Staff nurses stance towards education: effect of an educational intervention
Keywords:
Nursing educationAbstract
Introduction: Alongside the daily work in the caring scenario, the nurse performs many teaching activities without always being fully conscious of the importance of the teaching role.
Objective: To evaluate an educational strategy for developing participatory skills in critical reading.
Methodology: Educational intervention study with pre-intervention (PI) and post-intervention (PoI) measurements with a group of eight staff nurses. Posture was estimated by an instrument that was constructed of two divergent concepts in education Stance of Education Nursing Staff; in Spanish (PEPE). Conceptual and content validity were measured with two rounds of experts utilizing 4 of 4 consensus and majority agreement of 3 of 4. Internal consistency was estimated with semi-partition test. The development of critical reading was measured with the Critical Reading of Theoretical Texts in Education instrument (LECTTE in Spanish), with theoretical texts (review articles and book chapters). Correlation between the development of the posture and critical reading were measured with Spearman’s rho.
Results: The position developed was identified in 100 % of the sample: PI 41 and PoI 66.5, p < 0.001 and the development of critical reading: PI 31 and PoI 65, p < 0.001. The Spearman’s correlation coefficient between the development of posture and critical reading was 0.87, p < 0.05.
Conclusion: We found a significant association between exposure to critical reading and the development of the posture of the nurse towards teaching.
References
Durkheim E. Educación y sociología. (Grandes obras del pensamiento contemporáneo; 26) Barcelona: Altaya; 1999.
Giroux H. Teoría y resistencia en educación. 7a ed. México: Siglo XXI-UNAM; 2004.
Lazo-Javalera F, Matus-Miranda R. Postura ante la educación y lectura crítica en profesoras de enfermería. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2008;16(2):69-78.
Granda Balcázar MP. Antecedentes históricos de los servicios de enfermería en el Hospital General de México. [En línea] http://www.hgm.salud.gob.mx/descargas/pdf/enfermeria/confe_3.pdf [Consultado 22/02/2013].
Viniegra-Velázquez L. Hacia una redefinición del papel de la universidad en la sociedad actual. [En línea] http://www.posgrado.unam.mx/publicaciones/ant_omnia/19/07.pdf [Consultado 22/02/2013].
Aguilar Mejía E, Viniegra-Velázquez L. El concepto de postura. Más allá de la medición de actitudes. Cap. 8. En: La investigación en la educación: papel de la teoría y de la observación. 2ª ed. México: IMSS; 2000. pp. 201-26.
Espinosa Alarcón P, Viniegra-Velázquez L. Lectura crítica en un grupo. Seleccionado de estudiantes de medicina. Cap. 3. En: La investigación en la educación: papel de la teoría y de la observación. 2ª ed. México: IMSS; 2000. pp. 87-110.
Reséndiz-Dáttoly C, Jiménez-Vázquez MM. Postura de la enfermera ante su quehacer profesional. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2010;18(3):137-43.
Peralta-Heredia IC, González-Reyes HF. La labor docente y el desarrollo de la aptitud para la lectura crítica de textos teóricos. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2006;44(Sup. 3):131-140.
Garza-Pérez P, Viniegra-Velázquez L Intervención educativa en el desarrollo de una postura ante la educación. Rev Med IMSS. 2000;38(3):235-41.
Núñez-Wong M, Espinosa-Alarcón PA. Desarrollo de postura ante la educación en profesores de personal de salud. Rev Med IMSS. 2003;41(4):289-98.
Rico-García MIA, Insfram-Sánchez MD, Garza-Pérez P. Evaluación de la postura del docente ante la educación a través de dos miradas. Rev Enferm IMSS. 2003;11(1):13-18.
Siegel S, Castellan NJ. Estadística no paramétrica aplicada a las ciencias de la conducta. 4a ed. México: Editorial Trillas; 1995.
Bisquerra-Alzina R. Métodos de investigación educativa: guía práctica. (Colección educación y enseñanza. Serie universitaria). Barcelona: Ceac; 1989.