e-ISSN: 2448-8062
ISSN: 0188-431X
Introducción: el acto clínico es un hecho social, colectivo, dialógico y sustancialmente narrativo. Las narrativas son las historias mediante las que se configuran las experiencias de la acción humana y operan la trama que da sentido a la historia narrada. Aproximarse a la experiencia de la persona sorda permite describir el fenómeno de interacción en un acto clínico.
Objetivo: analizar la experiencia de las personas sordas en un acto clínico mediante el enfoque bioético de BIOMED-II y la noción de injusticia epistémica de Miranda Fricker.
Metodología: investigación cualitativo y método fenomenológico de Colaizzi, conceptos bioéticos de BIOMED-II y concepto de injusticia epistémica de Miranda Fricker. Se entrevistó en dos momentos a doce participantes de una población sorda de Hidalgo elegidos mediante la técnica de bola de nieve.
Resultados: mediante las narrativas de pacientes sordos acerca del acto clínico se identificaron descripciones de la experiencia consistentes con injusticia epistémica testimonial y su efecto negativo en las dimensiones de su dignidad, integridad narrativa, autonomía e incremento en su vulnerabilidad.
Conclusiones: con el método utilizado se conoció la experiencia del paciente sordo en el acto clínico mediante su narrativa y los efectos sobre los principios bioéticos de BIOMED-II además de la injusticia epistémica testimonial que en México es importante investigar en profundidad.
Palbras clave: Personas con deficiencia auditiva; Mala Praxis; Bioética; Injusticia Epistémica; Acto Clínico
Abstract
Introduction: The clinical act is a social, collective, dialogic and substantially narrative fact. Narratives are the stories through which the experiences of human action are configured and the plot that gives meaning to the narrated story operates. Approaching the experience of the deaf person allows us to describe the phenomenon of interaction in a clinical act.
Objective: To analyze the experience of deaf people in a clinical event using the bioethical approach of BIOMED-II and Miranda Fricker’s notion of epistemic injustice.
Methodology: Qualitative research and phenomenological method of Colaizzi, bioethical concepts of BIOMED-II and concept of epistemic injustice of Miranda Fricker. Twelve participants from a deaf population in the Mexican state of Hidalgo chosen through the snowball technique were interviewed in two moments.
Results: Through the narratives of deaf patients about the clinical act, descriptions of the experience consistent with testimonial epistemic injustice and its negative effect on the dimensions of their dignity, narrative integrity, autonomy and increase in their vulnerability were identified.
Conclusions: With the method used, the experience of the deaf patient in the clinical act was known through his narrative and the effects on the bioethical principles of BIOMED-II in addition to the testimonial epistemic injustice that in Mexico is important to investigate in depth.
Keywords: Persons With Hearing Impairments; Malpractice; Bioethics; Epistemic Injustice; Clinical Act
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