Work satisfaction of nursing staff in a gyneco-obstetric hospital

Authors

  • Judith Ponce-Gómez <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital de Gineco-Obstetricia No 3, Centro Medico Nacional&nbsp;&nbsp;La Raza. Ciudad de M&eacute;xico</p>
  • Gandhy Ponce-Gómez <p>Universidad Nacional Autónoma de México, Escuela Nacional de Enfermería y Obstetricia. Ciudad de M&eacute;xico.</p>
  • Irma Lugo-Chávez <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital de Gineco-Obstetricia No 3, Centro Medico Nacional&nbsp;La Raza. Ciudad de M&eacute;xico.</p>

Keywords:

Working Satisfaction, Job Satisfaction, Nursing, Evaluation, Nursing Assessment

Abstract

Background: Worker’ satisfaction in health institutions is considered by the Administration Model for Total Quality of the Instituto Mexicano del Seguro Social as contributor for the goal achievement of the unit; it increases the quality and improves the internal processes of the health services that are offered to their members.

Objective: To evaluate the work satisfaction of the nursing staff in a gyneco-obstetric hospital, throughout the dimensions: a) institutio- nal, b) development, training, and updating, c) communication, and d) health and working conditions.

Methodology: Comparative, transversal study. Sample constituted by 212 nurses from three shifts, who gave their opinion by survey self-administered under informed consent. The confidence of the instrument reached 0.799 Cronbach’s alfa. Central tendency and other measurements were applied for the descriptive phase, and ANOVA and Pearson’s R for measurements of inferential statistic.

Results: There was a major satisfaction on the institutional evaluation, communication, health, and working conditions; and in the development, training, and updating, the minor index was obtained. In general, it was found a high percentage of satisfied personnel with their work in 4.04.

Conclusions: Economic compensation, health, and working conditions showed high levels of insatisfaction, coincident with Briseño who detected low salary and few possibilities of ascending, conditions that produce major insatisfaction among the nursing personnel.

Author Biographies

  • Judith Ponce-Gómez, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital de Gineco-Obstetricia No 3, Centro Medico Nacional&nbsp;&nbsp;La Raza. Ciudad de M&eacute;xico</p>

    Maestra en Administración de Hospitales

  • Gandhy Ponce-Gómez, <p>Universidad Nacional Autónoma de México, Escuela Nacional de Enfermería y Obstetricia. Ciudad de M&eacute;xico.</p>

    Maestra en Educación en Enfermería

  • Irma Lugo-Chávez, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital de Gineco-Obstetricia No 3, Centro Medico Nacional&nbsp;La Raza. Ciudad de M&eacute;xico.</p>

    Enfermera

References

Kossen S. Recursos humanos en las organizaciones. 5a. ed. México: Harla; 1995. p. 152.

 

Juárez-Chávez VM. Motivación: un nuevo impulso para el servidor publico. Tesis de Licenciatura; México: Facultad de Ciencias Políticas y Administración Pública UNAM; 1997.

 

Herzberg F. Job attitudes. Review of research an opinion. Pittsburg: Psychological Services of Pittsburg. 1957; p. 44-46.

 

Belcher D. Sistemas de retribución y administración de salarios. Bilbao: Deusto; 1978.

 

Carper B. Fundamental patterns of knowing in nursing. ANS Adv Nurs Sci. 1978;1(1):13-23.

 

Cofer C, Appley M. Psicología de la motivación: teoría e investigación. México: Trillas; 1990.

 

Mora-Argudin ML. Satisfacción laboral. Tesis de Licenciatura; México: Facultad de Psicología, UNAM, 1990.

 

Galicia-Téllez A, Hernández-Arreola A. Elaboración de un instrumento para medir satisfacción laboral. Tesis de Licenciatura. México: Facultad de Psicología, UNAM, 2000.

 

Donabedian A. Garantía y monitoria de la calidad de la atención médica. Definición y métodos de evaluación. México: Prensa Médica, 1991.

 

Gamez BR S. Gastelum BE, Marque FL, Robles CA, Vega BO. La Satisfacción en el trabajo y el desempeño laboral en la enfermera general. Desarr Cient Enferm. 2000;8(4):107-110.

 

Del Río-Moro O, Perezagua-García MC, Villalta-Sevilla MT, Sánchez-Donaire A. Satisfacción personal de enfermería. ¿Se cumplen nuestras expectativas?. 4o. Congreso Internacional de Cardiología por Internet. [En línea] http://www.fac.org.ar/ccvc/llave/ tl014/tl014.pdf [Consultado 20/05/2009]

 

Briseño BC, Herrera HR, Enders EJ, Fernández AR. Estudio de riesgos ergonómicos y sastifacción laboral en el personal de enfermería. Rev Esc Salud Publica. 2005;9(1):53-59. [En línea]http:// www.saludpublica.fcm.unc.edu.ar/docs/ revista/revistasp05.pdf [Consultado 20/05/ 2009]

 

Adams A, Bond S. Hospital nurses’ job satisfaction, individual and organizational characteristics. J Adv Nurs. 2000;32(3): 536-43.

 

Cruz-Cañas E, Vázquez-Gallego J, Aguirre-Trigo MV, Fernández-San Martín MI, Villagrasa-Ferrer JR. Evaluación de la satisfacción del personal de enfermería. Aten Primaria. 2004;13(9):469-473.

 

Verde-Flota E, Ortiz-Hernández L, Monroy A, Valle-Arcos I. Equidad y Salario: Un Estudio de Mujeres Enfermeras. Desarr Cient Enferm. 2004;12(10):293-298.

 

Pacheco-Quiroz L, Martínez-Hernández ME, Alva-Ceniceros MG, Ibarra-Rojo MA. Grado de satisfacción del personal de enfermería en unidades de medicina familiar. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 1994;6(1):33-36.

 

Adair J. Como motivar: ¿que nos mueve a lograr la excelencia?. Bogotá: Legis; 1992. p. 65-69.

Downloads

Published

2018-08-16

Issue

Section

Experiencias de la Práctica