Palabras clave Neonatal resuscitation in nursing: knowledge and case-based learning
Main Article Content
Keywords
Infant, Newborn, Education, Nursing, Cardiopulmonary Resuscitation, Heart Arrest
Abstract
Introduction: Neonatal resuscitation program (NRP) is an educational course that introduces basic concepts and skills in health care during the neonatal period, case-based learning (CBL) promotes the critical thinking necessary for decision making.
Objective: To evaluate the effect of an educational intervention (EI) of the CBL of NR on the level of knowledge in nursing.
Methodology: Quasi-experimental study in nursing staff who take care of newborns. An assessment instrument was developed and validated that measured the impact of EI of the CBL, which consisted of three sessions that included five dimensions (preparation for resuscitation, initial steps for resuscitation, positive pressure ventilation, chest compressions, and use of drugs in resuscitation) in accordance with the Neonatal Resuscitation® 8th. Edition manual.
Results: 102 participants aged 33 (29-37) years and with 6 (5-8) years of work experience were analyzed. In the pre-intervention evaluation, 5 (4.9%) students passed, while in the post-intervention evaluation, the number increased to 68 (66.7%) students (p < 0.001).
Conclusions: The CBL considerably increased the level of knowledge of NR. The CBL is an educational tool that facilitates the analysis and discussion of solutions for the resolution of real problems.
References
WHO. Mejorar la supervivencia y el bienestar de los recién nacidos [Internet]. [citado el 5 de marzo de 2024]. Disponible en: https:// www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/newborns-reducing-mortality
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). Estadísticas de Defunciones Fetales (EDF) INEGI; 2022.
Halling C, Raymond T, Brown LS, et al. Neonatal delivery room CPR: An analysis of the Get with the Guidelines®—Resuscitation Reg¬istry. Resuscitation. 2021;158:236-42. Disponible en: https://doi. org/10.1016/j.resuscitation.2020.10.007
Merchán CMS. Factores de riesgo que inciden en la mortalidad neo¬natal en el Hospital Dr. León Becerra Camacho Del Cantón Milagro 2014-2017. Bol Malariol Salud Ambient. 2020;60(1). Disponible en: http://iaes.edu.ve/iaespro/ojs/index.php/bmsa/article/view/35
Cevallos Á, Rodríguez JMT, Tello L, et al. Alternativas y cuidados en una RCP avanzada en lactantes y niños. Recimundo. 2020;4(2):226- 35. Disponible en: http://recimundo.com/index.php/es/article/ view/842
Intriago JJS, Carranza ACB, Mendoza CCL, et al. Alternativas de cuidado para evitar la mortalidad neonatal. Recimundo. 2019;3 (4):271-90. Disponible en: https://recimundo.com/index.php/es/ article/view/687
Pereira BSS, Matos PBC, Pinto ACS, et al. Percepção da enferma¬gem sobre manejo da parada cardiorrespiratória em neonatologia. Revista Recien. 2022;12(37):386-95. Disponible en: https://recien. com.br/index.php/Recien/article/view/570
Moon H, Hyun HS. Nursing students’ knowledge, attitude, self-ef¬ficacy in blended learning of cardiopulmonary resuscitation: a ran¬domized controlled trial. BMC Med Educ. 2019; 19(1). Disponible en: http://dx.doi.org/10.1186/s12909-019-1848-8
Lima dos Santos IJ, Castelo Branco de Oliveira AL, Assis Brito M, et al. Atención de enfermería en la unidad de cuidado intensivo neonatal desde la perspectiva de las enfermeras. Rev Cubana Enferm. 2021;37(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo. php?pid=S0864-03192021000200006&script=sci_arttext&tlng=en
López-Herce J. Formación en reanimación cardiopulmonar pediá¬trica en los grados de Medicina y Enfermería en las universidades españolas. Educ Médica. 2022; 25(5):225. Disponible en: http:// dx.doi.org/10.33588/fem.255.1228.
