Importance of the implementation and dissemination of Humanities Research in Health

Authors

  • Guadalupe Gabriela Quintero-Calleja <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital General de Zona No. 27, Servicio de Otorrinolaringolog&iacute;a.&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p><p>&nbsp;</p> http://orcid.org/0009-0001-3631-4162
  • Carolina Consejo-y Chapela <p>Instituto Mexicano del Seguro Social,</p><p>Coordinaci&oacute;n de Educaci&oacute;n en Salud,</p><p>Divisi&oacute;n de Desarrollo del Proceso Educativo en Salud.</p> http://orcid.org/0000-0001-5155-1679
  • María Antonieta Castañeda-Hernández <p>Instituto Mexicano del Seguro Social</p><p>Coordinaci&oacute;n de Investigaci&oacute;n en Salud</p><p>Divisi&oacute;n de Investigaci&oacute;n Cl&iacute;nica.</p> http://orcid.org/0000-0002-6306-4170

DOI:

https://doi.org/10.24875/10419855

Keywords:

Critical Humanities in Health, Epistemology, Health Research, Ethics

Abstract

The humanities in health, and particularly their critical approaches, are indispensable for strengthening research aimed at producing knowledge regarding the study of phenomena related to health, illness, and death from their social, anthropological, historical, ethical, and political dimensions.

In this sense, we need to promote research methods and pose questions about the experiences of individuals undergoing processes of health, illness, and death. These questions should be approached from interdisciplinary epistemologies that aid in the understanding of such experiences and in translating the knowledge derived from research into people-centered actions, with social, cultural, and ethical relevance.

The intention is to drive the design, implementation, evaluation, and publication of Health Humanities Research by strengthening interdisciplinary and interprofessional health research networks, with the purpose of substantiating effective actions within the framework of the population's right to equitable and inclusive care.

Keywords

Critical Humanities in Health; Epistemology; Health Research; Ethics

Author Biographies

  • Guadalupe Gabriela Quintero-Calleja, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital General de Zona No. 27, Servicio de Otorrinolaringolog&iacute;a.&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p><p>&nbsp;</p>

    Maestría en Ciencias de la Salud

    Línea de investigación: Bioética, discapacidad, análisis de narrativas.

  • Carolina Consejo-y Chapela, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social,</p><p>Coordinaci&oacute;n de Educaci&oacute;n en Salud,</p><p>Divisi&oacute;n de Desarrollo del Proceso Educativo en Salud.</p>

    Doctorado en Ciencias, campo disciplinario de las Humanidades en Salud.

    Doctorado en alta dirección.

    Máster Universitario en Bioética.

    Especialista en Medicina Interna

  • María Antonieta Castañeda-Hernández, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social</p><p>Coordinaci&oacute;n de Investigaci&oacute;n en Salud</p><p>Divisi&oacute;n de Investigaci&oacute;n Cl&iacute;nica.</p>

    Formación académica

    • Doctorante en Educación, Universidad La Salle México.
    • Maestría en Educación, Innovación y Tecnología Educativa, Universidad del Valle de México. 
    • Maestría en Ciencias: Investigación en Sistemas de Salud, Universidad Autónoma de Aguascalientes.
    • Licenciatura en Enfermería, Universidad Autónoma del Estado de México.
    • Diplomado Profesionalización Docente: Planeación Didáctica, IMSS – UNAM    
    • Diplomado en Epidemiología Clínica – Instituto Mexicano del Seguro Social.

References

  1. Zaca B. When the state meets the street. Public service and Moral Agency [Internet]. The Belknap Press of Harvard University Press; 2017 [Consultado diciembre 2023]. Disponible en: https://polisci.mit.edu/files/ps/imce/faculty/documents/Bernardo_Zacka_When_the_State_Meets_the_Street.pdf

  2. Ley General de Salud. Última Reforma DOF 29-05-2023 [Internet]. México: Diario Oficial de la Federación; 2023 [Consultado diciembre 2023]. Disponible en:  https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGS.pdf 

  3. Consejo-y Chapela C, González-Martínez JF. Ética y metodología: la necesidad de promover, evaluar e implementar la investigación en educación y humanidades en salud. Rev Med Inst Mex Seguro Soc [Internet]. 2017 [Consultado diciembre 2023]; 55(4): 412-5. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457751260001

  4. O'Neill D, Zimmerman S, Kelly BD, Moss H. Promoting research and scholarship in the medical and health humanities in Ireland. Ir J Med Sci [Internet]. 2023 [Consultado diciembre 2023]; 192(4):1771-3. DOI: 10.1007/s11845-022-03167-8

  5. Whitehead A, Woods SA, Macnaughton J, Richards J.  The Edinburgh Companion to the critical medical humanities [Internet]. Edinburgh: Edinburgh University Press; 2016 [Consultado diciembre 2023]. DOI: 10.3366/j.ctt1bgzddd

  6. Asp ED, de Villiers J. When language breaks down: analyzing discourse in clinical context [Internet]. Cambridge University Press; 2010 [Consultado diciembre 2023]. DOI: 10.1017/CBO9780511845352

  7. Chávez I.  Sepúlveda-Amor B. Humanismo médico, educación y cultura: conferencias y discursos: homenaje de El Colegio Nacional en su octogésimo aniversario.  México: El Colegio Nacional; 1978.

