Nursing Educative Support for Hospitalized Adult Patients with Intravenous Theraphy

Authors

  • María del Carmen Rodríguez-Meza <p>Universidad de Guanajuato, Facultad de Enfermería y Obstetricia. Celaya, Guanajuato</p>
  • Rosalina Díaz-Guerrero <p>Universidad de Guanajuato, Facultad de Enfermería y Obstetricia. Celaya, Guanajuato</p>

Keywords:

Hospital Education Department, Self Care, Intravenous Infusions

Abstract

Background: The hospitalized patients undergoing treatment with intravenous therapy obtain additional benefits when they receive educational support by the nurses. They encourage knowmore them to about it and to be aware of their own health.

Objective: To identify the inprovement of the self-care skills in patients with intravenous therapy when they receive educational support by the nurses.

Methodology: Quasi-experimental study with pre-test and post-test design. Eighty hospitalized adult patients comprised the sample. They were chosen at random from diferent areas: internal medicine and surgery in a second level hospital. The realiability obteined in the pilot test was Kuder-Richardson of 0.74.

Results: There was significant statistical difference between pre and post test in the nursing intervention with t Student test.

Conclusions: The nurses educational support given to hospitalized patients, improved their self-care abilities which led to a better understanding of the intravenous therapy.

Author Biographies

  • María del Carmen Rodríguez-Meza, <p>Universidad de Guanajuato, Facultad de Enfermería y Obstetricia. Celaya, Guanajuato</p>

    Maestra en Ciencias de Enfermería

  • Rosalina Díaz-Guerrero, <p>Universidad de Guanajuato, Facultad de Enfermería y Obstetricia. Celaya, Guanajuato</p>

    Maestra en Administración Educativa

References

Castro M. La venopunción y las complicaciones locales en pacientes pediátricos. Des Cient Enferm. 2002;10(6):166-69

 

Hershey CO, Tomford JW, Mc Laren CE, Porter DK, Cohen DI, et al. The natural history of intravenous catheter associated phlebitis. Arch Inter Med. 1984;144:1373-75

 

Tager IB, Ginsber MB, Ellis NE, Walch ID, Simchen GA, Boice JD, et al. An Epidemiologic study of de risks associated with peripheral intravenous catheters. Am Epidemiol. 1983;118:839-51

 

Cazalla-Foncueva, Sánchez- López, Calero-Perea. Catéreres intravenosos uso y complicaciones en una unidad de enfermedades infecciosas. Rev Enf. 2003:26(5):384

 

León GC, Castro NP. Infección relacionada con catéteres y otros dispositivos intravasculares. Rev Clin Esp. 1994:853-86

 

Orem-Dorothea E. Conceptos de Enfermería en la Práctica. Masson Salvat. 1993

 

Anderson DR. Estadística para administración y Economía Internacional. 8a. Ed. Thomson. México; 2004:308-61

 

Dennis C. Teoría de Enfermería del déficit del autocuidado: Conceptos y aplicaciones. Mosby. St Louis Baltimore, USA. 1999;618-30

 

Guevara-Cabrera RM. Impacto del apoyo educativo de enfermería en la capacidad de autocuidado en pacientes con hipertensión arterial. Universidad de Guanajuato. México. 2002;42-3

 

Álvarez-Chávez A. Apoyo educativo de enfermería en la capacidad de autocuidado del paciente con pie diabético. Universidad de Guanajuato. México. 2002;42

 

Sánchez-Padilla ML. Influencia del apoyo educativo de enfermería en la capacidad de autocuidado del paciente con traumatismo craneoencefálico grado II.Universidad de Guanajuato. México. 2002;35

Downloads

Published

2018-08-16