Socio-affective skills in clinical nursing tutors from a third level hospital

Main Article Content

Guadalupe Mata-Valderrama
Guillermina Romero-Quechol
Marilin Victoria Martínez-Olivares
María Estela Galarza-Palacios
María Guadalupe Rosales-Torres

Keywords

Nursing education, Teaching, Nursing students, Professional competence, México

Abstract

Introduction: Nurse tutors’ socio-affective skills refer to the teaching professional nursing practice with students, on the basis of the dimensions of organization, communication, integration and control while tutors are accompanying nursing students during practice.

Objective: To describe the level of socio-affective skills of nurse tutors with nursing students, as well as with postechnical courses of intensive care and administration.

Methods: Cross-sectional descriptive study. It was administered a questionnaire to a sample of 63 students. This questionnaire was validated by a round of 5/5 experts (0.952), structured in three sections: socio-demographic data, employment-related data, and socio-affective skills, which were divided into four dimensions: organization, communication, integration and control, with their respective sub-dimensions. The analysis was performed using descriptive statistics and chi-square.

Results: The general opinion of the students about the socio-affective skills of nursing tutors was excellent in 45%, good, 27%, and normal, 25%. Students felt that clinical tutoring was excellent in the subdomains of orientation (38%), planning (41.8%) and ranking (40.7%). 58.7% rated as excellent the subdomains of nonverbal communication, confidence (58%) and respect (63.4%).

Conclusions: Having expert nursing tutors and the training for such teaching practice in health care institutions certainly could potentiate the skills of students.

Abstract 2956 | PDF (Spanish) Downloads 124 HTML (Spanish) Downloads 75 HTML Downloads 71

References

Sabine H, Loeckx W, Quaeyhaegens Y, De Tobe Dl, Mistiaen W. Mentoring in nursing education: Perceived characteristics of mentors and the. Nurse Educ Today. 2011 Apr;31(3):274-8. doi: 10.1016/j.nedt.2010.10.022.

 

Mantilla-Castellanos L. Habilidades para la vida. Una propuesta educativa para vivir mejor. Revista del Instituto de investigaciones Educativas. 2005;9(16):11-23.

 

Fernandez-Domínguez MR, Palomero-Pescador JE, Turel-Melero MP. El desarrollo socioafectivo en la formación inicial de los maestros. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 2009;12(1):33-50.

 

Organización Mundial de la Salud (OMS)/Banco Mundial/ US Agency for International Development (USAID). Manual de seguimiento y evaluación de los recursos humanos para la salud. Ginebra, Suiza: Organización Mundial de la Salud; 2009. p. 45.

 

Consejo Internacional de Enfermeras (CIE). Reducir el desfase y mejorar la relación entre la formación y el servicio: marco de análisis y soluciones. Ginebra, Suiza: CIE; 2010. p. 8.

 

Campos-García T, Baena-Parejo I, Dorronzoro-Guerrero F, Gallo-Vallejo FJ, Laflor- Carot V, Lopez-Montes T, et al. Guía para la tutoría de la formación práctico clínica en el Sistema Sanitario Público de Andalucia. Sevilla, España: Junta de Andalucía, Consejería de Salud; 2011. pp. 9, 27, 29.

 

Reyes-Revuelta JF, García-Rodríguez JJ, Fernández-Mérida C, Amat-Mata J. Experiencias Negativas de aprendizaje en estudiantes de enfermería durante las prácticas clínicas. Enfermería Docente. 2012;(96):26-30.

 

Canaza-Alta L, Carrera-Atencio J, Palma-Meneses J, Torres-Deza C. Perfil del docente de enfermería desde la perspectiva de los estudiantes. Herediana. 2012;5(1):50-7.

 

Prado-Fernández O, Lúquez-de Camacho P, Leal E. Procesos socioafectivos asociados al aprendizaje y práctica de valores en el ámbito escolar. TELOS: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales. 2010;12(1):63-78.

 

Organización Mundial de la Salud. Promoción de la Salud (Glosario). In Consume MdSy (editor). Geneva: Word Health Organization; 1998. p. 26.

 

Alcaldía Mayor de Bogota D.C.. Conceptualización de las habilidades socioafectivas esenciales para el desarrollo personal y social. In: Desarrollo socioafectivo, reorganización curricular por ciclos. Bogota: Secretaría de Educación, Subsecretaría de Calidad y Pertinencia; 2012; pp. 24-25.

 

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE)/US Agency for International Development (USAID). Definición y Selección de Competencias Clave, resumen ejecutivo. OCDE/USAID; 2006.

 

Barra-Almagiá E. El desarrollo moral: una introduccion a la teoria de Kohlberg. Revista Latinoamericana de Psicología. 1987;19(1):7-18.

 

Galindo-Camacho M. Teoría de la administración pública. primera edición. México: Porrúa; 2000. pp. 120, 126, 134.

 

Mariñez-Sánchez CD. La confianza: aproximaciones teóricas y propuesta sistémica para su abordaje en las ciencias sociales. Revista de Ciências Sociais. 2012;2(1):168-99.

 

Mora F, González-Raga D. La Práctica de la Inteligencia Emocional. En Goleman D. Working With emotional inteligence. Barcelona, España: Kairós; 1998 p. 8.

 

Montero M. Crítica, autocritica y construcción de teoría en la psicológia social latinoamericana. Revista Colombiana de Psicología. 2010;19(2):177-91.

 

Gómez-Dantés O, Sesma S, Becerril VM, Knaul FM, Arreola H, Frenk J. Sistema de salud de México. Salud Publica Mex 2011;53 supl 2:S220-32.

 

Ley General de Salud. México: Diario Oficial de la Federación: 19 de marzo de 2014. [Consultada en marzo de 2014] Disponible en http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/142_010616.pdf

 

Reglamento de la Ley General de Salud en Materia de Investigación para la Salud. [Consultado en marzo de 2014]. Disponible en http://www.salud.gob.mx/unidades/cdi/nom/compi/rlgsmis.html

 

Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki de la AMM - Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. Fortaleza, Brasil; 2013. [Consultado en marzo de 2014]. Disponible en http://www.conbioetica-mexico.salud.gob.mx/descargas/pdf/Declaracion_Helsinki_Brasil.pdf

 

Galicia AC, Rodriguez JS, Cárdenas Jiménez M. El Proceso de Integración del Alumno al Entorno Clínico para el Aprendizaje Reflexivo. Enfermería Universitaria. 2010;10:3-5.

 

Hidalgo-Rivera JL, Cárdenas Jiménez M, Rodríguez-Jiménez S. El Tutor Clínico.Una Mirada de los Estudiantes de Enfermería y obstetricia. Enfermería Universitaria. 2013;10(3):92-97. Doi: 10.1016/S1665-7063(13)72634-4.