  8. Campos-Navarro R. Antropología médica e interculturalidad. México: McGraw Hill Education; 2016.

  9. Stacey RD. Managing the unknowable: strategic boundaries between order and chaos in organizations. Jossey-Bass; 1992.

  10. Fajardo-Ortiz G, Ortiz-Montalvo A. La gerencia de la atención médica y las ciencias de la complejidad. En: Ortiz F. Gerencia y administración estratégica de la atención médica. México: Panamericana; 2015.

  11. Groysbergh B, Lee J, Price J, Cheng J. How to Shape your Culture. Harvard Business Review [Internet]. 2018 [Consultado diciembre 2023]; 96(1):54. Disponible en: https://hbr.org/2018/01/how-to-shape-your-culture

  12. Morrow R. The culture of high-reliability organizations. En: Leading high-reliability organizations in healthcare. Productivity Press; 2016.

  13. Davis DA, Rayburn WF. Integrating Continuing Professional Development With Health System Reform: Building Pillars of Support. Acad Med [Internet]. 2016 [Consultado diciembre 2023]; 91(1):26-9. DOI: 10.1097/ACM.0000000000001002.

  14. Rivas-Ruiz R. El camino del investigador clínico. Rev Med Inst Mex Seguro Soc [Internet]. 2023 [Consultado diciembre 2023]; 61(Supl 3):S356-8. DOI: 10.5281/zenodo.8319733

  15. Wethington E, Dunifon R. Research for the public good: applying the methods of translational research to improve human health and well-being [Internet]. American Psychological Association; 2012 [Consultado diciembre 2023]. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/j.ctv1chs9qg

  16. Brownson RC, Colditz GA, Proctor EK. Dissemination and implementation research in health: translating science to practice [Internet]. Oxford University Press; 2012 [Consultado diciembre 2023]. DOI: 10.1093/acprof:oso/9780199751877.001.0001 

  17. Duque-Molina C, Borrayo-Sánchez G, Avilés-Hernández R, Herrera-Reyna P. Proyecto PRIISMA: transformación hacia un IMSS más preventivo, resiliente, integral, innovador, sostenible, moderno y accesible. Rev Med Inst Mex Seguro Soc [Internet]. 2022 [Consultado diciembre 2023]; 60(Supl 2):S54-64. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10627496/

  18. Barnes E. The minority body: a theory of disability [Internet]. Oxford University Press.  2016 [Consultado diciembre 2023]. DOI: 0.1093/acprof:oso/9780198732587.001.0001

  19. Fricker M. Epistemic injustice: power & the ethics of knowing [Internet]. Oxford University Press; 2007 [Consultado diciembre 2023]. DOI: 10.1093/acprof:oso/9780198237907.001.0001

  20. Quintero-Calleja GG. Presentación realizada en el marco del coloquio de investigación del Doctorado en Bioética del Programa Universitario de Maestría y Doctorado en Ciencias Médicas, Odontológicas y de la Salud. 21 de Noviembre de 2023. 

  21. Creswell JW, Poth CN. Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches [Internet]. 4ed. SAGE Publications; 2017 [Consultado diciembre 2023]. Disponible en: https://us.sagepub.com/en-us/nam/qualitative-inquiry-and-research-design/book246896

  22. Hamui-Sutton L. Reyes-Velázquez BD, Paulo-Maya A, Sánchez-Guzmán MA. Ponencia presentada en el XIII Congreso Nacional de Historia y Filosofía de la Medicina. Sociedad Mexicana de Historia y Filosofía de la Medicina. 25 al 27 de Octubre de 2023.

  23. Zavala-Rodríguez MdR. Perspectiva cualitativa de la práctica docente, construcción y uso del conocimiento por alumnos de licenciatura en enfermería. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc [Internet]; 2005 [Consultado diciembre 2023]; 13(2): 83-89. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/enfermeria/resource/pt/biblio-968557

  24. Gazzaniga V. Towards new medical humanities. Medicina nei secoli [Internet]. 2023 [Consultado diciembre 2023]; 35(1):5-8. Disponible en: https://rosa.uniroma1.it/rosa01/medicina_nei_secoli/article/view/2712/2465

Published

2023-12-26

Issue

Section

Editorial