Academic behavior of four graduating nursing classes of the FES Zaragoza
Keywords:
Academic path, Terminal efficiency, Educational backlogAbstract
Introduction: In the current context of education, it is expected to achieve patterns of quality and excellence established at the international level. To this effect, it is considered important the realization of studies of school students in the top level path, since they are the axis around which revolves the greater part of the activity.
Objective: To describe the academic career of four classes in the Bachelor’s in Nursing program of the Facultad de Estudios Superiores (Faculty of Superior Studies) Zaragoza.
Methodology: Observational descriptive study. Data was obtained for 100 % of the students from the classes of 2005-2009, 2006-2010, 2007-2011 and 2008-2012. We gathered information from administrative and faculty records. Basic statistical analysis was performed.
Results: Total of 1299 students. Gender: 74 % women, 26 % men. Final grade point average of 81 %, delayed graduation 6 %, and 81.6 % are regular students. Students failed more theory than clinical courses.
Conclusions: The results showed information relevant to decision making, especially in regards to student drop-out rates and low level of final grades, since these are among the most frequent and complex problems that students face.
References
Altamira-Rodríguez A. El análisis de las trayectorias escolares como herramienta de evaluación de la actividad académica universitaria: Un modelo ad hoc para la Universidad Autónoma de Chiapas, el caso de la Escuela de Ingeniería Civil. (Tesis de Maestría en Educación). México: Universidad Autónoma de Chiapas; 1997.
Chaín-Revuelta R, Ramírez-Muro C. Trayectoria escolar: la eficiencia terminal en la Universidad Veracruzana. Rev Educ Superior. 1997;26(102):79-97.
Arredondo Galván M, Santa María MP. El proceso de graduación en programas de posgrado de ciencias experimentales en la UNAM. En: Arredondo M, Sánchez Puentes R (coords.). Campo científico y formación en el posgrado. México: UNAM-Plaza y Valdés; 2004. p. 45.
Camarena Villanueva RM, Gómez J. Aprobación y reprobación en la UNAM: una propuesta para su análisis cuantitativo, Perfiles Educativos. 1986;32:3-28.
Chaín-Revuelta R. Estudiantes, universitarios trayectorias escolares. Colección Pedagógica Universitaria. México: Universidad Veracruzana; 1993. p. 23-24, 265-293.
Bautista-Roldán M. Importancia de los estudios en trayectoria escolar en la educación superior. Planeación y Evaluación Educativa. 1996;10:24-29.
González-Martínez A. Seguimiento de trayectorias escolares. México: ANUIES; 1999. p. 32-35.
Navarro-Edel R. El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. REICE. 2003;1(2). [En línea]. Disponible en http://www.ice.deusto.es/RINACE/reice/vol1n2/Edel.htm. [Consultado 8/11/2012].
Plan de Estudios de la Licenciatura en Enfermería de la Facultad de Estudios Superiores Zaragoza. México: FES Zaragoza, UNAM; 1997.
Universidad Nacional Autónoma de México. Legislación Universitaria, tomo II. Reglamento General de Exámenes 1997. Capítulo II. México: UNAM; 1997.
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. Anuario estadístico 2004. Población de licenciatura en universidades e institutos tecnológicos. México: ANUIES; 2006.
Osornio-Castillo L, Valadez-Nava S, Cuéllar-Gaxiola A, Monje-Martínez J. Variables sociodemográficas que influyen en el rendimiento académico de estudiantes de medicina en la FESI-UNAM. Rev Elect Psico Iztacala. 2008;11(4). [En línea]. Disponible en http://revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/18591. [Consultado 12/11/2012].
Chaín-Revuelta R. Trayectorias escolares en la Universidad Veracruzana 2003. Disponible en www.uv.mx/cpue/coleccion/N_2526/publragu.htm [Consultado 17/10/2012].
Lara-Barrón A, Valadez-Díaz D. Factores que afectan la trayectoria escolar de egresadas(os) de enfermería. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2011;19(3):143-148.