e-ISSN: 2448-8062
ISSN: 0188-431X
Introducción: la pandemia impulsó la digitalización educativa. El servicio social es una etapa crucial en la formación de profesionales de la salud, donde aplican sus conocimientos.
Objetivo: estandarizar un modelo digital para la gestión del servicio social.
Metodología: estudio analítico, observacional, ambispectivo y longitudinal con dos grupos: Grupo A (n = 133) con modelo no digital y Grupo B (n = 50) con modelo digital. La Etapa I validó el modelo digital con expertos usando el método Delphi. El modelo se implementó en la plataforma Classroom® con cuatro rúbricas: rotación mensual, servicios asistenciales, caso clínico o proceso enfermero y proyecto de innovación. Se midieron variables como escuela de origen, carrera, unidad de asignación, inscripción y entrega de rúbricas. Se utilizó la prueba U de Mann-Whitney para comparar grupos.
Resultados: la validación del modelo logró un acuerdo del 100% (K = 1). El elemento “proyecto de innovación” tuvo la menor tasa de entrega (69 frente a 81%, p = 0.001). La inscripción oportuna fue mayor en el Grupo A (89% frente a 80%, p = 0.001). La entrega oportuna de los cuatro elementos fue mayor en el Grupo B (91% frente a 81%, p = 0.001) en los primeros seis meses posteriores a la implementación.
Conclusión: la plataforma digital representa un avance significativo en la adaptación de la educación médica a las circunstancias de la pandemia, resaltando la viabilidad y efectividad de los métodos de enseñanza digital en la formación de profesionales de la salud.
Palabras clave: Educación en Salud; Tecnología Digital; Benchmarking; Servicios
AbstractIntroduction: The pandemic has driven the digitalization of education. Social service is a crucial stage in the training of healthcare professionals, where they apply their knowledge.
Objective: to standardize a digital model for social service management.
Methodology: Analytical, observational, two-sided, and longitudinal study with two groups: Group A (n = 133) with a non-digital model and Group B (n = 50) with a digital model. Stage I validated the digital model with experts using the Delphi method. The model was implemented on the Classroom® platform with four rubrics: monthly rotation, healthcare services, clinical case or nursing process, and innovation project. Variables such as school of origin, career, assignment unit, registration, and rubric submission were measured. The Mann-Whitney U test was used to compare groups.
Results: Model validation achieved 100% agreement (K = 1). The “innovation project” element had the lowest submission rate (69% vs. 81%, p = 0.001). Timely registration was higher in Group A (89% vs. 80%, p=0.001). Timely submission of all four elements was higher in Group B (91% vs. 81%, p = 0.001) in the first 6 months after implementation.
Conclusion: The digital platform represents a significant advancement in adapting medical education to pandemic circumstances, highlighting the feasibility and effectiveness of digital teaching methods in healthcare professional training.
Keywords: Health Education; Digital Technology; Benchmarking; Health Services
CEPAL-UNESCO. Education in times of the COVID-19 pandemic. Economic Commission for Latin America and the Caribbean (ECLAC) and the Regional Bureau of Education for Latin America and the Caribbean of the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. UNESCO Review. 2020, 21(2): pp. 2-22. [Consult: 10-04-2023]. Disponible en: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf
García-Aretio, L. COVID-19 and digital distance education: pre confinement, confinement and postconfinement RIED. Iberoamerican Journal of Distance Education. 2021;24(1):9-25. Disponible en: https://www.redalyc.org/jatsRepo/3314/331464460001/331464460001.pdf
Robles-Bárcena M. El servicio social. Sistema Educativo Nacional. 2019. Pag 237-243. Disponible en: https://www.planeducativonacional.unam.mx/PDF/CAP_09.pdf
Flores-Fernández F. Contreras-Michel N, Martínez-González A. Evaluation of learning in medical education. Rev Fac Med (Mex.) 2012;55(3):42-48. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0026-17422012000300008&lng=es
Secretaría de Gobernación. NORMA Oficial Mexicana NOM-009-SSA3-2013, Educación en Salud. Criterios para la utilización de los establecimientos para la atención médica como campos clínicos para la prestación del servicio social de medicina y estomatología. México, D.F.: SEGOB; 2014. Disponible en: https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5354092&fecha=28/07/2014#gsc.tab=0
ONU. Policy brief: education during covid-19 and beyond. United Nations; 2020. Disponible en: https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/policy_brief_-_education_during_covid-19_and_beyond_spanish.pdf
Riande-Juárez N. Digital education in Mexico and the world. Praxis journal of tax and administrative justice. 2019-2020:1-49. Disponible en: https://www.tfja.gob.mx/investigaciones/pdf/r27_trabajo-2.pdf
Torres-Gordillo J, Perera-Rodríguez V. La rúbrica como instrumento pedagógico para la tutorización y evaluación de los aprendizajes en el foro online en educación superior. Pixel-Bit. Journal of Media and Education. 2012;36:141-149. Disponible en: https://www.uaem.mx/sites/default/files/facultad-de-medicina/descargas/la-rubrica-como-instrumento-pedagogico.pdf
Cano E. Rubrics as a competency assessment tool in higher education: use or abuse? Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado. 2015;19(2):265-280. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/567/56741181017.pdf
Urías CM, Rodríguez CL, Zarate NE. The rubric in the evaluation of clinical case presentations: assessments of dental students. Revista Investigación en Educación Médica. 2017;8(29). Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572019000100085
