Importance of the implementation and dissemination of Humanities Research in Health
DOI:
https://doi.org/10.24875/10419855Keywords:
Critical Humanities in Health, Epistemology, Health Research, EthicsAbstract
The humanities in health, and particularly their critical approaches, are indispensable for strengthening research aimed at producing knowledge regarding the study of phenomena related to health, illness, and death from their social, anthropological, historical, ethical, and political dimensions.
In this sense, we need to promote research methods and pose questions about the experiences of individuals undergoing processes of health, illness, and death. These questions should be approached from interdisciplinary epistemologies that aid in the understanding of such experiences and in translating the knowledge derived from research into people-centered actions, with social, cultural, and ethical relevance.
The intention is to drive the design, implementation, evaluation, and publication of Health Humanities Research by strengthening interdisciplinary and interprofessional health research networks, with the purpose of substantiating effective actions within the framework of the population's right to equitable and inclusive care.
Keywords
Critical Humanities in Health; Epistemology; Health Research; Ethics
References
Zaca B. When the state meets the street. Public service and Moral Agency [Internet]. The Belknap Press of Harvard University Press; 2017 [Consultado diciembre 2023]. Disponible en: https://polisci.mit.edu/files/ps/imce/faculty/documents/Bernardo_Zacka_When_the_State_Meets_the_Street.pdf
Ley General de Salud. Última Reforma DOF 29-05-2023 [Internet]. México: Diario Oficial de la Federación; 2023 [Consultado diciembre 2023]. Disponible en: https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGS.pdf
Consejo-y Chapela C, González-Martínez JF. Ética y metodología: la necesidad de promover, evaluar e implementar la investigación en educación y humanidades en salud. Rev Med Inst Mex Seguro Soc [Internet]. 2017 [Consultado diciembre 2023]; 55(4): 412-5. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457751260001
O'Neill D, Zimmerman S, Kelly BD, Moss H. Promoting research and scholarship in the medical and health humanities in Ireland. Ir J Med Sci [Internet]. 2023 [Consultado diciembre 2023]; 192(4):1771-3. DOI: 10.1007/s11845-022-03167-8
Whitehead A, Woods SA, Macnaughton J, Richards J. The Edinburgh Companion to the critical medical humanities [Internet]. Edinburgh: Edinburgh University Press; 2016 [Consultado diciembre 2023]. DOI: 10.3366/j.ctt1bgzddd
Asp ED, de Villiers J. When language breaks down: analyzing discourse in clinical context [Internet]. Cambridge University Press; 2010 [Consultado diciembre 2023]. DOI: 10.1017/CBO9780511845352
Chávez I. Sepúlveda-Amor B. Humanismo médico, educación y cultura: conferencias y discursos: homenaje de El Colegio Nacional en su octogésimo aniversario. México: El Colegio Nacional; 1978.
Campos-Navarro R. Antropología médica e interculturalidad. México: McGraw Hill Education; 2016.
Stacey RD. Managing the unknowable: strategic boundaries between order and chaos in organizations. Jossey-Bass; 1992.
Fajardo-Ortiz G, Ortiz-Montalvo A. La gerencia de la atención médica y las ciencias de la complejidad. En: Ortiz F. Gerencia y administración estratégica de la atención médica. México: Panamericana; 2015.
Groysbergh B, Lee J, Price J, Cheng J. How to Shape your Culture. Harvard Business Review [Internet]. 2018 [Consultado diciembre 2023]; 96(1):54. Disponible en: https://hbr.org/2018/01/how-to-shape-your-culture
Morrow R. The culture of high-reliability organizations. En: Leading high-reliability organizations in healthcare. Productivity Press; 2016.
Davis DA, Rayburn WF. Integrating Continuing Professional Development With Health System Reform: Building Pillars of Support. Acad Med [Internet]. 2016 [Consultado diciembre 2023]; 91(1):26-9. DOI: 10.1097/ACM.0000000000001002.
Rivas-Ruiz R. El camino del investigador clínico. Rev Med Inst Mex Seguro Soc [Internet]. 2023 [Consultado diciembre 2023]; 61(Supl 3):S356-8. DOI: 10.5281/zenodo.8319733
Wethington E, Dunifon R. Research for the public good: applying the methods of translational research to improve human health and well-being [Internet]. American Psychological Association; 2012 [Consultado diciembre 2023]. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/j.ctv1chs9qg
Brownson RC, Colditz GA, Proctor EK. Dissemination and implementation research in health: translating science to practice [Internet]. Oxford University Press; 2012 [Consultado diciembre 2023]. DOI: 10.1093/acprof:oso/9780199751877.001.0001
Duque-Molina C, Borrayo-Sánchez G, Avilés-Hernández R, Herrera-Reyna P. Proyecto PRIISMA: transformación hacia un IMSS más preventivo, resiliente, integral, innovador, sostenible, moderno y accesible. Rev Med Inst Mex Seguro Soc [Internet]. 2022 [Consultado diciembre 2023]; 60(Supl 2):S54-64. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10627496/
Barnes E. The minority body: a theory of disability [Internet]. Oxford University Press. 2016 [Consultado diciembre 2023]. DOI: 0.1093/acprof:oso/9780198732587.001.0001
Fricker M. Epistemic injustice: power & the ethics of knowing [Internet]. Oxford University Press; 2007 [Consultado diciembre 2023]. DOI: 10.1093/acprof:oso/9780198237907.001.0001
Quintero-Calleja GG. Presentación realizada en el marco del coloquio de investigación del Doctorado en Bioética del Programa Universitario de Maestría y Doctorado en Ciencias Médicas, Odontológicas y de la Salud. 21 de Noviembre de 2023.
Creswell JW, Poth CN. Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches [Internet]. 4ed. SAGE Publications; 2017 [Consultado diciembre 2023]. Disponible en: https://us.sagepub.com/en-us/nam/qualitative-inquiry-and-research-design/book246896
Hamui-Sutton L. Reyes-Velázquez BD, Paulo-Maya A, Sánchez-Guzmán MA. Ponencia presentada en el XIII Congreso Nacional de Historia y Filosofía de la Medicina. Sociedad Mexicana de Historia y Filosofía de la Medicina. 25 al 27 de Octubre de 2023.
Zavala-Rodríguez MdR. Perspectiva cualitativa de la práctica docente, construcción y uso del conocimiento por alumnos de licenciatura en enfermería. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc [Internet]; 2005 [Consultado diciembre 2023]; 13(2): 83-89. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/enfermeria/resource/pt/biblio-968557
Gazzaniga V. Towards new medical humanities. Medicina nei secoli [Internet]. 2023 [Consultado diciembre 2023]; 35(1):5-8. Disponible en: https://rosa.uniroma1.it/rosa01/medicina_nei_secoli/article/view/2712/2465