Evaluation of knowledge, skills, and attitudes on the nursing process
Keywords:
Nursing process, Primary health care, Health knowledge, attitudes, practice, Nursing staf, f EducationAbstract
Introduction: The nursing process is a methodology of the discipline of nursing. Its application requires knowledge, skills and attitudes. As there are just a few studies on this matter, this study is important.
Objective: To assess knowledge, skills and attitudes that determine the application of the nursing process in a professional nursing health institution in Mérida, México.
Methodology: Cross-sectional and descriptive study, in which it was used as instrument the “Aplicación del Proceso de Enfermería 2008 en Instituciones de Salud (APEIS 08)” [Application of the Nursing Process 2008 (APEIS 08)] to a sample of 387 nurses of a health institution.
Results: In regards to knowledge, the mean was 5.48, which indicated a low level. The majority of nurses (76.7 %) showed a greater knowledge in regards to assessment, the group yielded a mean of 3.71 ± 1.01, which categorizes the group level as medium. The highest skill of the sample (mean of 4.62 ± 0.71) was on assessment of the patient’s needs, and 22 % of the sample showed a positive attitude.
Conclusions: The knowledge of the nursing staff was found at a low level; however, on the evaluation stage the staff demonstrated greater knowledge of its implementation. Their ability to implement the nursing process had a medium level, and on the stage of assessment they demonstrated a greater ability. Their attitudes in the implementation of the nursing process were positive. It may be concluded that knowledge and skills can be improved through training programs.
References
Hernández-Silva J, Silvia Cárdenas-Oscoy S, Maya-Morales A, Gabriel-Reyes J, Negrete-Hurtado M, Cervantes-Conde EE. Evaluación de competencias en proceso enfermero durante el servicio social. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2009;17(1):3-9. [En línea] http://revistaenfermeria.imss.gob.mx/index.php?option=com_multicategories&view=article&id=97:evaluacion-de-competencias-en-proceso-enfermero-durante-el-servicio-social&Itemid=79 [Consultado 22/09/2012].
Díaz Aguilar P. Manual CTO de enfermería. 4a. ed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 2007.
Kozier B, Berman A, Snyder SJ, Erb G. Fundamentos de enfermería: conceptos, procesos y prácticas. Vol 1, 8a. ed. Madrid: Pearson Prentice Hall; 2008.
Guirao Goris JÁ, Camaño Puig RE, Cuesta Zambrana A. Diagnóstico de enfermería: categorías, formulación e investigación. Sevilla:Ediversitas Multimedia; 2001.
Moorhead S, Johnson M, Maas ML, Swanson E (ed.). Clasificación de resultados de enfermería (NOC). 4a. ed. Barcelona: Elsevier; 2009.
Pinto Afanador N. Indicadores de cuidado. [En línea] http://www.encolombia.com/medicina/enfermeria/enfermeria4101-indicadores.htm [Consultado 14/09/2012].
Alfaro-Lefevre R. Aplicación del proceso de enfermería: guía práctica. 3a. ed. Madrid: Mosby/Doyma; 2005.
Posos-González MJ, Jiménez-Sánchez J. Estandarización del cuidado mediante el plan de cuidados de enfermería. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2013;21(1):29-33. [En línea] http://revistaenfermeria.imss.gob.mx/index.php?option=com_multicategories&view=article&id=412:estandarizacion-del-cuidado-mediante-el-plan-de-cuidados-de-enfermeria&catid=311:experiencias-de-la-practica&Itemid=1 [Consultado 23/01/2013].
Benavent Garcés MA, Ferrer Ferrandis E, Francisco del Rey C. Fundamentos de enfermería. 2a. ed. Ribarroja, Valencia: Difusión Avances de Enfermería; 2009.
Gómez Cardona JP, Espino Villafuerte ME. Factores profesionales que influyen en el personal masculino para su desarrollo laboral en enfermería. Desarrollo Cientif Enferm. 2007;15(5):220-4. [En línea] http://www.artemisaenlinea.org.mx/acervo/pdf/desarrollo_cientifico_la_enfermeria/7Factores.pdf [Consultado 23/09/2012].
Morales Martínez N, Domínguez Flores EF. Conocimiento y aplicación del proceso de enfermería en un hospital de segundo nivel. Tesis Licenciatura en Enfermería. Veracruz: Universidad Veracruzana; 2008. [En línea] http://cdigital.uv.mx/bitstream/12345678/620/2/ConyAplicProcEnferHospitalSegNiv.pdf [Consultado 23/09/2012].
Rodríguez Hernández CP, Podorfo Ramírez R, Maldonado Barragán G, Medina López OM. Significado que le atribuye Enfermería al proceso enfermero en su experiencia de la praxis. Desarrollo Cientif Enferm. 2008:16(10):434-7. [En línea] http://www.artemisaenlinea.org.mx/acervo/pdf/desarrollo_cientifico_la_enfermeria/4Significado.pdf [Consultado 23/09/2012].
Aguilar-Serrano L, López-Valdez M, Bernal-Becerril ML, Ponce-Gómez G, Rivas-Espinosa JG. Nivel de conocimientos acerca del proceso enfermero y la percepción de autoeficacia para su aplicación. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2008;16(1):3-6. En línea] http://revistaenfermeria.imss.gob.mx/index.php?option=com_multicategories&view=article&id=144:nivel-de-conocimientos-acerca-del-proceso-enfermero-y-la-percepcion-de-autoeficacia-para-su-aplicacion&catid=104:ano-2008-volumen-16&Itemid=80 [Consultado 23/09/2012].
Rojas JG, Pastor Duraneo P. Aplicación del proceso de atención de enfermería en cuidados intensivos. Invest Educ Enferm. 2010;28 (3):323-35. [En línea] http://www.scielo.org.co/pdf/iee/v28n3/v28n3a03.pdf [Consultado 22/09/2012].
Rojas JG. Factores relacionados con la aplicación del proceso de atención de enfermería y las taxonomías en 12 UCI de Medellin, 2007. Tesis de Maestría en Enfermería. Medellín: Universidad de Antioquía, Facultad de Enfermería; 2009. [En línea] http://hdl.handle.net/10495/787 [Consultado 22/09/2012].
Pecina Leyva RM. Efectividad en el aprendizaje del proceso enfermero en el área hospitalaria. Rev Enferm Neurol. 2010;9 (2):61-6. [En línea] http://www.innn.salud.gob.mx/descargas/ensenanza/may_ago_10.pdf [Consultado 6/12/2012].