formación de profesores en el área de la salud. Papel de la discusión en pequeños grupos para el desarrollo de la aptitud para la lectura critica. Rev Invest Clin. 2004; 56(4):466-76.

 

Viniegra-Velázquez L. Replanteamiento de la función de la escuela. En: Educación y crítica. México: Paidós, 2002. p.105-110.

 

Kerouac S, et al. El pensamiento enfermero. Barcelona : Masson, 1996. p. 8-10.

 

Martínez-Benitez MM, Latapi P, Hernández-Tezoquipa I, Rodríguez-Velázquez J. Sociología de una profesión el caso de enfermería. 2a ed. México: Centro de Estudios Educativos, A.C., 1993. 11.

 

Werner D, Sander D. Cuestionando la solución. Las políticas de atención primaria de salud y supervivencia infantil. México: Centro de Estudios Educativos, A. C., 2001.

 

Pérez-Padilla R, Viniegra-Velázquez L. Método para calcular la distribución de las calificaciones esperadas por azar en un examen del tipo falso, verdadero y no sé. Rev Invest Clin. 1989; 41(4):375-379.

 

Espinosa-Alarcón P, Viniegra-Velázquez L. Efecto de una estrategia educativa sobre la lectura crítica de estudiantes de medicina. Rev Invest Clin. 1994; 46(6):447-56.

 

Pérez-Márquez G, Aguilar-Mejía E, García-Villaseñor A. Lectura crítica de textos teóricos. Estrategia para el desarrollo de la aptitud. Rev Méd Inst Mex Seguro Soc. 2002, 40 (2). p. 167-171.

 

Del Ángel-Alfaro, Aguilar-Mejía E. Efecto de una estrategia educativa sobre el desarrollo de lectura crítica. [Tesis maestría]. México: Universidad Autónoma de México; 2001

 

Matus MR, Leyva GF, Viniegra-Velázquez L. Lectura crítica en estudiantes de enfermería: efectos de una estrategia educativa. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2002; 10(2):67-72.

 

López-Lares, Matus MR. Aptitud para la lectura crítica de textos teóricos en estudiantes de Licenciatura en Enfermería. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2004; 12 (1):9-16

 

Viniegra-Velázquez L. Un camino alternativo para la formación de investigadores. En: Hacia otra concepción del currículo. México: IMSS. 1999.

Downloads

Published

2018-08-16

Issue

Section

Investigación