Ability for critical reading of researching articles on bachelor in nursing students

Authors

  • Amalia Salazar-Rangel <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Escuela de Enfermería. Monterrey, Nuevo León</p>
  • Patricia Garza-Pérez <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital General de Zona con Unidad de Medicina Familiar No. 2. Monterrey, Nuevo León</p>

Keywords:

Critical Reading, Students, Nursing, Fitness test

Abstract

Objective: To compare the level of development in the ability for critical reading of researching articles using two strategies in 5th- semester bachelor in nursing students.

Methodology: Cuasi-experimental study with two educational strategies to develop a research course in two natural groups. 15 students integrated the experimental group and 12, the control group. Ability to critical reading was conceptualized as the conscience capability to adopt a posture to confront what researching articles, throughout three indicators (interpretation, elaboration of judgments, and elaboration of proposals). Analysis was done with no-parametric statistics (Mann Whitney’s U, peered ranges of Wilcoxon, Mc Nemar, and Kruskall Wallis).

Results: In both groups, students were distributed in levels of aptitude low and very low, before and after educational strategies. On indicators of interpretation and judgment after educational strategies, there was a significant difference between both groups (0.001). The tendency of change was significant into the experimental group (0.001).

Conclusions: Obtained results are alike to those obtained on similar studies. It was considered a favorable experience for the students since it meant their first getting close to the strategy to promote participation.

Author Biographies

  • Amalia Salazar-Rangel, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Escuela de Enfermería. Monterrey, Nuevo León</p>

    Licenciada en Enfermería

  • Patricia Garza-Pérez, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital General de Zona con Unidad de Medicina Familiar No. 2. Monterrey, Nuevo León</p>

    Licenciada en Enfermería

References

Gimeno SJ, Pérez GAI. Comprender y transformar la enseñanza. En: Las funciones sociales de la escuela de la reproducción a la construcción crítica del conocimiento y la experiencia. 5a. ed. Madrid: Morata; 1996. p. 17-33.

 

Gallegos E. Tendencias de la investigación en México. En: 9a Semana Nacional de Investigación Científica, Celaya, Guanajuato.

 

Kérouac S, et al. Pensamiento Enfermero. En: Propuestas para la formación y la investigación. Madrid: Masson; 1996. p. 99-111.

 

Viniegra-Velázquez L. El camino de la crítica y la educación. Rev Invest Clin. 1996; 48(2):139-58.

 

Sabido SMC, Viniegra-Velázquez L, Espinosa-Alarcón P, Nava MC. Evaluación de una estrategia educativa para desarrollar una lectura crítica en médicos de primer nivel de atención. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 1997; 35(1):49–53.

 

Espinosa-Alarcón PA, Viniegra-Velázquez L. Efecto de una estrategia educativa sobre la lectura critica de estudiantes de medicina. Rev Invest Clin. 1994; 46(6):447-56.

 

Matus MR, Leyva GFA. Lectura crítica 9. en estudiantes de enfermería: efectos de una estrategia educativa. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2002; 10(2):67–72.

 

Cobos AH, Espinosa AP, Viniegra-Velázquez L. Comparación de dos estrategias educativas en la lectura critica de médicos residentes. Rev Invest Clin. 1996; 48(6):431-6.

 

Cobos-Aguilar H, Espinosa-Alarcón PA, Viniegra-Velázquez L. Persistencia del aprendizaje de lectura critica en médicos residentes. Rev Invest Clin. 1998; 50(1):43-6.

 

Aguilar-Mejía E, Viniegra-Velázquez L, Escobar PE, Del Ángel-Alfaro ME. Las habilidades para la elaboración de proyectos de investigación en la licenciatura en nutrición. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 1997; 35(6): 457–567.

Downloads

Published

2019-01-03

Issue

Section

Experiencias de la Práctica