Participatory educational intervention: Cognitive and technical assessment of neonatal screening in nursing staff
Main Article Content
Keywords
Neonatal Screening, Nursing Education, Educational Intervention, Primary Health Care
Abstract
Introduction: Neonatal screening is a fundamental tool for the timely detection of various metabolic diseases in newborns, given that it provides the opportunity for treatment and a better quality of life.
Objective: To determine the before-and-after effect of an educational intervention on the neonatal screening technique.
Methodology: A quasi-experimental study of an educational intervention with nursing staff (52) from a primary care unit. A cognitive assessment was conducted before and after the intervention using a validated instrument (ICD, α = 0.8). An observation guide was used to assess the technical quality of the procedure. Data were analyzed using nonparametric tests to compare the mean range of 2 related samples and determine whether there were differences between them.
Results: 82.7% of the nursing staff was female, 61.5% had technical training, and 32.7% had a bachelor's degree. The relationship between the pre- and post-intervention measurements was weakly positive, which is why the association was not significant. Regarding the time taken to perform the newborn screening technique, there was a weakly positive and nonsignificant association.
Conclusions: The implementation of this study contributes to ensuring that all newborns in the institution and throughout Mexico have the opportunity to benefit from proper neonatal screening. This underscores the importance of maintaining the training and updating of healthcare personnel who perform neonatal screening.
References
Senado de la República. Dictamen de la Comisión de Salud del Punto de Acuerdo por el que se exhorta a la Secretaría de Salud a introducir en el Sistema Nacional de Salud nuevos procedimientos analíticos que ayuden a extender los beneficios para los recién nacidos, bajo la denominación de Tamiz Neonatal Ampliado. México: Gaceta del Senado; jueves 14 de abril de 2011. Disponible en: https://www.senado.gob.mx/64/gaceta_del_senado/documento/29445
Barba-Evia JR. Tamiz neonatal: Una estrategia en la medicina preventiva. Rev Mex Patol Clin. 2004;51(3)130-44.
Secretaría de Salud. Tamiz Neonatal. Detección, Diagnóstico, Tratamiento y Seguimiento de los errores innatos del Metabolismo. México: Secretaría de Salud; 14 de septiembre de 2015. Disponible en: https://www.gob.mx/salud/acciones-y-programas/tamiz-neonatal-deteccion-diagnostico-tratamiento-y-seguimiento-de-los-errores-innatos-del-metabolismo-11394
Rojas-Moposita LE. Rol de enfermería en la toma de la muestra para el tamizaje neonatal y su relación con la eficiencia de los resultados obtenidos en los neonatos atendidos en el centro de salud Nº 1 de Latacunga en el período junio noviembre de 2013. Latacunga, Ecuador: Universidad Técnica de Ambato; abril de 2014. Disponible en: https://repositorio.uta.edu.ec/bitstream/123456789/7501/1/Liliana%20Elizabeth%20Rojas%20Moposita.pdf
González-Robles MSP. Eficacia de una estrategia educativa participativa sobre la técnica de aplicación de insulina en el diabético tipo 2 (tesis de especialización). México, Distrito Federal: Universidad Nacional Autónoma de México; 2010. Disponible en: https://repositorio.unam.mx/contenidos/141287
Reglamento de la Ley General de Salud en Materia de Investigación para la Salud. México, Distrito Federal: Diario Oficial de la Federación; 2 de abril de 2014. Disponible en : https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/regley/Reg_LGS_MIS.pdf