Morales S, Hershberger R, Acosta E. Competency-based assessment: how is it done? Rev Fac. Med. 2020;63(3). Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0026-17422020000300046&script=sci_arttext
González MA, Perdomo KV, Pascuas Y. Application of ICT in blended learning educational models: A systematic literature review. Sophia. 2017;13(1):144-154. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/4137/413750022015.pdf
Pérez-Zúñiga R. Contemporary educational models assisted by information and co-communication technologies. Journal of Education and Development. 2016;39(1):91-98. Disponible en: https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/39/39_Perez.pdf
Marcillo-Zambrano S, Tomalá-Leal E. Educational management and its influence on the new challenges of curriculum development in the Bartolomé Garelli Educational Unit. 593 Digital Publisher CEIT. 2021;6(2-1):76-93. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7897384.pdf
Giménez-Giubbani A. The role of school management in a competency-based learning model. Páginas de Educación Journal. 2016;9(1):5-15. Disponible en: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-74682016000100001&lng=es&nrm=iso
Murillo J, Román M. Retos en la evaluación de la calidad de la educación en américa latina. Revista Iberoamericana de Educación. 2010;53(11):97-120. Disponible en: https://rieoei.org/historico/documentos/rie53a05.pdf
Da Silva Bernado E. Education in integral time: some challenges for school management. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação. 2020;15(1):79-94. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/6198/619864611006/html/
Gonzales-Mendieta JJ, Váscones-Román FF, Ticse R. Virtual platforms in undergraduate medical education during quarantine by COVID-19: A student perspective. Rev Med Hered. 2020;31(4):290-292. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1018-130X2020000400290&lng=es
Prado-Prado S. Google Classroom: educational application as a Learning Environment in rural areas in COVID-19 contexts. KOINONIA Interdisciplinary Journal. 2020;V(5).
Guevara-Maldonado L. El uso de Google Classroom como apoyo para el docente. Benemérita Escuela Normal Federalizada de Tamaulipas. 2019. Disponible en: http://www.conisen.mx/memorias2019/memorias/5/P717.pdf
Pérez-Martinot M. Current use of information and communication technologies in medical education. Rev Med Hered. 2017; 28:258-265. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/rmh/v28n4/a08v28n4.pdf
Barrera-Rea V, Guapi-Mullo A. The importance of the use of virtual platforms in higher education. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. 2018. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/07/plataformas-virtuales-educacion.html
Vargas-Cubero A, Villalobos-Torres G. The use of virtual platforms and their impact on the learning process in the subjects of Criminology and Police Sciences careers, at the State Distance University of Costa Rica. Educare Electronic Journal. 2018;22(1):20-39. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/1941/194154980001/html/
San Román-Lopez K. Use of virtual educational platforms in university teaching practice: a case study. Iberoamerican Journal of Science. 2020;7(1):11-19. Disponible en: http://www.reibci.org/publicados/2020/jul/4000111.pdf
Guerrero-Aragón SC, Chaparro-Serrano MF, García-Perdomo A. Competency-based assessment in health: literature review. Educación y Educadores. 2017;20(2):211-225. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/316871159_Evaluacion_por_competencias_en_salud_revision_de_literatura
Kraús G. The use of Google Classroom as a complement to face-to-face training for primary level teachers. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología. 2019:24. Disponible en: http://portal.amelica.org/ameli/journal/24/241044010/html/
Sosa-Agurto J. Application of virtual classroom Google Classroom in the educational environment: A systematic review. Pol Con. 2021;6(54):499-519.
Suárez-Mejía L. Google Classroom as a formative tool in teaching safety and occupational health for eleventh grade. Faculty of Education. Santo Tomas University. Chiquinquirá. Colombia. Disponible en: https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/34606/2021LeninSuarez.pdf?sequence=1
Chiriguaya-Morales M. Google Classroom: a way to develop the teaching-learning process. Instituto Tecnológico Superior Bolivariano de Tecnologías. Disponible en: https://www.pedagogia.edu.ec/public/docs/8cf912237757183f7cb2b574fe60ece2.pdf
Heinze-Martin G. Use of information and communication technologies (ICT) in medical residencies in Mexico. Acta Médica Grupo Ángeles. 2017;15(2). Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/actmed/am-2017/am172p.pdf
Córdova-Ventura. M. The virtual Classroom platform and the improvement in the perception of learning of fifth-cycle students of the advertising design career of the Higher Technological Institute of Design and Communication in 2019. USMP Academic Repository. 2020. Disponible en: https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12727/6810/c%C3%B3rdova_vl.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tarango-Ortiz J. Evaluation according to design and learning of Google Classroom and Chamilo. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH. 2019;10(19)91-104. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/5216/521658239005/html/
Fuentes-Maturano R. The use of the Classroom application in the teaching and learning process. La Rioja, 2021. Disponible en: https://ria.utn.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/20.500.12272/6585/