Teaching-learning moment for the promotion of emotional self-care in people with illicit addictions

Authors

  • Brenda Verenice Navarrete-Ochoa <p>Universidad Aut&oacute;noma de Chihuahua, Facultad de Enfermer&iacute;a y Nutriolog&iacute;a, Unidad de Investigaci&oacute;n y Postgrado. Chihuahua, Chihuahua</p><p>&nbsp;</p> http://orcid.org/0000-0001-9991-1565
  • Angélica María Armendáriz-Ortega <p>Universidad Aut&oacute;noma de Chihuahua, Facultad de Enfermer&iacute;a y Nutriolog&iacute;a, Unidad de Investigaci&oacute;n y Postgrado. Chihuahua, Chihuahua</p><p>&nbsp;</p> http://orcid.org/0000-0001-7354-0874

Keywords:

Teaching, Learning, Self Care, Emotions, Substance-Related Disorders

Abstract

Introduction: The teaching moment is concentrated in people with addictions problems that go through unpleasant moments, these people are emotionally vulnerable in the rehabilitation process. Nursing, as an educator, should encourage the promotion of self-care for good emotional development. This need for care led to planning this teaching-learning moment for the community of the Centro de Recuperación y Rehabilitación para Enfermos de Alcoholismo y Drogadicción (CRREAD) in the city of Chihuahua.

Development: Three teaching-learning sessions were executed through a constructivist approach, with an orientation towards the importance of emotional self-care, strategic techniques were added for a better practice of emotions allowing the participant to reflect and project in two emotional intelligence activities on how act in situations where emotions take place in your daily life. The session ended with significant participation reflecting about the importance of emotional self-care and its good practice.

Conclusions: Through this moment, the participant reflects about the importance of emotional self-care, which allows an appropriate expression of emotions.

References

Gutiérrez-del Río C. Adicción a drogas: consumo y consecuencias en continuo cambio. Anales de Medicina Interna. 2003;20(10):5-7. Disponible en: http://scielo.isciii.es/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-7199200300100000 1&lng=es

 

­Nizama M. Innovación conceptual en adicciones. (Primera parte). Rev Neuropsiquiatr. 2015;78(1):22-29. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext &pid=S0034-85972015000100004&lng=es

 

Cano-Murcia SR, Zea-Jiménez M. Manejar las emocionesfactor importante en el mejoramiento de la calidad de vida. Revista Logos, Ciencia & Tecnología. 2012;4(1):58-67. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/5177/517751763003.pdf

 

Cantera LM, Cantera FM. El auto-cuidado activo y su importancia para la Psicología Comunitaria. Psicoperspectivas. 2014;13(2):88-97. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/ scielo.php?pid=S0718-69242014000200009&script=sci_ arttext&tlng=en

 

Naranjo-Hernández Y, Concepción-Pacheco JA, Rodríguez-Larreynaga M. La teoría déficit de autocuidado: Dorothea Elizabeth Orem. Gaceta Médica Espirituana. 2017;19(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/gme/v19n3/ GME09317.pdf

 

Muiños M. Adicciones y emociones. Madrid, España: Asociación Proyecto Hombre; 2019. Disponible en: http:// archivo.proyectohombre.es/wp-content/uploads/2013/07/ Revista-PH_81_BAJA.pdf

 

Guerrero-Ramírez R, Meneses-La Riva ME, De La Cruz-Ruiz M. Cuidado humanizado de enfermería según la teoría de Jean Watson, servicio de medicina del Hospital Daniel Alcides Carrión. Lima-Callao, 2016. Rev Enferm Herediana. 2016;9(2):127-136

 

Universidad Autónoma de Chihuahua, Facultad de Enfermería y Nutriología. Currículum de Licenciatura en enfermería: Plan 2005. Disponible en: http://fen.uach.mx/ licenciaturas/2012/11/21/curriculum_licenf.pdf

 

García del Castillo JA, García del Castillo-López A, Gázquez-Pertusa M, Marzo-Campos JC. La Inteligencia Emocional como estrategia de prevención de las adicciones. Salud y drogas. 2013;13(2):89-97. Disponible en: https://www. redalyc.org/pdf/839/83929573001.pdf

 

Fernández-Serrano MJ, Moreno-López L, Pérez-García M, Verdejo-García A. Inteligencia emocional en individuos dependientes de cocaína. Trastornos adictivos. 2012;14(1): 27-33. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/ science/article/abs/pii/S1575097312700405

 

Ocampo J. Paulo Freire y la pedagogía del oprimido. Revista Historia de la Educación Latinoamericana. 2008;(10):57-72. Disponible en: http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/ 86901005

 

Ortiz D. El constructivismo como teoría y método de enseñanza. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación. 2015;(19):93-110. Disponible en: http://portal.amelica. org/ameli/jatsRepo/441846096005

 

Milián-Gerardo Y, Gálvez-Cabrera E, Pita-Alcorta C, Rosales-Domínguez O. Factores de riesgo para el consumo de drogas ilícitas. Rev Cubana Med Gen Integr. 2005;21(5-6). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S0864-21252005000500013&lng=es

 

Morín E. La cabeza bien puesta. 1ª Ed. Buenos Aires, Argentina: Nueva Visión; 2002. p.72

 

Lozano A. Los mandalas y su función terapéutica. Gran Sabana, Venezuela: Centro Huellas; 2012. Disponible en: https://centrohuellas.wordpress.com/2012/11/29/los-mandalas-y-su-funcion-terapeutica/

 

León FR. Sobre el pensamiento reflexivo, también llamado pensamiento crítico. Propósitos y Representaciones. 2014; 2(1):161-214. Disponible en: http://revistas.usil.edu.pe/ index.php/pyr/article/view/56

Downloads

Published

2020-08-11

Issue

Section

Experiencias de la Práctica