Completion efficiency and reasons for student drop-out from the Diploma course Update on Teaching Skills
Main Article Content
Keywords
Competency-Based Education, Education, Continuing, Education, Professional, Educational Personnel
Abstract
Introduction: Continuing professional teacher education in the institutional sphere is crucial for strengthening the teaching-learning process, by evaluating the quality and efficiency of the course to improve teaching plans with the integration of their elements, relevance, and consistency.
Objective: To evaluate the completion efficiency of the Diploma course Update on Teaching Skills and variables related to drop-out rates.
Methodology: Cross-sectional and retrospective study which measured the completion efficiency and variables related to drop-out rates in 114 records of students enrolled in both in-person and online courses in 2021, 2022, and 2023.
Results: The drop-out rate was 8.7% (10). The age ranged from 32 to 62 years. The female gender predominated at 73.3% (87). The participating occupational categories were non-family physicians 35%, family physicians 32.4%, and nursing staff 14.7%. The overall completion rate was 91.2%: in the in-person modality it was 92%, and online 85%.
Conclusion: The completion rate in the in-person modality was high; the causes of drop-out were low, and the drop-out was present on the online modality. The improvement proposal is a comprehensive evaluation that includes quality attributes and focuses on the system’s micro, meso, and macro approaches.
References
Procedimiento para la calificación curricular para acreditar la fase de avance en la carrera docente institucional del personal del área de la salud den instituto mexicano del seguro social, clave 2530-003-011. México: IMSS; 29 de diciembre del 2023. Disponible en: http://educacionensalud.imss.gob.mx/ces_wp/wp-content/uploads/2024/01/2530-003-011.pdf
Sivarajah RT, Curci NE, Johnson EM, et al. A Review of Innovative Teaching Methods. Academic Radiology. 2019;26(1):101-13. doi: 10.1016/j.acra.2018.03.025
Procedimiento para la calificación curricular para acreditar la fase de avance en la Carrera Docente Institucional del personal del área de salud del Instituto Mexicano del Seguro Social. México: IMSS; 2021. Disponible en: http://educacionensalud.imss.gob.mx/ces_wp/wp-content/uploads/2021/05/2520-003-011.pdf
Aguirre-Huacuja E, Castellanos-Barrales F, Galicia-Negrete H, et al. Perfil por competencias docentes del profesor de medicina. México: Asociación Mexicana de Facultades y Escuelas de Medicina. pp. 10-11. Disponible en: https://www.amfem.edu.mx/index.php/publicaciones/libros/12-competencias-profesor-medicina
Manual de organización de los centros de investigación educativa y formación docente. México: IMSS; 2022. Disponible en: https://www.imss.gob.mx/sites/all/statics/pdf/manualesynormas/2000-002-007.pdf
Norma para la carrera de docente institucional del personal de salud del Instituto Mexicano del Seguro Social. México: IMSS; 13 de marzo de 2023. Disponible en: https://www.imss.gob.mx/sites/all/statics/pdf/manualesynormas/2000-001-013_0.pdf
Flores Pérez CC, Rivera Salinas DE, Haro Cabrero F. La gestión educativa como base fundamental de la eficiencia terminal en el posgrado. FILHA. 2018;8(9):23. Disponible en: https://revistas.uaz.edu.mx/index.php/filha/article/view/427
Peinado Camacho JJ, Jaramillo Vigueras J. La eficiencia terminal del Centro de Investigación e Innovación Tecnológica. Revista Electrónica de Investigación Educativa [Internet]. 2018 Jul [cited 2024 May 7];20(3):126–34. Disponible en: https://ebsco.bibliotecabuap.elogim.com/login.aspx?direct=true&db=ehh&AN=131722161&lang=es&site=ehost-live&scope=site
Valdés Hernández G, Rodríguez Cid B. Eficiencia terminal itinerante en México, Estado de México y en la Universidad Autónoma del Estado de México (1996-2017) Análisis longitudinal de cohortes 1996 y 2001. Congreso Internacional de Investigación Academia Journals. 2019;11(2):2913-9.
Cruz-Vega F, Sánchez-Echeverría JC, Cortes-Meza HM, et al. Tecnologías de la información en la formación de evaluadores del Programa Hospital Seguro en México. Cir Cir. 2018;86(3):237-43. doi: 10.24875/CIRU.M18000036
Gómez Sahagún MA, Gómez Sahagún M, Nápoles Franco D, et al. Eficiencia Terminal: Camino a La Calidad Educativa. Congreso Internacional de Investigación Academia Journals. 2018;10(3):1321-5.
Martínez-González A, López-Bárcena J, Herrera Saint-Leu P, et al . Modelo de competencias del profesor de medicina. Educ Méd. 2008;11(3):157-67. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132008000300008&lng=es
Rosas-Magallanes C, Basto-Abreu A, Barrientos-Gutiérrez T, et al. Plataforma CLIMSS como herramienta de alfabetización en salud durante la crisis sanitaria de Covid-19. Salud Publica Mex. 2022;64(3):320-7. doi: 10.21149/13103
Smith CC, Newman LR, Huang GC. Those Who Teach, Can Do: Characterizing the Relationship Between Teaching and Clinical Skills in a Residency Program. Journal of Graduate Medical Education. 2018;10(4):459-63. doi: 10.4300/JGME-D-18-00039
Ramírez-Ochoa V, Vilchis-Castro J, Hernández-Torres I, et al. Factores sociodemográficos y académicos que influyen en la eficiencia terminal de un curso de especialización en medicina familiar en México. Archivos en Medicina Familiar. 2009;11(2):52-6. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?Id=50719090002
Millo Carmenate V, González Morales VE. La eficiencia terminal en la Educación Superior. Revista Conrado. 2016;12(53):40-7.
Pérez Cruz OA, González González CA. Factores asociados a la eficiencia terminal en los posgrados en México: caso de estudio de dos programas de ciencias administrativas. Rev Iberoam Investir Desa Educ. 2023;13(26):e059. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672023000100159&lng=es
Díaz Melchor G, Martínez Rebollar L, Díaz SH. Eficiencia Terminal en La Licenciatura en Nutrición Del C.U. UAEM Amecameca. Congreso Internacional de Investigación Academia Journals. 2015;7(2):681-4.
Taboada Ibarra EL, Sámano Rodríguez MA, Chávez Presa MF. Una aproximación a dos hechos que contrastan: los resultados de cobertura y eficiencia terminal en el sistema de educación superior y la situación laboral de los profesionistas en México. Análisis Económico. 2017;32(80):143-67. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/413/41352782008/html/
Sánchez-Puentes R, Arredondo-Galván M. Pensar en el posgrado. La eficiencia terminal en ciencias sociales y humanidades en la UNAM. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Colección Educación Superior Contemporánea; 2001. pp. 9-12. Disponible en: https://plazayvaldes.com.mx/sociologia/1846-pensar-el-posgrado-la-eficiencia-terminal-de-ciencias-sociales-y-humanidades-en-la-unam-9789688569993.html