Nursing self-assessment instrument in the assessment of women with preeclampsia in a second level hospital

Main Article Content

Wendy Jiménez -López http://orcid.org/0000-0001-6797-8853
Graciela González- Juárez http://orcid.org/0000-0003-4998-3653
Eduardo Velázquez- Moreno http://orcid.org/0000-0003-4630-4758

Keywords

Reproducibility of Results, Expert Testimony, Diagnostic Self Evaluation, Pre-Eclampsia, Nursing

Abstract

Introduction: The self-assessment allows continuous monitoring of professional work to improve clinical competence. For this reason, a nursing self-assessment instrument was designed and validated for the assessment phase of women with pre-eclampsia.

Method: Content validity was performed with three experts in two rounds. The research was carried out in the services of Gynecology-Obstetrics, Toco Surgical Unit, Intensive Care Unit and Operating Room in an area hospital with 40 nurses. Internal consistency was identified with the Cronbach's Alpha index and the Spearman-Brown test was calculated to identify the intra-dimensional correlation of the instrument.

Results: Content validity was obtained with Cronbach's Alpha in the pilot test of 0.977 and in the final application of 0.907; as well as statistically significant correlations between instrument dimensions.

Conclusion: The instrument allows a frame of reference in diagnostic nursing self-assessment in the assessment phase in women with preeclampsia. It is considered practical, it has acceptable psychometric properties of internal consistency and reliability.

Abstract 15 | PDF (Spanish) Downloads 6

References

Asamblea General de las Naciones Unidas. Declaración del Milenio. Nueva York, Estados Unidos de América: Organización de las Naciones Unidas; 2000. Disponible en: http://bit.ly/ 2SZHElF

 

Organización de Naciones Unidas. Objetivos de desarrollo del milenio informe 2008. Nueva York, Estados Unidos de América: Organización de Naciones Unidas; 2008. Disponible en: http://bit.ly/3903YkB

 

Karolinski A, Mercer R, Micone P, Ocampo C, Salgado P, Szulik D, et al. Modelo para abordar integralmente la mortalidad materna y la morbilidad materna grave. Rev Panam Salud Pública. 2015; 37(4/5):351-9. Disponible en: http://bit.ly/2S9ApXZ

 

Freyermuth G, Luna M, Muños J. Indicadores 2014. Mortalidad Materna en México: Observatorio de Mortalidad Materna en México. México; 2016. Disponible en: http://bit.ly/2EypwXU

 

Guía de Práctica Clínica. Prevención, Diagnóstico y Tratamiento de la Preeclampsia en segundo y tercer nivel de atención. Actualización 2017. Ciudad de México: CENETEC; 2017. Disponible en: http://bit.ly/2Si0l47

 

World Health Organization. Make every mother and child count. The World Health Report 2005. Switzerland: WHO; 2005. Disponible en: http://bit.ly/2Q3fCme

 

Subsecretaría de Prevención y Promoción de la Salud. Lineamiento Técnico 2016 “Triage Obstétrico, Código Máter y Equipo de Respuesta Inmediata Obstétrica”. Ciudad de México, México: Secretaría de Salud; 2016. Disponible en: http://bit.ly/2T5zOqv

 

Marriner-Tomey A, Raile-Alligood M. Modelos y Teorías en Enfermería. Sexta edición. Estados Unidos: Mosby; 2006. Pág. 165-85

 

Benner P. Using the Dreyfus Model of Skill Acquisition to describe and interpret skill acquisition and clinical judgment in nursing practice and education. Bull Sci Tech Soc. 2005;24 (3):188-199. Disponible en: http://bit.ly/396VyIb

 

Benner P, Tanner C, Chelsa C. Expertise in nursing practice: caring, clinical judgment, and ethics. 2ª Ed. Estados Unidos: Springer; 2009

 

Soto P, Reynaldos K, Martínez D, Jerez O. Competencias para la enfermera/o en el ámbito de gestión y administración: desafíos actuales de la profesión. Aquichan. 2014;14(1):79-99. Disponible en: http://bit.ly/ 34yxY44

 

Benner P. Curricular and Pedagogical Implications for the Carnegie Study, Educating Nurses: A Call for Radical Transformation. Asian Nurs Res. 2015;9(1):1-6. Disponible en: http://bit.ly/3a7e8zO

 

Juvé-Udina ME, Huguet M, Monterde D, Sanmartín MJ, Martí N, Cuevas B, et al. Marco teórico y conceptual para la definición y evaluación de competencias del profesional de enfermería en su ámbito hospitalario. Parte 1. Nursing. 2007;25(4):56-61. Disponible en: http://bit.ly/383fSZt

 

Carbajal A, Centeno C, Watson R, Martínez M, Sanz-Rubiales A. ¿Cómo validar un instrumento de medida de la salud? An Sist Sanit Navar. 2011;34(1):63-72

 

Campo-Arias A, Oviedo HC. Propiedades psicométricas de una escala: la consistencia interna. Rev Salud Pública. 2008; 10(5):831-839

 

Anales de Psicología. Guía editorial para la presentación de trabajos de validación de tests en Ciencias Sociales y de Salud. 2013. España: Universidad de Murcia; 2018. Disponible en: http://bit.ly/2vqGK8v

 

Atención a la mujer durante el embarazo, parto, puerperio y del recién nacido. Norma Oficial Mexicana NOM-007-SSA2-2016. Ciudad de México: Secretaria de Salud; 2016. Disponible en: http://bit.ly/2ToZgGe

 

George D, Mallery P. SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update. 4th Ed. Allyn & Bacon: Boston; 2003. Disponible en: http://bit.ly/2VuStxI

 

Martínez R, Tuya L, Martínez M, Pérez A, Cánovas A. El coeficiente de correlación de los rangos de Spearman caracterización. Rev Haban Cienc Méd. 2009;8(2). Disponible en: http://bit.ly/34H6hG8