Patient-centered care and interprofessional collaborative practice
Keywords:
Collaborative practice, Interprofessional Collaboration, Interdisciplinary, TeamworkAbstract
The relevance of the relationship between patient-centered care and collaborative interprofessional practice lies in mutual and bi-directional influence, through which the organization of team work in health services is established.
There are three elements that together define patient-centered care, the interrelation between them, transcends the different professional categories in the context of public health policies:
- Expanded perspective of health care
- Participation of the patient in their own care and social participation
- Interprofessional relationship and between the professional and the patient
References
Agreli H. Atención centrada en el paciente en la práctica interprofesional colaborativa. Webinar de la serie Educación interprofesional y práctica colaborativa. 21 de marzo de 2019. Disponible en https://www.educacioninterprofesional.org/es/ webinar-atencion-centrada-en-el-paciente-en-la-practica-interprofesional-colaborativa
Red Regional de Educación Interprofesional de las Américas/Organización Panamericana de la Salud. Atención centrada en el paciente en la práctica interprofesional colaborativa: elementos clave, estrategias y próximos pasos. Washington DC; abril de 2019. Disponible en https://www. educacioninterprofesional.org/sites/default/files/fulltext/2019/note_eip_pc_abril.pdf
Benyus J. Atmosphere: Nature's Collaboration System. Biomimética y la naturaleza como la más avanzada de las tecnologías. Disponible en https://youtu.be/ IzS7CRaCEtU
Interprofessional Partnerships. Understanding Roles and Responsibilities. Disponible en http://www.wrha.mb.ca/ professionals/collaborativecare/files/Resource-InterProf.pdf
Red Regional de Educación Interprofesional de las Américas. Principios para el éxito de la educación y la práctica interprofesional colaborativa. Washington DC; marzo de 2019. Disponible en https://www.educacioninterprofesional.org/ sites/default/files/fulltext/2019/nota_marzo_2019.pdf