Reliability and validity of the SERVQHOS scale modified to patients with renal replacement therapy
Keywords:
Patient Satisfaction, Perception, Reproducibility of Results, Renal Replacement Therapy, Nursing CareAbstract
Introduction: Patient’s satisfaction is an outcome measure of the nurse-patient relationship, which can affect the efficiency of their interventions and their quality. It is necessary to have reliable and valid instruments to measure satisfaction with nursing care.
Methods: Reliability study and validation of a questionnaire to measure patient satisfaction with nursing care, based on the SERVQHOS questionnaire, adapted from the original SERVQUAL instrument, which assesses the perceived quality of service companies. The SERVQHOS instrument was modified and applied in 59 patients, from December 2012 to February 2013. Internal consistency was obtained from Cronbach’s alpha and exploratory factor analysis in the SPSS version 23 program.
Results: The behavior of the SERVQHOS questionnaire was analyzed in terms of consistency, Cronbach’s alpha = 0.94. The results of the factor analysis allowed to identify, with the sedimentation graph that this version contemplates, three factors that explained 80% of the variance of the latent construct on the scale, so it can measure what is being sought.
Conclusions: The results showed that the instrument is reliable and useful to measure what is sought.
References
Donabedian A. La calidad de la atención médica. Definición y métodos de evaluación. Salud Pública de México. 1990;32(2):248-249. Disponible en:https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10632217
GBD 2017 Incidence and Injury Incidence and Prevalence Collaborators. Global, regional, and national incidence, prevalence, and years lived with disability for 354 diseases and injuries for 195 countries and territories, 1990-2017:a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2017. Lancet. 2018;392:1789-1858. Disponible en: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(18)32279-7
Vallejos A. Primer Foro Global de Políticas sobre el Riñón. Rev Nefrol Dial Traspl. 2017;37(2):79-80. Disponible en: https://www.revistarenal.org.ar/index.php/rndt/article/view/139/487
Bleustein C, Rothschild DB, Valen A, Valatis E, -Schweitzer L, Jones R. Wait times, patient satisfaction scores, and the perception of care. Am J Manag Care. 2014;20(5):393-400. Disponible en:https://www.ajmc.com/view/wait-times-patient-satisfaction-scores-and-the-perception-of-care
Johansson P, Oléni M, Fridlund B. Patient satisfaction with nursing care in the context of health care:a literature study. Scand J Caring Sci. 2002;16:337-344. Disponible en:https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1046/j.1471-6712.2002.00094.x
Castillo L, Dougnac A, Vicente I, Muñoz V, Rojas V. Los Predictores de satisfacción de pacientes en un centro hospitalario universitario. Rev Méd Chile. 2007;135:696-701. Disponible en:https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-981107000600002
Hernández ME, Ochando GA, Mora CJ, Lorenzo MS, López RK. Satisfacción del paciente en una unidad de hemodiálisis:objeto de calidad asistencial en enfermería. Rev Soc Esp Enferm Nefrol. 2005;8(2):90-95. Disponible en:http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-13752005000200002
Dierssen ST, Rodríguez CP, Robles GM, Brugos LlV, Gómez AI, Llorca J. Factores que determinan la alta satisfacción del usuario con la asistencia hospitalaria. Anales Sis San Navarra. 2009;32(3):317-325. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1137-66272009000500002
Miguel MM, Valdés AC, Rábano CM, Artos MY, -Cabello VP, De Castro PN, et al. Variables asociadas a la satisfacción del paciente en una unidad de hemodiálisis. Rev Soc Esp Enferm Nefrol. 2009;12(1):19-25. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-13752009000100004
Sáenz RL, Pérez PMJ, Valiño PC, Castro FS. Análisis y evaluación de la enfermera referente del paciente en hemodiálisis. Rev Soc Esp Enferm Nefrol. 2009;12(2):92-96. Disponible en:http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-13752009000200003
Marriner TA, Alligod MR. Modelos y teorías en enfermería. México:Elsevier-Mosby, 2014
Donabedian A. Evaluating the quality of medical care. Millbank Q. 2005;44:166-206. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2690293/
Donabedian A. Continuidad y cambio en la búsqueda de la calidad. Rev Salud Pública de México. 1993;35(3):238-47. Disponible en:http://saludpublica.mx/index.php/spm/article/view/5653
Yousefinezhadi T, Mohamadi E, Safari-Palangi H, Akbari-Sari A. The effect of ISO 9001 and the EFQM model on improving hospital performance:a systematic review. Iran Red Crescent Med J. 2015;17(12):e23010. Disponible en:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4706847/
Online Browsing Platform (OBP). ISO 9000:2015(es) Sistemas de Gestión de la Calidad-Fundamentos y vocabulario (España). Ginebra, Suiza:OBP;2015. Disponible en:https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9000:ed-4:v1:es
Real Academia Española. Definición de usuario. [Internet] 2020. Disponible en:https://definicion.de/usuario/
Net A, Sunol R. La calidad de la atención. Barcelona, España:Fundación Avedis Donabedian, 2018. Disponible en:https://www.fadq.org/wp-content/uploads/2018/12/LA-CALIDAD-DE-LA-ATENCION_Art-Net_Sunol.pdf
De Los Ríos-Castillo JL, Ávila-Rojas TL. Algunas consideraciones sobre el análisis del concepto:satisfacción del paciente. Investigación y Educación en Enfermería. 2004;XXII(2):128-137. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=105216892010
Parasuraman A, Zeithaml VA, Berry LL. SERVQUAL:a multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. J Retailing. 1988;64:12-40. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Valarie_Zeithaml/publication/ 225083802_SERVQUAL_A_multiple__Item_Scale_for_measuring_consumer_perceptions_of_service_quality/links/5429a4540cf27e39fa8e6531/SERVQUAL-A-multiple-Item-Scale-for-measuring-consumer-perceptions-of-service-quality.pdf
Joaquín-Mira J, Aranaz J, Rodríguez-Marín J, Buil JA, Castell M, Vitaller J. SERVQHOS:un cuestionario para evaluar la calidad percibida de la asistencia hospitalaria. Medicina Preventiva. 1998;4:12-18. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/239610052_SERVQHOS_Un_cuestionario_para_evaluar_la_calidad_percibida_de_la_asistencia_hospitalaria
Numpanque-Pacabaque A, Rocha-Buelvas A. Modelos SERVQUAL y SERVQHOS para la evaluación de la calidad de los servicios de salud. Rev Fac Med. 2016;64(4):715-20. Disponible en:www.scielo.org.co/pdf/rfmun/v64n4/0120-0011-rfmun-64-04-00715.pdf
Jhansson P, Oléni M, Fridlund B. Patient satisfaction with nursing care in the context of health care:a literatura study. Scand J Caring Sci. 2003;16(4):337-44. Disponible en:https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1046/ j.1471-6712.2002.00094.x
Barragán-Becerra JA, Manrique-Abril FG. Validez y confiabilidad de SERVQHOS para enfermería en Boyaca, Colombia. Av Enferm. 2010;28(2):48-61. Disponible en:https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/21376