Nursing self-assessment instrument in the assessment of women with preeclampsia in a second level hospital

Authors

  • Wendy Jiménez -López <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital General de Zona 1-A &ldquo;Dr. Rodolfo Antonio de Mucha Mac&iacute;as&rdquo;, Servicio de Terapia Intensiva. Ciudad de M&eacute;xico</p> http://orcid.org/0000-0001-6797-8853
  • Graciela González- Juárez <p>Universidad Nacional Aut&oacute;noma de M&eacute;xico, Escuela Nacional de Enfermer&iacute;a y Obstetricia, Coordinaci&oacute;n de Investigaci&oacute;n. Ciudad de M&eacute;xico</p> http://orcid.org/0000-0003-4998-3653
  • Eduardo Velázquez- Moreno <p>Universidad Nacional Aut&oacute;noma de M&eacute;xico, Escuela Nacional de Enfermer&iacute;a y Obstetricia, Programa de Maestr&iacute;a en Enfermer&iacute;a. Ciudad de M&eacute;xico</p> http://orcid.org/0000-0003-4630-4758

Keywords:

Reproducibility of Results, Expert Testimony, Diagnostic Self Evaluation, Pre-Eclampsia, Nursing

Abstract

Introduction: The self-assessment allows continuous monitoring of professional work to improve clinical competence. For this reason, a nursing self-assessment instrument was designed and validated for the assessment phase of women with pre-eclampsia.

Method: Content validity was performed with three experts in two rounds. The research was carried out in the services of Gynecology-Obstetrics, Toco Surgical Unit, Intensive Care Unit and Operating Room in an area hospital with 40 nurses. Internal consistency was identified with the Cronbach's Alpha index and the Spearman-Brown test was calculated to identify the intra-dimensional correlation of the instrument.

Results: Content validity was obtained with Cronbach's Alpha in the pilot test of 0.977 and in the final application of 0.907; as well as statistically significant correlations between instrument dimensions.

Conclusion: The instrument allows a frame of reference in diagnostic nursing self-assessment in the assessment phase in women with preeclampsia. It is considered practical, it has acceptable psychometric properties of internal consistency and reliability.

References

Asamblea General de las Naciones Unidas. Declaración del Milenio. Nueva York, Estados Unidos de América: Organización de las Naciones Unidas; 2000. Disponible en: http://bit.ly/ 2SZHElF

 

Organización de Naciones Unidas. Objetivos de desarrollo del milenio informe 2008. Nueva York, Estados Unidos de América: Organización de Naciones Unidas; 2008. Disponible en: http://bit.ly/3903YkB

 

Karolinski A, Mercer R, Micone P, Ocampo C, Salgado P, Szulik D, et al. Modelo para abordar integralmente la mortalidad materna y la morbilidad materna grave. Rev Panam Salud Pública. 2015; 37(4/5):351-9. Disponible en: http://bit.ly/2S9ApXZ

 

Freyermuth G, Luna M, Muños J. Indicadores 2014. Mortalidad Materna en México: Observatorio de Mortalidad Materna en México. México; 2016. Disponible en: http://bit.ly/2EypwXU

 

Guía de Práctica Clínica. Prevención, Diagnóstico y Tratamiento de la Preeclampsia en segundo y tercer nivel de atención. Actualización 2017. Ciudad de México: CENETEC; 2017. Disponible en: http://bit.ly/2Si0l47

 

World Health Organization. Make every mother and child count. The World Health Report 2005. Switzerland: WHO; 2005. Disponible en: http://bit.ly/2Q3fCme

 

Subsecretaría de Prevención y Promoción de la Salud. Lineamiento Técnico 2016 “Triage Obstétrico, Código Máter y Equipo de Respuesta Inmediata Obstétrica”. Ciudad de México, México: Secretaría de Salud; 2016. Disponible en: http://bit.ly/2T5zOqv

 

Marriner-Tomey A, Raile-Alligood M. Modelos y Teorías en Enfermería. Sexta edición. Estados Unidos: Mosby; 2006. Pág. 165-85

 

Benner P. Using the Dreyfus Model of Skill Acquisition to describe and interpret skill acquisition and clinical judgment in nursing practice and education. Bull Sci Tech Soc. 2005;24 (3):188-199. Disponible en: http://bit.ly/396VyIb

 

Benner P, Tanner C, Chelsa C. Expertise in nursing practice: caring, clinical judgment, and ethics. 2ª Ed. Estados Unidos: Springer; 2009

 

Soto P, Reynaldos K, Martínez D, Jerez O. Competencias para la enfermera/o en el ámbito de gestión y administración: desafíos actuales de la profesión. Aquichan. 2014;14(1):79-99. Disponible en: http://bit.ly/ 34yxY44

 

Benner P. Curricular and Pedagogical Implications for the Carnegie Study, Educating Nurses: A Call for Radical Transformation. Asian Nurs Res. 2015;9(1):1-6. Disponible en: http://bit.ly/3a7e8zO

 

Juvé-Udina ME, Huguet M, Monterde D, Sanmartín MJ, Martí N, Cuevas B, et al. Marco teórico y conceptual para la definición y evaluación de competencias del profesional de enfermería en su ámbito hospitalario. Parte 1. Nursing. 2007;25(4):56-61. Disponible en: http://bit.ly/383fSZt

 

Carbajal A, Centeno C, Watson R, Martínez M, Sanz-Rubiales A. ¿Cómo validar un instrumento de medida de la salud? An Sist Sanit Navar. 2011;34(1):63-72

 

Campo-Arias A, Oviedo HC. Propiedades psicométricas de una escala: la consistencia interna. Rev Salud Pública. 2008; 10(5):831-839

 

Anales de Psicología. Guía editorial para la presentación de trabajos de validación de tests en Ciencias Sociales y de Salud. 2013. España: Universidad de Murcia; 2018. Disponible en: http://bit.ly/2vqGK8v

 

Atención a la mujer durante el embarazo, parto, puerperio y del recién nacido. Norma Oficial Mexicana NOM-007-SSA2-2016. Ciudad de México: Secretaria de Salud; 2016. Disponible en: http://bit.ly/2ToZgGe

 

George D, Mallery P. SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update. 4th Ed. Allyn & Bacon: Boston; 2003. Disponible en: http://bit.ly/2VuStxI

 

Martínez R, Tuya L, Martínez M, Pérez A, Cánovas A. El coeficiente de correlación de los rangos de Spearman caracterización. Rev Haban Cienc Méd. 2009;8(2). Disponible en: http://bit.ly/34H6hG8

Downloads

Published

2020-08-11

Issue

Section

Investigación