Clinical aptitude of nursing students in psychiatric attention: Comparison of two teaching strategies

Main Article Content

Luz Aidé Angulo-Gerardo
Lorena Valencia-Sauceda

Keywords

Nursing Education, Organization and Administration, Mental Health Services, Humans, Aptitude, Patient Care, Health Education, Validation Study, Information

Abstract

Introduction: More than transmitting information, the educational function of the contemporary school should be

oriented towards creating the rational organization of the received fragmentary information and the reconstruction of the

uncritical preconceptions.

Objective: To design and validate a measuring tool that allows estimating the development of the clinical aptitude regarding the attention of the psychiatric patient and compare two teaching strategies for the development of this aptitude in nurse students.

Methodology: Quasi-experimental study with two natural seventh semester groups: one experimental group (EG) in which an educational strategy promoting an active participation was developed and one control group (CG), with a traditional educational strategy. On the first one, there were individual extracurricular homework, discussion sessions, and classroom debates. The second group consisted of traditional student-professor work.

Results: The reliability of the instrument was of 0.89 with Cronbach alpha. On global grades, subsequent to the intervention, there was a significant difference among the medians favoring the experimental group, in comparison with the control group p>0.00003. The tendency of the expected changes in the EG exceeded the CG by a significance of p>0.001.

Discussion: Despite the resistance of the students, incorporating participative educational practices

promotes the motivation and a different way of learning.

Conclusions: Clinical aptitude not only depends of the accumulation of knowledge or information, but also

on motivation towards the reflection on real-life situations and critical information analysis.

Abstract 0 | PDF (Spanish) Downloads 0

References

Pérez-Gomez Ángel I. Las funciones sociales de la escuela; de la reproducción a la reconstrucción crítica del conocimiento y la experiencia, en Comprender y transformar la enseñanza, Madrid: 1996. 21-23,32.

 

Viniegra VL. Materiales para una crítica de la educación. El progreso y la educación. Segunda parte: un replanteamiento el papel de la escuela. México, IMSS. 1999.p.105-145.

 

Jiménez-Vásquez MM, GonzálezCobos R. Competencia clínica de enfermeras en la atención quirúrgica. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2000;8(2):75-80.

 

Pérez Loredo- Díaz L. Características de los servicios de enfermería al inicio del siglo XX. P.43. En Antología Docencia en Enfermería; Sistema de Universidad Abierta. ENEO-UNAM.

 

Santoni-Rugin A. Nostalgia del Maestro Artesano. En Antología Docencia en Enfermería; Sistema de Universidad Abierta. ENEO-UNAM. p.10

 

Quezada-Fox C, Rubio-Domínguez S, La función docente en la enseñanza clínica de enfermería. En: Antología de Docencia en Enfermería. ENEO-UNAM. México: 1998. p.89-121

 

Colliére-Marie F. Una nueva enfermera, En:promover la vida. Traducción: Loreto Rodríguez Méndez. McGraw-Hill/ Interamericana. España: 1993.p.261-64.

 

Colliére-Marie F. Corriente Centrada en el Desarrollo de la Salud 135-142, En: promover la vida. Traducción: Loreto Rodríguez Méndez. McGraw-Hill/ Interamericana. España: 1993.p.242.

 

Johnson B. Enfermería Psiquiátrica y de Salud Mental. 4ª ed. México: McGraw Hill Intermericana, 2000.

 

Marriner T. Modelos y teorías de enfermería. Madrid, España: Mosby-Doyma Libros; 1994.

 

Rines-AR. Evaluación del aprendizaje en enfermería. La Prensa Médica Mexicana. México: 1973, p.5-11.

 

Viniegra-Velásquez L. El camino de la crítica y la educación. Rev Invest Clínica. 1996(48)139-158.

 

González-García MG, Sabido-Sighler MC, Soler-Huerta E, GonzálezHernández RI, Villegas-Gallardo LJ, Cruz-Torres A, Vergara-Marmolejo R. Aptitud clínica de enfermería en el manejo del paciente con diálisis peritoneal intermitente. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2007;15(2):8589.

 

Castellanos-Partida L, Esquivel-Rosales R. Desarrollo de la aptitud clínica de estudiantes de enfermería con dos modalidades educativas. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2003:11(3):143150.

 

Rivera-Ruiz MS, Viniegra-Velásquez L, Matus-Miranda R. Aptitud clínica en estudiantes de enfermería en el proceso materno- infantil. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 2004;12(3):137-143.

 

Sydney-Siegel N. Castellan J. Estadística no parametrica aplicada a las ciencias de la conducta. Editorial Trillas, México: 1998.

 

Anastasi A, Urbina S. Confiabilidad y Validez. En: Test psicológicos. Edición en español. Pearson Educación. México: 1998.p.48-52.

 

Pérez-Padilla JR, Viniegra-VL. Método para calcular la distribución de las calificaciones esperadas por azar en un examen del tipo falso, verdadero y no sé. Rev Invest Clin. 1989;41:375-379.

 

Sañudo-Guerra LE. Ética de la investigación educativa. I Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Innovación CTS+I Palacio de Minería del 19 al 23 de junio de 2006. Disponible en Internet: www.oei.es/memoriasctsi/mesa2/m02p33 pdf.

 

Viniegra-VL. Epilogo: otra forma de mirar y practicar la investigación factual. En: La investigación en la educación. Papel de la teoría y de la observación.IMSS; Unidad de Investigación Educativa. Mexico: 2000.p.323333.

 

Méndez-Domínguez I, Olvera-Santamaría R, Viniegra-VL, Espinosa-Alarcón P. Dos estrategias educativas en el manejo de pacientes con diálisis peritoneal intermitente. Rev Enferm Inst Mex Seguro Soc. 1999;7(1):7-14.

 

Alarcón RD, Mazzotti G, Nicolini H (ed). Psiquiatría. 2ª edición. México: El Manual Moderno, 2005.