Education for health and nursing care from a holistic perspective
Keywords:
Education, Care, Nursing, Holistic Nursing, TrainingAbstract
Abstract
The importance of education to health by the nursing professional lies in the proximity and influence to convince and empower people, families and communities, with the purpose of guiding their decisions to opt for healthier lives by promoting improvements in lifestyles and behavior. This is why holism is a humanizing initiative that constitutes the person in their entirety and physical, mental, social, emotional and spiritual dimensions in an interdependent and integrated manner. In the field of health, the holistic approach dates back to the 1960s with the introduction of unconventional therapies, many of which have their roots in Eastern philosophy. This approach has given rise to a new health model, in which nursing professionals promote comprehensive and holistic well-being, treating the person as a whole, which implies a more humanitarian vision of care.
Keywords: Education; Care, Nursing; Holistic Nursing; Training
References
Juárez-Rodríguez PA, García-Campos ML. La importancia del cuidado de enfermería. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2009;17(2):109-11. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/enfermeriaimss/eim-2009/eim092j.pdf
Gutiérrez-Gómez T, Peñarrieta de Córdoba MI, Castañeda-Hidalgo H. La Educación, El Desarrollo de la Investigación y el Avance de la Acreditación en Enfermería. Desarrollo Cientif Enferm. 2012;20(1):9-13. Disponible en: https://www.index-f.com/dce/20pdf/20-009.pdf
Hernández-Sarmiento JM, Jaramillo-Jaramillo LI, Villegas-Alzate JD, et al. La educación en salud como una importante estrategia de promoción y prevención. Archivos de Medicina (Col), 2020;20(2):490-504. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/2738/273863770021/html/
Islas-Salinas P, Pérez-Piñón A, Hernández-Orozco G. Rol de enfermería en educación para la salud de los menonitas desde el interaccionismo simbólico. Enferm Univ. 2015;12(1):28-35. Disponible en:https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S166570632015000100005T
Mijangos-Fuentes KI. El Paradigma Holístico de la Enfermería [Internet]. Edu.mx. 2014 [Consultado el 11 de diciembre de 2023]. Disponible en: https://www.unsis.edu.mx/SaludyAdministracion/02/Ensayos1.pdf
Carmona Mejía B, Ponce Gómez G. La enseñanza de enfermería, un análisis desde las teorías de la reproducción. Enferm Univ. 2011;8(3):36-42. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-70632011000300006