Instructions for Authors

Authors

  • Lucila Cárdenas-Becerril <p>Universidad Aut&oacute;noma del Estado de M&eacute;xico, Facultad de Enfermer&iacute;a y Obstetricia. Toluca, Estado de M&eacute;xico</p>
  • Araceli Monroy-Rojas <p>Universidad Aut&oacute;noma Metropolitana Xochimilco, Facultad de Enfermer&iacute;a. Ciudad de M&eacute;xico</p>
  • Beatriz Arana-Gómez <p>Universidad Aut&oacute;noma del Estado de M&eacute;xico,&nbsp;Facultad de Enfermer&iacute;a y Obstetricia. Toluca, Estado de M&eacute;xico&nbsp;</p>
  • María de Lourdes García-Hernández <p>Universidad Aut&oacute;noma del Estado de M&eacute;xico,&nbsp;Facultad de Enfermer&iacute;a y Obstetricia. Toluca, Estado de M&eacute;xico&nbsp;</p>

Keywords:

Formation, Nurses, Infirmary

Abstract

The school’s emerge of infirmary in Mexico happened by the necessity to satisfy the demands of attention the patients. The period of foundation was at the beginning of 20  when the reforms of Florence Nightingale were brought. At the beginning nurses studied periods of one to two years and the education method was through clinical practices under the trusteeship and supervision of a graduated  experience nurse. This formation was influenced by the religious tradition, the feminine symbolic inheritance, as well as the military origin of the profession,
that has left as a characteristic, a discipline to obtain productivity in care. Nursing initiated a professionalization process
when titled nurses lay occupied positions that the nuns were leaving empty. Nurses in our country have journeyed by a empirical-theoretical process; that means that nursing arose like a social activity that has been professionalized. The “formal knowledge” that they acquired had two characteristics. First it was the biologicista theoretical approach and the second one talks about to the subjets, contents and times, since the insufficient planning made that each professor-the
majority medical, taught to them what they considered that a nurse had to know. A hundred years after the sprouting of the discipline, it has grown and developed, as much in the actually professional education as, and has looked for the transformation of some histori- th cal-delegated elements, by factors that would center it and becoming its professional and social recognition.

Author Biographies

  • Lucila Cárdenas-Becerril, <p>Universidad Aut&oacute;noma del Estado de M&eacute;xico, Facultad de Enfermer&iacute;a y Obstetricia. Toluca, Estado de M&eacute;xico</p>

    Doctora en Enfermería 

  • Araceli Monroy-Rojas, <p>Universidad Aut&oacute;noma Metropolitana Xochimilco, Facultad de Enfermer&iacute;a. Ciudad de M&eacute;xico</p>

    Doctora en Educación 

  • Beatriz Arana-Gómez, <p>Universidad Aut&oacute;noma del Estado de M&eacute;xico,&nbsp;Facultad de Enfermer&iacute;a y Obstetricia. Toluca, Estado de M&eacute;xico&nbsp;</p>

    Doctora en Enfermería 

  • María de Lourdes García-Hernández, <p>Universidad Aut&oacute;noma del Estado de M&eacute;xico,&nbsp;Facultad de Enfermer&iacute;a y Obstetricia. Toluca, Estado de M&eacute;xico&nbsp;</p>

    Maestra en Administración de los Servicios de Enfermería.

References

Anguiano- Hernández H. Historia de la Facultad de Enfermería, Universidad Autónoma de San Luis Potosí: San Luis Potosi;2005.

 

Cárdenas Becerril L, Maricela-Sánchez G. Asociación de Escuelas de Enfermería del Estado de Oaxaca, A. C., México;2007.

 

Mandujano-Garrido AM. La escuela de Enfermería en el Estado de México: Génesis y desarrollo de una profesión 18961954, Universidad Autónoma del Estado de México: Toluca;2005.

 

Peñaloza-García Inocente. Nace la Escuela de Enfermería y Obstetricia, UAEM: Toluca;1896-1994.

 

Peñaloza-García Inocente. I Centenario de la Facultad de Enfermería, UAEM: Toluca;1996.

 

Rodríguez-Palacios A, Gutiérrez-Minjarez MT, et al. Enfermería en Chihuahua: El despertar de una profesión:México;2003.

 

Amézquita-Soledad. Mis recuerdos de los primeros días de ingresar en el Hospital General. Revista de la Asociación Mexicana de Enfermeras, Año III, No. 1, diciembre: 1955.

 

Secretaría de Salubridad y Asistencia. Hospital General de México:México;1973.

 

Pérez-Loredo Díaz L. Efemérides de Enfermería 1900-1985, México:Porrúa;1986

 

Cárdenas-Becerril L, Navarro M. Un Encuentro con Enfermería, Colegio de Profesionales de Enfermería del Estado de México,Toluca, México;2000.

 

Nightingale F. Notas sobre Enfermería: Qué es y Qué no es, España: Salvat; 1990.

 

Weber M, La Etica Protestante y el Espíritu del Capitalismo, México:Colofón;1998.

 

Gaitán C, María C. La Enfermería en Colombia: Orígenes de Audacia y Compromiso,

 

Tunja, Boyacá: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia; 1999.

 

Cárdenas-Becerril L, Navarro M. Un Encuentro con la Enfermería, Colegio de Profesionales de la Enfermería del Estado de México:Toluca, México;2000.

 

Verde-Flota E. “Una Nueva Visión en la Atención de Enfermería”, Colegio Nacional de Enfermeras, Memorias del XIV Congreso Nacional de Enfermería, Prado: México;2000.

 

Casasa-García, P. “Aspectos Ideológicos y Socioeconómicos que Inciden en la Formación del Profesional de Enfermería”, Enfermeras, vol. XXXVIII, No. 3, 2001.

 

Bravo Peña F. Nociones de Historia de Enfermería. Porrúa: México;1980.

 

Urano-Uscanca E. Análisis sobre el uniforme, la cofia y la lámpara: ¿Simbolismos obsoletos?”, Revista Desarrollo Científico de Enfermería, Vol. 5, No. 3, abril; 1997.

Downloads

Issue

Section

Itinerante