Jácome-Hortua AM, Muñoz-Robles SC, Gonzáles HL. Impac¬to de la implementación de la estrategia del Aprendizaje Ba¬sado en Casos (ABC) en estudiantes de prácticas clínicas en fisioterapia. Iatreia. 2022;35(1). Disponible en: http://www. scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-07932022000100048#:~:text=En%20conclusi%C3%B3n%2C%20 el%20ABC%20implementado,el%20proyecto%20educativo%20 del%20programa.
Williams C, Gómez G, Soto SM. Clinical Case-based Learning (CCBL): an active methodology applicable to health sciences careers. J health med sci. 2022;8(3):207-214. [Internet][citado el 5 de marzo de 2024]. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/
NORMA Oficial Mexicana NOM-025-SSA3-2013, Para la organi¬zación y funcionamiento de las unidades de cuidados intensivos. Diario Oficial de la Federación. 17 de Septiembre de 2013 [citado el 5 de marzo de 2024]. Disponible en: https://www.dof.gob.mx/ nota_detalle.php?codigo=5234984&fecha=23/02/2012
Montesinos-Ramírez C, Pinacho-Velázquez JL, Torres-Lira SF, et al. Talleres de reanimación neonatal en la Sociedad Mexicana de Pediatría durante la pandemia por SARS-CoV-2. Rev Mex Pediatr. 2021;88(2):51-2. Disponible en: http://dx.doi.org/ 10.35366/101277
Pescador CMI, Zeballos SSE, Marsinyach RMI, et al. Training, ex¬perience and need of booster courses in neonatal cardiopulmo¬nary resuscitation. Survey to pediatricians. An Pediatr (Engl Ed). 2022;96(2):122-9. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j. anpede.2020.11.014
Samanez OAF, Paucar EE. Autopercepción de la eficacia en enfer¬meras neonatales entrenadas en una simulación in situ de reani¬mación cardio pulmonar neonatal. An Fac Med. 2022;83(4):340-4. Disponible en: http://dx.doi.org/10.15381/anales.v83i4.23368
Sánchez SR. El tema de validez de contenido en la educación y la propuesta de Hernández-Nieto. Lat Am J Phys Educ. 2021;15 (3)3309-1-3309-5. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/ servlet/articulo?codigo=8358273
Benítez VSE, Ordano PJV, Ortega FEA. Conocimiento sobre reanima¬ción cardiopulmonar del personal de enfermería. Rev Cient Cienc Salud. 2024;6:01-7. Disponible en: http://dx.doi.org/10.53732/ rccsalud/2024.e6129
Donohue LT, Underwood MA, Hoffman KR. Relationship between self-efficacy and performance of simulated neonatal chest com¬pressions and ventilation. Simul Healthc. 2020;15(6):377-81. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1097/sih.000000000000
Nvonako H, Ojee E, Masika M, et al. Effect of in-hospital training in newborn resuscitation on the competence of health-care workers in resuscitating newborn infants at birth at Mboppi Baptist Hospi¬tal, Douala, Cameroon. Pan Afr Med J. 2022;42(169). Disponible en: https://www.panafrican-med-journal.com/content/article/42/169/ full/
Romero KTB, Borrero AAN, Rodríguez MB. Vista de Efectividad de un proceso de capacitación en resucitación cardiopulmonar pediátrica. Avances en Enfermería. 2023;41(2):109-19. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/ 109119/90375
Hernández A, Hernández R, Jach M. Nivel cognitivo de reanimación cardiopulmonar cerebral en enfermeros. Revista de Ciencias Médi¬cas de la Habana. 2020;27(4):512-520. Disponible en: https://www. medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=99975
Wang C, Yue Q, Xu T. Reducing neonatal mortality with a three-stage neonatal resuscitation training programme - China, 2004- 2021. China CDC Wkly. 2022;4(36). Disponible en: http://dx.doi. org/10.46234/ccdcw2022.168
ACUERDO número ACDO.AS3.HCT.251022/299.P.DF dictado por el H. Consejo Técnico, en sesión ordinaria de 25 de octubre de 2022, relativo a la aprobación de los Costos Unitarios por Nivel de Atención Médica [Internet]. Diario Oficial de la Federación. Actualizados al año 2023 [citado el 5 de marzo de 2024]. Disponible en: https://www. dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5672661&fecha=29/11/20