Clinical aptitude of nurses at internal medicine and surgical services

Authors

  • Rosa Guadalupe Del Río-Carrizosa <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital General de Zona No.36. Coatzacoalcos, Veracruz</p>
  • Roberto González-Cobos <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Centro M&eacute;dico Nacional Siglo XXI, Unidad de Investigación Educativa. Distrito Federal</p>
  • Isabel Méndez-Domínguez <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital General de Zona con Unidad de&nbsp;Medicina Familiar No.1, Chetumal, Quintana Roo</p>

Keywords:

Nursing care, Clinical aptitude, Internal medicine, Surgery

Abstract

Introduction: The type of education in which nurses are educated and the characteristics of their work environment have contributed to play a role subordinated to doctors. As a consequence their workload tends to be more dull than analytic.

Objective: To find out the level of development on clinical aptitude during the nursing care in internal medicine and surgical services’ patients.

Methodology: A transversal, comparative study was done including the total of nursing assistants and professional nurses who worked at internal medicine and surgical services, at two hospitals of second level of care on Veracruz. To evaluate the clinical aptitude during the nursing care, it was designed an instrument (IC=0.90) with ten real clinical cases through three indicators: recognizing signs and symptoms, integration of diag- nosis and nursing activities.

Results: It was found that 72.5% from the total of nurses have developed certain level of clinical aptitude even though the most of them (65%) were placed in an incipient level. It was not found correlation between indicators; the score in nursing activities was significant lower than the others indicators (p=0.01). There were not differences when comparing facilities and time of working. The median of obtained scores from professional nurses was of 37, while from nursing assistants was of 29.5 (p<0.05).

Discussion: The obtained score on nursing actions has to do with the nurse’ theoretical support regarding her or his daily work; this means that the results support the following hypothesis: that type of work seems to be characterized by daily exertion, more than by well supported clinical reasoning; fact that coincide with results found in previous studies. 

Author Biographies

  • Rosa Guadalupe Del Río-Carrizosa, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital General de Zona No.36. Coatzacoalcos, Veracruz</p>

    Licenciada en Enfermería

  • Roberto González-Cobos, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Centro M&eacute;dico Nacional Siglo XXI, Unidad de Investigación Educativa. Distrito Federal</p>

    Maestro en Ciencias de la Educación

  • Isabel Méndez-Domínguez, <p>Instituto Mexicano del Seguro Social, Hospital General de Zona con Unidad de&nbsp;Medicina Familiar No.1, Chetumal, Quintana Roo</p>

    Licenciada en Enfermería

References

Viniegra L. Materiales para una crítica de la educación. México: IMSS, 1999:110-37.

 

Freire P. La naturaleza política de la educación. Buenos Aires: Paidós, 1990:34.

 

Viniegra L, Aguilar E. Hacia otra concepción del currículo. México: IMSS, 1999:85-100.

 

Viniegra L. ¿Qué significa la resolución de un problema clínico? En: La crítica: aptitud olvidada por la educación. México: IMSS, 2000:55-88.

 

Viniegra L, Jiménez JL, Pérez–Padilla R. El desafío de la evaluación de la competencia clínica. Rev Invest Clin. 1991;43:88-95

 

Garfias G, Aguilar E, Viniegra L. Como explorar las aptitudes de los médicos residentes de traumatología y ortopedia en traumatismo cráneo encefálico. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 1997;35:233-237.

 

Andalón S, López M, García JL, Viniegra L. Competencia clínica y conducta prescriptiva del médico familiar en IRA en menores de 5 años. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 1997;35 (4):292-302.

 

Sabido C, Viniegra L. Competencia y desempeño clínico en diabetes. Rev Invest Clin. 1998;50:211-216.

 

Rivera D, Aguilar E, Viniegra L. Evaluación de la competencia clínica en médicos residentes de medicina física y rehabilitación. Rev Invest Clin. 1998; 50:341-346.

 

Tun C, Aguilar E, Viniegra L. Desarrollo de la aptitud clínica en estudiantes de segundo año de la carrera de medicina. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 1999;37(2):141-146.

 

Trujillo F, González R, Munguía C. Competencia clínica en diabetes mellitus. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2002; 40(6):467-72.

 

Chávez V, Aguilar E. Aptitud clínica en el manejo de la familia, en residentes de medicina familiar. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2002;40(6):477-481.

 

Pantoja M, Barrera J, Insfrán M. Instrumento para evaluar aptitud clínica en anestesiología.Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2003;41(1):15-22.

 

Jiménez M, González R. Competencia clínica de enfermeras en la atención quirúrgica. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2000;8(2):75-80.

 

García A, González R, Jiménez M. Aptitud clínica de enfermería en la atención del paciente geriátrico. Memorias del X Foro Nacional de Investigación en Salud IMSS 2001.

 

Esquivel R, Matus R. Habilidades clínicas complejas en estudiantes de enfermería. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2000;8(2):81-86.

 

Méndez I, Olvera R, Viniegra L, Espinosa P. Dos estrategias educativas en el manejo de pacientes con diálisis peritoneal intermitente. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 1999;7(1):8-14

 

Pérez-Padilla R, Viniegra L. Método para calcular la distribución de las calificaciones esperadas por azar en un examen del tipo falso, verdadero y no sé. Rev Invest Clin. 1989;41:375-9.

 

Ary D. Introducción a la investigación pedagógica. McGraw-Hill, Mexico:1989:222-4.

 

Downloads

Published

2019-01-03

Issue

Section

Experiencias de la Práctica