Posture of de nurse before its professional task
Keywords:
Position, Sask nurse, CriticalAbstract
Introduction: posture means to assume a solid point of view, develo- ped through a process of reflection and self-questioning to face knowlegde and the daily practice. The posture of a nurse constitutes a constructed personal point of view through the critic, that lead the initiatives of action, which acquire consistency, sense and intentions.
Objective: to identify the position of the nurse before its professional task.
Methodology: comparative cross-sectional study made in infirmary personnel in a State Delegation of the Instituto Mexicano del Seguro Social. A sampling by quotas included 125 nurses with category nursing assistant, nursing and nursing officer. A measuring instrument was applied to them comparing their category, academic level, antiquity and medical care unit. The instrument consisted of 94 statements; 47 explored the dominant approach of the practice of nursing and 47 the self-critical and reflective approach. The statements were characteri- zed mutually in excluding duplas to each other that investigated the four basic functions of the nursing task; welfare, administrative, investigation and teaching. The posture was evaluated through three indicators; indiscriminate agreement, more popular approach and conse- quence. The internal consistency of the instrument was determined through two methods; Kuder-Richardson test and the method of semi- partition using the test of Mann Whitney. For the analysis of results non- parametric statistical analysis was used.
Results: the trustworthiness of the instrument was of 0.94. The results obtained to the inner and between each one of the groups were favorable for the absence of a position of the nurse before their task.
Conclusions: the results found in this study take us to think that it is probable that a predominante routine work with a very little analytical, critical and self-critical exercise is made.
References
Arratia FA. Investigación y documentación histórica en enfermería. Texto Contexto Enferm. 2005;14(4):567-74. [En línea] http://www.scielo.br/pdf/tce/v14n4/ a14v14n4.pdf [Consultado 26/10/2010].
Torres EJ. Reflexiones sobre funciones del personal de enfermería. Rev Cubana Salud Pública. 2004; 30(4):306-17. [En línea] http://bvs.sld.cu/revistas/spu/vol30_4_04/spu09404.htm [Consultado 26/10/2010].
Icart-Isern MT. La evidencia científica: Estrategia para la práctica de Enfermería. Rev Enferm. 1999;22(3):185-90.
Vázquez D, Viniegra Velázquez L. La capacidad de crítica de los estudiantes de medicina ante el quehacer médico. Educ Med Salud. 1994;28(2):249-261.
Loo-Morales I. La identidad como proceso biológico-psicosocial y su construcción en enfermería. Rev Enferm Inst Seguro Soc. 2003;11(1):49-54.
Castrillón Agudelo, MC. La dimensión social de la práctica de la enfermería. Medellín: Universidad de Antioquia; 1997. p. 63-78.
Colliere MF. Cap. 9. ¿Una nueva enfermera? En: Promover la vida. Madrid: Interamericana McGraw-Hill, 1993. p. 183-178.
Bachelard G. La formación del espíritu científico. Contribución a un psicoanálisis del conocimiento objetivo. México: Siglo XXI Editores. 2004. [en línea] http://books.google. com.mx/books?id=EJdXcVFddrkC&pg=P A56&dq=Bachelard+G.+La+formaci%C3%B3n+del+esp%C3%ADritu+cient%C3 %ADfico&hl=es&ei=Lh7HTNCjHYT6swO-g 6DkDQ&sa=X&oi=book_result&ct=result& resnum=1&ved=0CCcQ6AEwAA#v=one page&q&f=false[Consultado 26/10/2010].
López-Lares NR, Matus-Miranda R. Aptitud para la lectura crítica de textos teóricos en estudiantes de Licenciatura en Enfermería. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2004;12(1): 9-16.
Castrillón MC, Orrego S, Pérez L, Ceballos ME, Arenas G. La enfermería en Colombia y la reforma del sector salud. Invest Educ Enferm. 1999;17(1):13-33.
De la Cuesta C. Investigación cualitativa y práctica de enfermería. Index Enferm. 2000; 28-29: 7-8. [En línea] http://www.index- f.com/index-enfermeria/28-29revista/28- 29_articulo_7-8.php [Consultado 26/10/ 2010].
Viniegra Velázquez L, Garduño J, Valdivia J. Variabilidad del pensamiento científico. Ciencia. 1990;41(3):191-201.
Aguilar Mejía E, Viniegra Velázquez L. Cap. 7. El papel cambiante del profesor. En: La investigación en la educación: papel de la teoría y de la observación. Viniegra Ve- lázquez L (editor). 2a ed. México: IMSS; 2000. p. 157-199.
Aguilar Mejía E, Viniegra Velázquez L. Cap. 8. El concepto de postura más allá de la medición de actitudes. En: La investigación en la educación: papel de la teoría y de la observación. Viniegra Velázquez L (editor). 2a ed. México: IMSS; 2000. p. 201-226.
Aguilar Mejía E,ViniegraVelázquezL.Cap. 2. Segunda parte: La postura del profesor ante la educación y su práctica docente. En: La investigación en la educación: papel de la teoría y de la observación. Viniegra Velázquez L (editor). 2a ed. México: IMSS; 2000. p. 46-66.
Núñez Wong M, Espinosa Alarcón PA. Desarrollo de postura ante la educación en profesores de personal de salud. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2003;41(4):289-98.
Rico-García MIA, Garza-Pérez P, Insfram-Sánchez MD. Evaluación de la postura del docente ante la educación a través de dos miradas. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2003;11(1):13-8.
Ary D, Razavieh A, Jacobs LCH. Introducción a la investigación pedagógica. 2a ed. México: McGraw-Hill, 1989. p. 350-351.
Siegel S, Castellán NJ. Estadística no paramétrica, aplicada a las ciencias de la conducta. 9a ed. México: Trillas, 1985. pp. 67-74; 143-154;215-223.
Lazo-Javalera F, Matus-Miranda R. Postura ante la educación y lectura crítica en profesoras de enfermería. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2008;16(2):69-78.
Freire P. Pedagogía de la indignación. Madrid: Morata, 2001. p. 129-146.
Torres Santomé J. El currículum oculto. 6a ed. Madrid: Morata, 1991. p. 13-21.